3231
Sök

Hjälp med motor identifiering. Volvo!

Calibra Is The Shit!
662 Inlägg
1 februari 2007
Trådstartare
Jag skulle behöva hjälp med motor identifiering av en volvo motor.. Jag har en 740 som jag måste byta vatten pump på och läste på en lapp i motorutrymmet att de är en B230A motor i min bil.. Men pumpen jag köpte passar inte... Så möjligen är motorn bytt i min bil. Så nu behöver jag hjälp med att hitta rätt motortyp. Motor är en 4 cylindrig förgasarmotor. Vilka modeller är förgasar motorer? Är de nått mer som behöver skrivas som skilljer motorerna åt?

Syyhn

/// SyyHn

499 Inlägg
1 februari 2007
B230A eller B230K är förgasarmotorer. Har du en 87:a gissar jag på K och tidigare på A. Den bilen du har upplagd på garaget, 740 GLE har B230E

/Fredrik

Calibra Is The Shit!
662 Inlägg
1 februari 2007
Trådstartare
Hellquist skrev:
B230A eller B230K är förgasarmotorer. Har du en 87:a gissar jag på K och tidigare på A. Den bilen du har upplagd på garaget, 740 GLE har B230E

/Fredrik

Tack för ditt snabba svar.. Det är inte min volvo som ligger på garaget som de rör sig om nu.. Jag har en till efter den... De konstiga är att vattenpumpen ska passa till alla B230 motorer.. Så de borde inte spela någon roll om de nu är en K eller A.. Jag har en 86a så de är som du säger troligen en A motor i den.. Eller ja har varit iaf...

/// SyyHn

1 Inlägg
1 februari 2007
Vad har du för regnr? kan kolla i datorn, är det en org pump?

Calibra Is The Shit!
662 Inlägg
1 februari 2007
Trådstartare
Halo skrev:
Vad har du för regnr? kan kolla i datorn, är det en org pump?

Hur kan du se de?
Jag tror att de är en B23 har jag kommit fram till.. Pumpen jag hade på min motor är likadan som på en B23.

/// SyyHn

Fri fart för ett fritt folk!
14 160 Inlägg
1 februari 2007
orginal som sagt är det samma till alla 740:isar med B200/B230
men har du en B23:A så är det ej orginal och inte konstigt att inte pumpen passar smile

Kör fort så hinner inget hända...

Calibra Is The Shit!
662 Inlägg
1 februari 2007
Trådstartare
Growe skrev:
orginal som sagt är det samma till alla 740:isar med B200/B230
men har du en B23:A så är det ej orginal och inte konstigt att inte pumpen passar smile

Ja men enligt lappen i motorutrymmet så är de en B230A men tydligen har ägarna innan bytt motor i den...

MbH

/// SyyHn

Sök