3258
Sök

Kompressor expert sökes

149 Inlägg
30 oktober 2011
Trådstartare
#1
Kollar runt lite på kompressor till min Swift gti motor och eftersom jag inte kan så mycket om motorer så får man fråga sig fram.
Nu är det så att jag har hittat en skruvkompressor av märket Lysholm vilket jag hört är bra, men funkar denna storlek till min motor? Tänkt att jag skulle landa på ca 200hk när jag är färdig med den.
Tips och råd är välkommna.
http://www.ebay.com/itm/95-02-MAZDA-MIL … 336d32635a

Mvh Micke


21 Inlägg
1 november 2011
#2
Jag är ingen expert, men sitter också och räknar på att bygga med kompressor :)

Din motor är på 1,3 liter och du har ett max-varvtal på strax över 6500 rpm. (Det är dock en fyrtaktsmotor så vi räknar motorn som 0,65 L eftersom den bara arbetar vartannat varv.

0,65 x 6500 = 4225, Alltså förbukar din motor 4225 Liter luft per minut under maxvarv. (vid atmosfärsikt tryck, ej överladdat)

sen beror det på hur mycket du vill ladda. Jag vet ju inte hur mycket du tänkte kompsänka osv..

Men vi säger rent hypotetiskt att du vill ladda 0,5 bar: 1 + 0,5 (Atmosfärsikt tryck + Laddtryck) = 1,5 bar.

1,5 x 4225 (luftförbrukningen) = 6337,5

Men du får räkna med lite effektförlust mot spjäll, genom luftfilter osv så vi lägger på 10% vilket jag har läst ska vara lagom. avrundar decimalen för att jag är lat.. 6337 x 1,1 = 6970
Så: För att du ska kunna ladda 0,5 bar övertryck så behöver du en kompressor som kan ge dig 6337 liter luft per minut under maxvarv. Det är alltså en väldigt liten kompressor vi söker.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Den kompressorn du har länkat till får jag för mig ska kunna leverera 2,3 liter luft per varv. vilket är ganska mycket för din lilla motor.

En kompressor har ju ett maxvarvtal som ligger precis innan påfrestningar, slitage och värme blir för mycket för den. Men man vill ändå att en kompressor ska jobba till ca 85-90% av sin kapacitet vid maxvarven på motorn, just för att den är som effektivast då. Och skulle man använda en för stor kompressor så måste man köra den så sakta att den inte skulle ge så mycket på låga varv (vilket är det fina med kompressor = tryck genom hela registret)

Men men.. nu har vi ju inte så mycket information på denna kompressor men om den trycker 2,3 liter per varv blir den nog för stor då jag utgår från att den har ett maxvarv på ca 14000-16000 rpm vilket gör att den redan vid 12000 rpm på kompressorn skulle ge 27600 liter luft per minut.

Det står också i annonsen att den lämpar sig för 2,5 - 3 liters v6-motorer.

Lycka till och hojta till om det är nått du undrar. Har säkert skrivit nått fel eller konstigt så rätta gärna om ni kan :P

149 Inlägg
1 november 2011
Trådstartare
#3
Oj hmm en hel vetenskap.
Tack så jätte mycket för hjälpen, detta hade inte jag kunnat lista ut wink

Mvh Micke


21 Inlägg
1 november 2011
#4
Ett företag som heter ENEM (enem.se) har mycket information på sin hemsida, dom har även sålt lysholm.

Där finns också en förklaring på hur du räknar ut storlek på remskivan för att få rätt laddtryck.

149 Inlägg
3 november 2011
Trådstartare
#5
Hallå igen!

Vad tor du om en Eaton M45, sitter original på bla mini cooper S 1,6l.

Mvh Micke


Badmanners Motorsport
169 Inlägg
4 november 2011
#6
På din bil hade jag inte satt på en skruv. För mycket tryck i början för att tappa upp i varv. Du ska helt klart ha en centrufugalkompressor, den ger max effekt vid rödmarkeringen dvs effekten är linjär med varvet. Vortech V5 är för små motorer och den borde passa dig perfekt även om din motor är lite mindre en spec. De kör sporthojar med sådana och de motorerna är bra mycket mindre än 1,6 liter

http://www.vortechsuperchargers.com/view.php?pcat=19
Senast redigerat av Badmanners (4 november 2011)

Badmanners Motorsport
Projekttråd

Badmanners Motorsport
169 Inlägg
4 november 2011
#7
Antonn skrev:
Ett företag som heter ENEM (enem.se) har mycket information på sin hemsida, dom har även sålt lysholm.

Där finns också en förklaring på hur du räknar ut storlek på remskivan för att få rätt laddtryck.

Lysholm ägs numera av Vortech

Badmanners Motorsport
Projekttråd

149 Inlägg
4 november 2011
Trådstartare
#8
Badmanners skrev:
På din bil hade jag inte satt på en skruv. För mycket tryck i början för att tappa upp i varv. Du ska helt klart ha en centrufugalkompressor, den ger max effekt vid rödmarkeringen dvs effekten är linjär med varvet. Vortech V5 är för små motorer och den borde passa dig perfekt även om din motor är lite mindre en spec. De kör sporthojar med sådana och de motorerna är bra mycket mindre än 1,6 liter

http://www.vortechsuperchargers.com/view.php?pcat=19

Aj fasen! det är så alltså.
Ljudet från en skruv är ju så gött.

Mvh Micke


Badmanners Motorsport
169 Inlägg
4 november 2011
#9
gottisen skrev:
Badmanners skrev:
På din bil hade jag inte satt på en skruv. För mycket tryck i början för att tappa upp i varv. Du ska helt klart ha en centrufugalkompressor, den ger max effekt vid rödmarkeringen dvs effekten är linjär med varvet. Vortech V5 är för små motorer och den borde passa dig perfekt även om din motor är lite mindre en spec. De kör sporthojar med sådana och de motorerna är bra mycket mindre än 1,6 liter

http://www.vortechsuperchargers.com/view.php?pcat=19

Aj fasen! det är så alltså.
Ljudet från en skruv är ju så gött.

Mvh Micke

Visst låter det härligt, men det finns inget bättre än en bil som lurar ögat. Dessutom kan du ha både intercooler och dump på en centru....

Badmanners Motorsport
Projekttråd


Sök