Hej, det är såhär att jag har kommigt över en Mercedes Benz 280se av 82års modell. Jag skulle vilja byta till en manuell växellåda så jag skulle vilja veta lite om vilka lådor som kan tänkas passa och vad jag behöver bygga om/byta för att allt skall lira fint ihopa.
det finns 2 lådor, 4a respektive 5 växlar. du behöver svänghjul, koppling, låda, spakställ, sen kan det behövas byggas om lite för att få spakstället på plats. vet inte säkert om du behöver ha ett lager som sitter innanför svänghjulet för att stabilisera ingående axel från lådan. men annars så gör du nog detta jobb på en eftermiddag.
Om den passar så är det helt klart intressant. Här kommer lite uppgifter på bilen så får vi se om någon vet. Modell:MERCEDES BENZ 280 SE Motorkod:M110.987 År:1982 Månad:0 Reg.dat:19811127 KW:136 HK:185
717 lådan ska passa på 110 motorn, vad jag kommit fram till efter lite undersökning. den sitter väll original i W123 modellerna. Förresten har du startmotorn på höger eller vänster sida på din motor??
har för mig att starten sitter på vänster sida på lådan, så det beror vart den sitter på motorn om den passar.
sen är det ju bara att klura ut kopplingen med pedal och allt som ska till efter som den är hydraulisk. du måste nog byta bromspedalen iallafall efter som den är ju rätt stor.
Är kopplingen hydralisk? Då lutar det nog mer åt att fixa i ordning bilen och besiktiga den för att sedan sälja så att jag kan lägga krut på min gamla rx-7a ist så får den agera vinterbil Tack till er två som har tagit er tid att besvara min frågor!
Är kopplingen hydralisk? Då lutar det nog mer åt att fixa i ordning bilen och besiktiga den för att sedan sälja så att jag kan lägga krut på min gamla rx-7a ist så får den agera vinterbil Tack till er två som har tagit er tid att besvara min frågor!
haha, ja vad jag vet så har dom haft den sen 50-talet iallafall det var roligt att reda ut dethär iallafall