3687
Sök

Volvo 740 -89 tomgångs problem efter kam/topp byte

267 Inlägg
5 november 2011
Trådstartare
#1
Tja

Har nu hållt på hur länge som helst för att få ordning på min 740.

Jag har bytt topp till en 531 och samtidigt en vx3 kam. Jag bytte alla packningar samtidigt som bytet gjordes.

Bilen går igång, bara om jag håller gas. Men den smäller i luftburken och misständer.
Över ca 4000 varv så går motorn bra när man varvar upp den men fortförande ingen tomgång och smäller på låga varv.

Har kollat om den tar tjuvluft men det är helt tätt överallt, Nya stift och tändkablar.

själv har jag funderingar om det kan vara den exakta nollställningen av kam o vev. Även om allt står rätt så kan det vara helt fel och den tänder inte alls utan man får leta sig fram med kamdrevet för att den ska tända till.

Finns det någon som har något förslag på vad det kan vara för fel?


Snickare
407 Inlägg
5 november 2011
#2
Kolla fördelar locket, så det inte finns fukt eller dylikt. Kolla nollställningen igen så den står helt rätt.


267 Inlägg
5 november 2011
Trådstartare
#3
Har bytt fördelar lock och där till, och nollställt motorn säkert 50 gånger.
Ibland går den på tomgång bra, men då går det inte att varva mer än 4000, men det är bara ibland. bilen går ju att köra med, men som sagt den dör hela tiden utan gas och smäller o har sig. Har kollat andra trådar med men känns som inget liknar mitt direkt.

Lättaste kanske är och byta motor till b21 och sätta på weber och annan topp o kam för att slippa insprut. Men måste ändå fixa problemet först.


267 Inlägg
6 november 2011
Trådstartare
#4
Gjorde ett komp test och fick 1: 9,5 bar 2: 9,3 bar 3: 11 bar 4: 10,8 bar har inte en aning om vad värdena betyder!?


Egen företagare
864 Inlägg
6 november 2011
#5
du har inte kopplat nått fel. väldigt vanligt man sätter tempgivaren och kallstartsventilen.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

267 Inlägg
6 november 2011
Trådstartare
#6
gjorde om allt. Kollade så allt var där det skulle. men går som en påse nötter ändå. så tog jag bort lmm som jag har gjort flera gånger innan, och då helt plötsligt så är det kanon tomgång och varvar ur rejält på alla växlar i ca 2 mil. sen går den skit igen. Antar att det är lmm då som är trasig igen?



Sök