2960
Sök

Kylarvätska pissar ur Volvo 850

uncleacke
25 oktober 2011
Trådstartare
hej har en 855 t5 som helt plötsligt bara pissa ur sig allt kylarvatten, körde hem och stängde av motorn, starta sedan motorn igen och då lyste lampan för låg kylarvattennivå, körde runt kvarteret för att kolla om den gick, sen kom jag hem igen så forsa allt vatten ut, under bilen, vad kan detta vara?, vattenpump? kamrem? hjäälp, e ganska amatör när det gäller detta, e tacksam för alla svar

44 Inlägg
25 oktober 2011
Det är inte så enkelt som att någon slang har hoppat av/gått sönder? Den har inte gått varm? Jag är inte expert på området och vet absolut ej hur vanligt det är men kylaren på min 855 T5 sprack helt sonika efter en tur på ca 15 mil utan buskörning

2 405 Inlägg
25 oktober 2011
Ett läckage skulle jag tippa då smile   Men du kan väl fylla burken och försöka hitta hålet i tex kylare eller slang. Troligen nån stackars sprucken slang

1 298 Inlägg
25 oktober 2011
När lampan för låg kylarvätskenivå börjar lysa ska du nog kolla nivån innan du tar en extra sväng. Det kan vara en hel drös med anledningar till varför det forsar vatten. Kylarläckage, brott på någon slang, slang som hoppat av etc. Försök lokalisera vart vattnet kommer ifrån. Min C70 läckte vatten för ett tag sen och jag upptäckte tillslut att det läckte ifrån nivågivaren plats (givaren som ser till att nivålampan tänds) som sitter undertill på expansionskärlet. Skaffade ett nytt kärl och problemet var ur världen. Men i detta fallet forsade det inte.

Häll på lite vatten så du har nivå, starta motorn, stäng av och se vart det "forsar" ifrån!

Lycka till!

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

uncleacke
25 oktober 2011
Trådstartare
okej, jag tänkte fylla upp och kolla när det e ljust ute, kollade även under kåpan te kamrem och den ser intakt ut, sitter det nån slang under turbon? typ, ser ut att komma från det området, har nyss haft den inne på rep då de lagade vacumslang och vevhusvent, tänkte ifall de missat nåt,  och om vattenpump och rem gått borde bilen väl inte gå att köra? förlåt min enorma amatörnivå XD

1 298 Inlägg
25 oktober 2011
uncleacke skrev:
okej, jag tänkte fylla upp och kolla när det e ljust ute, kollade även under kåpan te kamrem och den ser intakt ut, sitter det nån slang under turbon? typ, ser ut att komma från det området, har nyss haft den inne på rep då de lagade vacumslang och vevhusvent, tänkte ifall de missat nåt,  och om vattenpump och rem gått borde bilen väl inte gå att köra? förlåt min enorma amatörnivå XD

Om kamremmen hade gått så hade inte motorn gått. Även om den skulle vara lite sliten, så skulle inte det ha något med vattenläckage att göra. Visst, vattenpumpen sitter ju där inne, men den skulle inte börja läcka för att remmen vore sliten eller liknande.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

uncleacke
25 oktober 2011
Trådstartare
okej då kanske det inte blir en överdrivet dyr rep, får hoppas på att nån slang lossnat bara tongue har de senaste dagarna upplevt ett ljud från tubon som kan beskrivas som "tickande", eller liknande, har liksom låtit som den får ett ojämt flöde men det märks inget på turbomätarn, och ibland så hugger bilen till ordentligt, vet inte om det har med detta att göra, den laddar 1,2, kanske för högt tryck? eller nåt jag har ingen aning hmm

uncleacke
25 oktober 2011
Trådstartare
kröp under bilen idag och mkt riktigt vare en slang som lossnat, tror det är inloppet till turbon, slangen läcker satan iaf, och kommer inte åt att byta, pisstrångt, men men det får dom fixa på volvo, tack för svaren iaf

Sök