3469
Sök

Belysning. Vart går gränsen mellan lagligt och olagligt?

* Voff voff *
10 588 Inlägg
30 januari 2007
Owzer skrev:
Brådhis skrev:
NiKeMaN skrev:
Dimljushoror som dom kallas bländar man ALLTID på sina 3 Hella 100w extraljus (plus de två jag har på taket på taxin med 55w i varje).

Och vad menar du att du uppnår med det? Det handlar ju iaf inte om trafiksäkerhet utan snarare bara nå´n form av hämnd, va...?!

//Brådhis

Vad är ditt problem!? DU FÅ BARA HA HALVLJUSEN NÄR DU MÖTER NÅGON! Vill du se mera så slå på helljuset, förstår inte vafan du ska ha på dimljusen med halvljusen för.

Ursäkta om jag "sårar" någon men jag är så jävla sur på alla som är så egoistiska i trafiken.

Mitt problem? Jag har inte ens sagt att jag kör med dimljusen på...

Däremot tyckte jag det var fel av folk att slå på 3 x 100w mot dom som kör med dimljus... Det om nå´t är egoistiskt...

Så... Lugna ner dig lite nu!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Rallykalle och kabeltattare
422 Inlägg
30 januari 2007
Brådhis skrev:
Owzer skrev:
Brådhis skrev:

Och vad menar du att du uppnår med det? Det handlar ju iaf inte om trafiksäkerhet utan snarare bara nå´n form av hämnd, va...?!

//Brådhis

Vad är ditt problem!? DU FÅ BARA HA HALVLJUSEN NÄR DU MÖTER NÅGON! Vill du se mera så slå på helljuset, förstår inte vafan du ska ha på dimljusen med halvljusen för.

Ursäkta om jag "sårar" någon men jag är så jävla sur på alla som är så egoistiska i trafiken.

Mitt problem? Jag har inte ens sagt att jag kör med dimljusen på...

Däremot tyckte jag det var fel av folk att slå på 3 x 100w mot dom som kör med dimljus... Det om nå´t är egoistiskt...

Så... Lugna ner dig lite nu!

//Brådhis

Då ber jag om ursäkt.

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
30 januari 2007
Owzer skrev:
Brådhis skrev:
NiKeMaN skrev:
.

//Brådhis

Håller med till 100% där!!!! Så jävla irriterande med folk som inte fattar nånting!! Precis som att vi ska slå på helljuset o sitta o köra med de på jämt... Lika fel o göra de!

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...

* Voff voff *
10 588 Inlägg
30 januari 2007
Waltazhaar skrev:
Men um... Om vi ska reda ut det här så att t o m jag fattar så säger ni alltså rent objektivt:

Dimljus + Parkeringljus = Ok (I dagljus)
Dimljus + Halvljus = Idioti (?)
Parkeringsljus + Halvljus = Den mest rekommenderade ljuskombinationen så att alla kommer överens.

och att Varselljus fungerar likadant som ( /är samma sak som) Dimljus, jag tänkte då mest på min egen volvo 740. Iofs går det inte att köra med varselljus när man väl slagit igång bilen.

Så kan man sammanfatta det, ja!

Varselljus är dock inte exakt samma sak som dimljus...

//Brådhis

* Voff voff *
10 588 Inlägg
30 januari 2007
golfarn_nr1 skrev:
Owzer skrev:
Brådhis skrev:

//Brådhis

Håller med till 100% där!!!! Så jävla irriterande med folk som inte fattar nånting!! Precis som att vi ska slå på helljuset o sitta o köra med de på jämt... Lika fel o göra de!

Fast... Dom flesta vet ju att helljuset bländar klart mer än dimljusen...! :-) Så riktigt samma sak är det inte...

//Brådhis

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
30 januari 2007
Brådhis skrev:
golfarn_nr1 skrev:
Owzer skrev:

Fast... Dom flesta vet ju att helljuset bländar klart mer än dimljusen...! :-) Så riktigt samma sak är det inte...

//Brådhis

Klart att de är samma sak! Lika fel o använda! Eller hur?!

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
30 januari 2007
Kan nån svara på VARFÖR man kör med halvljus och dimljus samtidigt??

* Voff voff *
10 588 Inlägg
30 januari 2007
golfarn_nr1 skrev:
Brådhis skrev:
golfarn_nr1 skrev:

//Brådhis

Ur lagens synpunkt - Visst!

Men ur verklighetsperspektiv så tror jag dom flesta iaf vet att helljuset bländar avsevärt mer än dimljusen... Om du inte tror mig så kan du fara ut på en mörk väg och prova att köra med bara dimljus och sedan helljus så bör du kunna se skillnaden!

//Brådhis

873 Inlägg
30 januari 2007
golfarn_nr1 skrev:
Brådhis skrev:
golfarn_nr1 skrev:

//Brådhis

Mjä.
Både och är ju fel.

Men lika fel blir väl inte.
Finns ju inte svart och vitt, olika nyanser av grått däremot wink

Det är som att säga att det är lika fel av mig att slå dig i skallen med ett järnrör för att du gav mig en örfil.

Det blir ju inte riktigt jämnt...

Don't get mad, get even.

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
30 januari 2007
Brådhis skrev:
golfarn_nr1 skrev:
Brådhis skrev:

//Brådhis

Men ur verklighetsperspektiv så tror jag dom flesta iaf vet att helljuset bländar avsevärt mer än dimljusen... Om du inte tror mig så kan du fara ut på en mörk väg och prova att köra med bara dimljus och sedan helljus så bör du kunna se skillnaden!

//Brådhis

Men fattar du inte att de är lika fel?! Visst bländar helljus mer men du kan inte säga att dimljuset inte bländar för de gör de fan! Och de stör dom du möter när du kör med de! Du är säkert också en sån där jävla idiot som sitter med halvljus och dimljus samtidigt! Låter så på ditt sätt o snacka i den här tråden!
Senast redigerat av golfarn_nr1 (30 januari 2007)

3 059 Inlägg
30 januari 2007
golfarn_nr1 skrev:
Kan nån svara på VARFÖR man kör med halvljus och dimljus samtidigt??

Kommer bara svara för mig själv..
Jag gör det på nätter o tidiga mornar för att halvljuset i min 318 suger fett. Med halvljuset ser jag t.ex. reflexerna på dom "röda pinnarna" i vägkanten ca 3 stycken framför mig.. (och dom står ganska tätt), med dimljusen på ser jag mer än dubbelt så långt. Bara halvljus ser jag t.ex. skyltar ca 20 meter framför bilen.. med dimljus ser jag dom 150 meter framför bilen.
Visst kan jag släcka halvljuset och bara köra dimljuset men det gör jag inte för att jag släcker dimljusen när jag kommer in till stadsgränsen.
Ljuset är fan så mycket "vitare" och klarare i mina dimljus än i halvljusen, glasen o reflektorerna slitna på halvljusen... och ja, den är nybesiktigad och gick igenom.
Varför skulle det blända mer om man kör med halvljus 50w och dimljus 55w än om man bara kör dimljus 55w?? Blir folk bländade av dimljuset bara för att jag har halvljus på också så blir dom isåfall bländade av enbart dimljuset då!

Och det är bara 1 (EN) bil i veckan som blinkar till lite när dom möter mig... så bländar gör de inte utan det är för att den 1 (EN) personen ska ha nått att gnälla på.
Senast redigerat av Smajly (30 januari 2007)

21 761 Inlägg
30 januari 2007
Att folk blir bländad av dimljuset har väl antagligen samma orsak som att man blir bländad av helljuset, det är troligen själva ljusbilden som bländar. Ett vanligt helljus har bara 5W mer effekt än ett halvljus men det bländar ändå rejält.

Det beror ju på att ljuset har större spridning och då blir det även mer stickstrålar uppåt vilket orsakar bländning, det har alltså inte så mycket med effekten att göra. Så är min teori.

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
30 januari 2007
Sedan 1995 är det förbjudet att använda dimljus/varselljus tillsammans med halvljus. Anledningen till förbudet är att mötande förare bländas och får sämre siktsträcka av bilar som har halvljus kombinerat med dimljus (Väg- och transportforskningsinstitutet, VTI-notat 72-1994). Mätningar visar att drygt 10 % av bilisterna ändå kör med både dimljus och halvljus tända samtidigt.
När vi nu har gått in i den mörka årstiden är det extra viktigt att ha rätt belysning på bilen.

Grundregeln är att man ska använda halvljuset i både dagsljus och mörker. I dagsljus får man i stället för halvljus använda annat ljus (varsellykta, dimstrålkastare eller spänningsreducerad halvljusstrålkastare). Man får inte ha annat ljus i stället för halvljus under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena är sådana att halvljuset behöver vara tänt. Undantaget är att man i dimma och vid kraftig nederbörd får använda dimljus i stället för halvljus, även vid mörker [se tabellen nedan].

Kan dom som kör med dimljus och halvljus fatta att de bländar!!!!
Speciellt *Smajly* borde fan läsa de här och lära sig nånting!!!!

* Voff voff *
10 588 Inlägg
30 januari 2007
golfarn_nr1 skrev:
Brådhis skrev:
golfarn_nr1 skrev:

//Brådhis

Men fattar du inte att de är lika fel?! Visst bländar helljus mer men du kan inte säga att dimljuset inte bländar för de gör de fan! Och de stör dom du möter när du kör med de! Du är säkert också en sån där jävla idiot som sitter med halvljus och dimljus samtidigt! Låter så på ditt sätt o snacka i den här tråden!

Men allvarligt nu... Tycker du på fullaste allvar att helljus och dimljus bländar lika mycket? Har du aldrig provat att köra med helljus i dimma och sedan slagit över till DIMljus (gissa vad namnet kommer av!) och märkt skillnad...?!

Helljus är gjorda för att lysa långt medans dimljus är gjorda för att lysa kort (kortare än halvljuset som ju inte bländar väl?) och brett! Dimljusens höjdinställning kollas även vid besiktningen...

Jag trodde faktiskt detta var helt självklart?!

Och angående mina lysen så kör jag med dimljus på dagen och halvljus på natten... Helt lagligt alltså, men jag skulle aldrig få för mig att tända mina 7 x 55 w + 2 x xenon mot nå´n som kom med dimljus...!

Och seriöst nu! Skärp till dig lite i tonen! Vi är väl för fagerlund vuxna som ska kunna diskutera som just vuxna...?!

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (30 januari 2007)

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
30 januari 2007
Brådhis skrev:
golfarn_nr1 skrev:
Brådhis skrev:

//Brådhis

Men allvarligt nu... Tycker du på fullaste allvar att helljus och dimljus bländar lika mycket? Har du aldrig provat att köra med helljus i dimma och sedan slagit över till DIMljus (gissa vad namnet kommer av!) och märkt skillnad...?!

Helljus är gjorda för att lysa långt medans dimljus är gjorda för att lysa kort (kortare än halvljuset som ju inte bländar väl?) och brett! Dimljusens höjdinställning kollas även vid besiktningen...

Och angående mina lysen så kör jag med dimljus på dagen och halvljus på natten... Helt lagligt alltså, men jag skulle aldrig få för mig att tända mina 7 x 55 w + 2 x xenon mot nå´n som kom med dimljus...!

Och seriöst nu! Skärp till dig lite i tonen! Vi är väl för fagerlund vuxna som ska kunna diskutera som just vuxna...?!

//Brådhis

Har fan inte sagt de! Säger att de är LIKA FEL att använda dimljus och halvljus som de är att använda halvljus och helljus! Fattar du nu?!

* Voff voff *
10 588 Inlägg
30 januari 2007
golfarn_nr1 skrev:
Brådhis skrev:
golfarn_nr1 skrev:

//Brådhis

Har fan inte sagt de! Säger att de är LIKA FEL att använda dimljus och halvljus som de är att använda halvljus och helljus! Fattar du nu?!

Och jag säger att det inte KAN vara "lika fel" eftersom den ena kombinationen bländar långt mycket mer än den andra...

Dock är det, som jag skrev, lika fel i lagens ögon... Kanske är så du menar?

Om inte så får du gärna förklara, sakligt och fint utan svordomar, exakt hur du menar...!

//Brådhis

Rallykalle och kabeltattare
422 Inlägg
30 januari 2007
Vi kan väl i alla fall enas om att halvljus+dimljus är idiotiskt.

Sök