2867
Sök

Byte av XEON lampa på -04 XC90

19 Inlägg
1 november 2011
Trådstartare
Hej!

Förra vecka gick halvljuset på min XC90 T6 -04. Ovetande jag öppnade lamphuset (tog ut den), kopplade bort xeon lampan och tog ut lampan i metal hållaren.
Senare fick jag veta av Bilia att man aldrig själv skall göra det då det är extremt farligt då det kan vara strömsatt. Stämmer verkligen det?
Jag vet ju att Xeon fungerar med en sorts gas, men fortfarande; har bilen varit avstängt en 30 min och jag börjar pilla så känns det för mig lugnt, eller har jag fel?

Hur som helst, vad jag förstår så "har jag tur", då jag har en bensin modell från 2004 som uppenbarligen skall vara enklare att laga. Allt det säger mig ju inget om det är svårt eller inte. Det enda jag ser är en metall hållare som jag kan koppla loss och i hållaren finns en lampa (som är jävligt svårt att få ut).
Jag googlade lite och hittade reserv lampor här:
http://www.humanhabit.se/se/xenonlampor … -35-w.html

Vad jag förstår skall jag köpa D2S på 4300 värme. Stämmer det?

Kan jag byta lampan själv? Om så, något speciellt sätt det skall göras på och vad skall jag tänka på?

Tack på förhand!

Mvh,
Paul Peelen
Senast redigerat av ppeelen (1 november 2011)

197 Inlägg
3 november 2011
man tar väl ur pinnarna som  håller hela strålkastaren sen är det bara plocka bort den så är det öppet och bra att komma åt:)

BadBoys_Club

Random Hero
4 047 Inlägg
3 november 2011
klart det är livsfarligt enligt bilia. han vill ju ha pengar! Det kan ligga kvar lite spänning i systemet om du precis haft igång bilen, låt den stå som du gjorde innan du börjar. Du dör inte av 25000volt med de klena amperen, men de känns tro mig.......

du kan byta själv utan problem! byt båda när du ändå håller på, lyft ur pinnarna som håller hela armaturen, dra ur armaturen, lossa sprintarna som håller fast lampan o dra ut den. sätt i de nya o gör allt i omvänd ordning.

TA EJ PÅ GLASET PÅ LAMPAN!

Dog food lid. Backwards

Sök