"Under 800kg" har blivit "under 900kg" Minst 65 hk original, trimbart till minst 100hk Under 3,7m (ska se "liten" ut) Mittdiff är önskvärt så man kan svänga med bilen på asfalt. (Trendy saknar mittdiff).
Detta för att kunna traila bakom GTn om projektet spårar
Då är ju Vitaran laglig trots allt med sina massiva 96hk :-)
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Det tycker jag är det vettigare isåfall. Billig och vanlig bil. Som jag förstått en bra fyrhjulsdrift. Vitaran är nog väldigt populär inom offroad av en anledning - bra bil ^^
"Under 800kg" har blivit "under 900kg" Minst 65 hk original, trimbart till minst 100hk Under 3,7m (ska se "liten" ut) Mittdiff är önskvärt så man kan svänga med bilen på asfalt. (Trendy saknar mittdiff).
Detta för att kunna traila bakom GTn om projektet spårar
Eftersom Trendyn saknar främre diffbroms så har du aldrig problem att svänga med 4x4 inkopplat :-)
"Under 800kg" har blivit "under 900kg" Minst 65 hk original, trimbart till minst 100hk Under 3,7m (ska se "liten" ut) Mittdiff är önskvärt så man kan svänga med bilen på asfalt. (Trendy saknar mittdiff).
Detta för att kunna traila bakom GTn om projektet spårar
Eftersom Trendyn saknar främre diffbroms så har du aldrig problem att svänga med 4x4 inkopplat :-)
Men då den inte har någon mittdiff så tvingas ju minst ett framhjul och ett bakhjul att snurra med samma hastighet = svårt att svänga fullt på asfalt (utan att det sliter massivt på drivlinan). Eller?
"Under 800kg" har blivit "under 900kg" Minst 65 hk original, trimbart till minst 100hk Under 3,7m (ska se "liten" ut) Mittdiff är önskvärt så man kan svänga med bilen på asfalt. (Trendy saknar mittdiff).
Detta för att kunna traila bakom GTn om projektet spårar
Eftersom Trendyn saknar främre diffbroms så har du aldrig problem att svänga med 4x4 inkopplat :-)
Men då den inte har någon mittdiff så tvingas ju minst ett framhjul och ett bakhjul att snurra med samma hastighet = svårt att svänga fullt på asfalt (utan att det sliter massivt på drivlinan). Eller?
Jag har aldrig märkt det alls vid svängningar iaf... just eftersom den ej har diffbroms så fördelar den ju alla kraft till det däcket som snurrar fortast, det yttre
Eftersom Trendyn saknar främre diffbroms så har du aldrig problem att svänga med 4x4 inkopplat :-)
Men då den inte har någon mittdiff så tvingas ju minst ett framhjul och ett bakhjul att snurra med samma hastighet = svårt att svänga fullt på asfalt (utan att det sliter massivt på drivlinan). Eller?
Jag har aldrig märkt det alls vid svängningar iaf... just eftersom den ej har diffbroms så fördelar den ju alla kraft till det däcket som snurrar fortast, det yttre
Delvis rätt. Då den inte har diffbroms på framdiffen så åker all kraft till det hjulet som snurrar lättast. (Istället för att bromsa det och skicka över kraft till det hjul som har mera fäste)
Samma gäller bak.
Men. Eftersom Trendy saknar mittdiff helt och hållet så innebär det att ett av framhjulen tvingas att snurra med samma hastighet som ett av bakhjulen. Och vid en tvär kurva där alla fyra hjulen tvingas att snurra med olika hastigheter så kommer drivlinan att ta stryk då avsaknaden av mittdiff inte tillåter differans i hastighet mellan fram och bakhjulen.
Däremot, eftersom fyrhjulsdriften kopplas in via en form av lamellkoppling (liknande som kopplingspedal och växellåda) så kan det vara så att lamellerna är så slitna att differans tillåts mellan fram och bakhjul. Då kan man uppleva att Trendyn inte "skuttar" på torr asfalt när man svänger tvärt(spec. när man backar). Dock så får man då inte heller den 50:50 drivning mellan fram och bak som man önskar.