3566
Sök

Fortkörning fartkamera-indraget kort?

5 Inlägg
28 oktober 2011
Trådstartare
Hej
Fick ett papper på att man klockat min bil på 97 km på 90 sträcka, 7 km för fort alltså. Min fundering är om jag riskerar att bli av med körkortet, p g a tidigare förseeleser. För drygt 10 år sedan fick jag lappen indragen p g a fortkörning 108 på 70 sträcka. För snart 3 år sedan orsakade jag en olycka (svängde ut från vägkant) och fick kortet indraget igen på ett par månader. Hur tungt kommer dessa händelser väga in nu tror ni?

109 Inlägg
28 oktober 2011
Skulle tippa på att du kölhalas.

Nej, men gamla förseelser kan tyvärr väga ont. I detta fallettror jag inte att det kommer bli större påföljd då det dels handlar om en 90-sträcka = antagligen relativt bra väg med fri sikt, samt att det är såpass lite som 7km.

5 Inlägg
28 oktober 2011
Trådstartare
står 97 i yttrndet

Fri fart för ett fritt folk!
14 214 Inlägg
28 oktober 2011
skriv inte under papprena
så kanske dom hinner lägga ner skiten

du ska aldrig godkänna fartkamerorna utan neka istället så kan du mycket väl klara dig

Kör fort så hinner inget hända...

5 Inlägg
28 oktober 2011
Trådstartare
Nä, jag har ingen avsikt att erkänna, då jag inte säkert kan säga att det är jag på bilden, och då det är fler som använder samma bil. Jag har inget minne av att ha rest på den vägen vid det datumet.

Handledare
1 481 Inlägg
28 oktober 2011
Felplacerad skrev:
Perdal skrev:
Hej
Fick ett papper på att man klockat min bil på 97 km på 90 sträcka, 7 km för fort alltså. Min fundering är om jag riskerar att bli av med körkortet, p g a tidigare förseeleser. För drygt 10 år sedan fick jag lappen indragen p g a fortkörning 108 på 70 sträcka. För snart 3 år sedan orsakade jag en olycka (svängde ut från vägkant) och fick kortet indraget igen på ett par månader. Hur tungt kommer dessa händelser väga in nu tror ni?

Vad jag fått veta är att kortet ryker vid tredje förseelsen, det är vad herr konstapel sa till mig när jag fick min första fortkörningsbot.

För övrigt måste du hållt mer än 97? dom måste ju dragit av lite, man blir väl inte tagen för 7km/h över roll

Gränsen är numera 6km/h...

KHRacing
28 oktober 2011
Du kan lika väl få böter för 1km över, kanske dock ej vid fartkameror.

2 656 Inlägg
28 oktober 2011
KHRacing skrev:

polisen har en felmarginal på 3km/h på lasern så mycket otroligt att man får böter för 1 km/h över

KHRacing
28 oktober 2011
ekelund88 skrev:
KHRacing skrev:

polisen har en felmarginal på 3km/h på lasern så mycket otroligt att man får böter för 1 km/h över

Jag menade mera att man under inga omständigheter får köra för fort. så vart står det i lagen att man får kör lagliga 53 på 50sträcka men får böter för 54 ? :-)

5 Inlägg
28 oktober 2011
Trådstartare
Tar tillbaka tråden:) det var ju ev körkortspåföljd jag funderade på

711 Inlägg
28 oktober 2011
Har svårt att tro att du kommer förlora kortet för detta,vi snackar om 7km/h.Hade det vart 70km/h över så kan jag förstå om du skulle gå vidare.

Är det inte så att om man får hem kortet på sig själv så har dom identifierat dig med fotot från körkortet.
Döljs ansiktet av något så skickar dom väl inte ens ett brev hem,och är det någon annans ansikte som syns så vill dom att man berättar vem det är.Rätta mig om jag har fel...

14 214 Inlägg
28 oktober 2011
jimbon skrev:
Har svårt att tro att du kommer förlora kortet för detta,vi snackar om 7km/h.Hade det vart 70km/h över så kan jag förstå om du skulle gå vidare.

Är det inte så att om man får hem kortet på sig själv så har dom identifierat dig med fotot från körkortet.
Döljs ansiktet av något så skickar dom väl inte ens ett brev hem,och är det någon annans ansikte som syns så vill dom att man berättar vem det är.Rätta mig om jag har fel...

ungefär så men bara för att polisen tror det är du så behövs det dels inte vara du kan vara någon annan som är lik dig

dessutom så är det ungefär 50% chans att åklagaren väljer att lägga ner skiten då det är för tidskrävande för en strunt hastighet

fick själv nyss en fartkamera körning nedlagd då körde någon 15km/h över på 60väg

KHRacing
28 oktober 2011
Felplacerad skrev:
KHRacing skrev:
ekelund88 skrev:

Jag menade mera att man under inga omständigheter får köra för fort. så vart står det i lagen att man får kör lagliga 53 på 50sträcka men får böter för 54 ? :-)

Är du kvällens paragrafryttare ? Skillnad på lagböckerna och verkligheten.
Du borde väl förstå själv att ingen polis ger dig böter för du kör 1km/h för fort..

Läs vad jag skrev igen ok. Att kalla folk för öknamn på detta forum strider emot reglerna.

2 656 Inlägg
29 oktober 2011
KHRacing skrev:
ekelund88 skrev:
KHRacing skrev:

sa inte att det är lagligt men det kommer aldrig hända om inte polisen klockar dig i 54 kmh för då måste dom dra bort 3 kmh pga att lasern inte är helt tillförlitlig ring till närmaste polistation och fråga och 11414 har öppet dygnet runt

14 214 Inlägg
29 oktober 2011
ekelund88 skrev:
KHRacing skrev:
ekelund88 skrev:

sa inte att det är lagligt men det kommer aldrig hända om inte polisen klockar dig i 54 kmh för då måste dom dra bort 3 kmh pga att lasern inte är helt tillförlitlig ring till närmaste polistation och fråga och 11414 har öppet dygnet runt

1km/h kommer nog inte leda till ett åtal om man inte skriver på

för 1km/h kan räcka med en felmarginal på mätaren även om dom dragit bort dom där 3km/h tror jag åklagaren känner att det är väldigt osäkert mål

2 656 Inlägg
29 oktober 2011
Growe skrev:
ekelund88 skrev:
KHRacing skrev:

för 1km/h kan räcka med en felmarginal på mätaren även om dom dragit bort dom där 3km/h tror jag åklagaren känner att det är väldigt osäkert mål

ja de va de jag ville komma framtill

14 214 Inlägg
29 oktober 2011
ekelund88 skrev:
Growe skrev:
ekelund88 skrev:

ja de va de jag ville komma framtill

det värsta är jhu att folk är så korkade att dom skriver på för en överträdelse för 1km/h detta är inget ovanligt förstår inte riktigt hur dom tänker då smile

5 Inlägg
8 november 2011
Trådstartare
Fick brev från farbror blå - förundersökning nedlagd:D

Ubåtsingenjör
7 327 Inlägg

Sök