2463
Sök

Bygga V12 Diesel....?

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
7 oktober 2011
Trådstartare
#1
Hej. Har en kul ide som jag vill diskutera. Rör iof inte bilmotor men ändå...

Jag hade tyckt det vore jävigt fränt med en V12:a Diesel i båt. Jag vet att det finns färdiga sådana motorer men knappast till attraktivt pris så därför bygga en...

Min ide:

Ta två V6 dieslar plocka bort ena svänghjulet och montera dem svänghjul mot svänghjul så att säga. Montera dem så att ena motorn är försjuten mot den andra med 60 grader för att utballansera torrisionssvängningarna. (V6:an. Har ju 120 grader melan tändnngarna) köra med två mekaniska insprutningspumpar med el-fuelcutoff och stänga ena pumpen under 1000 rpm för att spara soppa på lågvarv. Självklart överladda med två turboaggregat.

Tror ni lagret i framkant vid kamdrevet tål belastningen av att montera pto där istället för svänghjulet?

Uppriktningen av motorerna. Bör man sätta ngon typ av centaflex koppling eller liknande mellan eller tror ni det räcker med fläns mot fläns så att säga?

Finns det någon annan lösning ni anser bättre och i så fall varför...

Målsättningen är moderata 4-500hk på 5-6 liters slag och en rått ljud...

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

385 Inlägg
24 oktober 2011
#2
kan tyvärr inte hjälpa dig då jag inte gett mig på detta själv men inget är ju omöjligt, dock så skulle jag tänka om på ideen med svänghjul mot svänghjul då den ena motorn kommer snurra åt fel håll. Kolla upp lite hur dom bygger traktorerna i traktorrace då dom har upp till 4 st V8 monterat ihop.

mvh

18 Inlägg
25 oktober 2011
#3
I traktorpulling sätter de två v8or på rad. De kopplas samman med ett drev på varje vevaxel och en kedja över dreven. På den bakre motorn monterar du koppling och låda som vanligt.


385 Inlägg
25 oktober 2011
#4
Perraa skrev:
I traktorpulling sätter de två v8or på rad. De kopplas samman med ett drev på varje vevaxel och en kedja över dreven. På den bakre motorn monterar du koppling och låda som vanligt.

Herrejävlar vilken kedja de måste va? Du vet inte va de är för material på den kedjan? Ren nyfikenhet.

mvh

18 Inlägg
25 oktober 2011
#5
Svartstål men ingen aning vilken kvalité. Den är i alla fall fruktansvärt grov!
Senast redigerat av Perraa (25 oktober 2011)


Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
25 oktober 2011
#6
volvo142-73 skrev:
Perraa skrev:
I traktorpulling sätter de två v8or på rad. De kopplas samman med ett drev på varje vevaxel och en kedja över dreven. På den bakre motorn monterar du koppling och låda som vanligt.

Herrejävlar vilken kedja de måste va? Du vet inte va de är för material på den kedjan? Ren nyfikenhet.

mvh

Egentligen inte med tanke på att du förbinder kraften direkt på veven. På många 4x4 pickuper/SUV´ar är det en kedja i transferlådan. Tänk då 300+ hästar på många US-pickuper och att transferlådan sitter sist efter momentomvandlare, låg-låda så den driver direkt ut på kardanaxlarna.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

385 Inlägg
26 oktober 2011
#7
hotrodder skrev:
volvo142-73 skrev:
Perraa skrev:
I traktorpulling sätter de två v8or på rad. De kopplas samman med ett drev på varje vevaxel och en kedja över dreven. På den bakre motorn monterar du koppling och låda som vanligt.

Herrejävlar vilken kedja de måste va? Du vet inte va de är för material på den kedjan? Ren nyfikenhet.

mvh

Egentligen inte med tanke på att du förbinder kraften direkt på veven. På många 4x4 pickuper/SUV´ar är det en kedja i transferlådan. Tänk då 300+ hästar på många US-pickuper och att transferlådan sitter sist efter momentomvandlare, låg-låda så den driver direkt ut på kardanaxlarna.

Det är ju samma hästar på veven som på det du förklarar.
Sen har du lite mer än 300 häst i en riktig traktor i traktorpulling samt en jävla massa
mer nm än vad du kan få ut av 300hästar.

mvh
Senast redigerat av volvo142-73 (26 oktober 2011)

925 Inlägg
26 oktober 2011
#8
volvo142-73 skrev:
hotrodder skrev:
volvo142-73 skrev:

Herrejävlar vilken kedja de måste va? Du vet inte va de är för material på den kedjan? Ren nyfikenhet.

mvh

Egentligen inte med tanke på att du förbinder kraften direkt på veven. På många 4x4 pickuper/SUV´ar är det en kedja i transferlådan. Tänk då 300+ hästar på många US-pickuper och att transferlådan sitter sist efter momentomvandlare, låg-låda så den driver direkt ut på kardanaxlarna.

Det är ju samma hästar på veven som på det du förklarar.
Sen har du lite mer än 300 häst i en riktig traktor i traktorpulling samt en jävla massa
mer nm än vad du kan få ut av 300hästar.

mvh

Effekt och vridmoment är helt olika saker.
500 eller 100Nm i en motor är ingenting mot vad det är efter att ha växla om kraften i en växellåda. Det är inte ovanligt att man har höjt vridet 10-20 ggr i transmisionen. Så vid hjulen kan det bli problem om man inte har en tillräckligt grov kedja. Men en kedja som tål vridet direkt på motorn är inga problem....

Mats

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
26 oktober 2011
#9
mats757 skrev:
volvo142-73 skrev:
hotrodder skrev:

Egentligen inte med tanke på att du förbinder kraften direkt på veven. På många 4x4 pickuper/SUV´ar är det en kedja i transferlådan. Tänk då 300+ hästar på många US-pickuper och att transferlådan sitter sist efter momentomvandlare, låg-låda så den driver direkt ut på kardanaxlarna.

Det är ju samma hästar på veven som på det du förklarar.
Sen har du lite mer än 300 häst i en riktig traktor i traktorpulling samt en jävla massa
mer nm än vad du kan få ut av 300hästar.

mvh

Effekt och vridmoment är helt olika saker.
500 eller 100Nm i en motor är ingenting mot vad det är efter att ha växla om kraften i en växellåda. Det är inte ovanligt att man har höjt vridet 10-20 ggr i transmisionen. Så vid hjulen kan det bli problem om man inte har en tillräckligt grov kedja. Men en kedja som tål vridet direkt på motorn är inga problem....

Mats

Tack! wink

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

jefe
88 Inlägg
28 oktober 2011
#10
Det jag kommer att tänka på är GMC's "Twin-six" motor om jag minns rätt var det 2st V6or. Anledningen att stoppa ihop 2 v6or var att delarna till 6:orna var redan utvecklade. Visserligen var det bensinare men du borde kolla upp hur dom gjorde.

En annan idé är att hitta ett V12 block och slänga på 2 diesel toppar, ungefär som vi gör med dieselfemmorna fast tvärtom.


1 Inlägg
28 oktober 2011
#11
Gör en snabb youtubesökning på 12v71 eller 12v92 så kommer du hitta detroit-dieslar, 2takt med kompressor och turbo.



Sök