3206
Sök

Kolla oljan Saab 9-5 aero 02!!

118 Inlägg
5 november 2011
Trådstartare
#1
Hej.Har en liten fråga angående oljestickan i saaben. Måste bilen vara riktigt kall för att få en rättvis mätning?! annars drar biljäveln 1 liter på lite drygt 70 mil?! vilken låter helt omöjligt med tanke på att den inte ryker? Nån som vet?

"..having a fast SAAB is like coming out of the closet: you might surprise people, but you're still gay

1 298 Inlägg
5 november 2011
#2
Du ska mäta efter du har kört. Stäng av motorn och vänta 5-10 min brukar folk säga. Saab med T7-motorn kan ta lite olja utan att det är katastrof, jag har själv haft en så jag vet. Men 1 liter på 70mil är inte godkänt! Är vevhusventilationen uppdaterad? Går motorn bra och låter friskt?

Mvh Christian

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

118 Inlägg
5 november 2011
Trådstartare
#3
ja inga konstigheter med den! inga missljud lr nått annat konstigt..
Pendulum skrev:
Du ska mäta efter du har kört. Stäng av motorn och vänta 5-10 min brukar folk säga. Saab med T7-motorn kan ta lite olja utan att det är katastrof, jag har själv haft en så jag vet. Men 1 liter på 70mil är inte godkänt! Är vevhusventilationen uppdaterad? Går motorn bra och låter friskt?

Mvh Christian

"..having a fast SAAB is like coming out of the closet: you might surprise people, but you're still gay

847 Inlägg
5 november 2011
#4
Min gamla 9-5:a tog 2 liter på 100 mil utan att ryka nämnvärt. Byt olja kör varm o kolla stickan o kolla sen med 50 mils intervaller med varm motor.


Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
5 november 2011
#5
kellis skrev:
Hej.Har en liten fråga angående oljestickan i saaben. Måste bilen vara riktigt kall för att få en rättvis mätning?! annars drar biljäveln 1 liter på lite drygt 70 mil?! vilken låter helt omöjligt med tanke på att den inte ryker? Nån som vet?

Katalysatorn tar hand om blåröken. Min ena 9-5´a tog 1 liter på 30 mil när den var som sämst och den varken luktade eller rök mer för det. Låt bilen stå 10-15 minuter innan du rycker upp stickan så får du en rätt mätning.
Senast redigerat av hotrodder (5 november 2011)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

118 Inlägg
5 november 2011
Trådstartare
#6
Vad gjorde du åt problemet då?!roll
hotrodder skrev:
kellis skrev:
Hej.Har en liten fråga angående oljestickan i saaben. Måste bilen vara riktigt kall för att få en rättvis mätning?! annars drar biljäveln 1 liter på lite drygt 70 mil?! vilken låter helt omöjligt med tanke på att den inte ryker? Nån som vet?

Katalysatorn tar hand om blåröken. Min ena 9-5´a tog 1 liter på 30 mil när den var som sämst och den varken luktade eller rök mer för det. Låt bilen stå 10-15 minuter innan du rycker upp stickan så får du en rätt mätning.

"..having a fast SAAB is like coming out of the closet: you might surprise people, but you're still gay

1 327 Inlägg
5 november 2011
#7
Ganska vanligt med problemet "oilsludge" på 9-5.

När var senaste oljebytet?

Låt den stå minst 10 minuter för att se den rätta oljenivån i motorn, samma sak gäller ju när du fyller på oljan och kollar oljenivån.


Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
6 november 2011
#8
Det är en -99 2,3SE och Saabs retroaktiva motorgaranti trädde in som tur va. Den hade gått strax över 12 000 mil och efter ett antal olika åtgärder där bl.a turbon byttes så revs motorn och renoverades med honing, nya ringar och lager. Jag var in och kikade på verkstan när maskin var isär och det var som "asfalt" i bl.a tråg och ventilkåpa. Saab stod för allt och fakturaunderlaget till Saab i Trollhättan landade på strax under 40 000kr. Värt att nämnas att turbon byttes första gången på den bilen redan vid 10 000 mil och hela kamdrivningen på 11 000, även dessa jobb gick på garantin men idag är det ju lite annorlunda. SE´n har idag rullat 22 500 mil utan andra åtgärder än oljebyten på 1000 mil och den bara går och går.

Min andra 9-5 en -01 Aero som jag köpte för drygt ett år sedan rev jag motorn på i förebyggande eftersom den ändå skulle ur för ett kopplingsbyte och fixande av den klassiskt på 9-5´orna trilskande backen i lådan. Den hade då rullat 17 000 mil och kamsträckaren var ute max. Den är servad enligt bok och var jättefin inuti förutom kass kamdrivning. Även om det inte behövdes så blev det honing, nya ringar, lager, kamdrivning, oljepump/sil etc. så nu går den som tåget. 

kellis skrev:
Vad gjorde du åt problemet då?!roll
hotrodder skrev:
kellis skrev:
Hej.Har en liten fråga angående oljestickan i saaben. Måste bilen vara riktigt kall för att få en rättvis mätning?! annars drar biljäveln 1 liter på lite drygt 70 mil?! vilken låter helt omöjligt med tanke på att den inte ryker? Nån som vet?

Katalysatorn tar hand om blåröken. Min ena 9-5´a tog 1 liter på 30 mil när den var som sämst och den varken luktade eller rök mer för det. Låt bilen stå 10-15 minuter innan du rycker upp stickan så får du en rätt mätning.

Senast redigerat av hotrodder (6 november 2011)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

5 710 Inlägg
8 november 2011
#9
kellis skrev:
Hej.Har en liten fråga angående oljestickan i saaben. Måste bilen vara riktigt kall för att få en rättvis mätning?! annars drar biljäveln 1 liter på lite drygt 70 mil?! vilken låter helt omöjligt med tanke på att den inte ryker? Nån som vet?

Kollat om den ryker när du startar?
Låt någon annan starta och ta ett kik i pipan, vid kallstart jobbar inte katten och jag skulle bli väldigt förvånad om den inte ryker vid såpass stora oljeförbrukningssiffror.

Jag skulle sedan känna efter axiellt glapp på turbon som prio1.
Prio2 är att köra "5-56 metoden" på kolvringarna.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
8 november 2011
#10
jonTe skrev:
kellis skrev:
Hej.Har en liten fråga angående oljestickan i saaben. Måste bilen vara riktigt kall för att få en rättvis mätning?! annars drar biljäveln 1 liter på lite drygt 70 mil?! vilken låter helt omöjligt med tanke på att den inte ryker? Nån som vet?

Kollat om den ryker när du startar?
Låt någon annan starta och ta ett kik i pipan, vid kallstart jobbar inte katten och jag skulle bli väldigt förvånad om den inte ryker vid såpass stora oljeförbrukningssiffror.

Jag skulle sedan känna efter axiellt glapp på turbon som prio1.
Prio2 är att köra "5-56 metoden" på kolvringarna.

mvh Jonas

Behöver inte nödvändigtvis ryka vid kallstart eftersom oljan är tjockare då (min gjorde inte det) Snurrorna i Aeron är det mycket bättre livslängd på än vanliga och blårök vid kallstart är i regel turbon som är sliten. 5-56 metoden är i regel en högst tillfällig lösning ifall motor redan är drabbad av oil-slugde. Har man rivit en maskin och sett hur den ser ut inuti förstår man varför 5-56 genom tändstiftshålen tyvärr inte ordnar problemet.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

5 710 Inlägg
8 november 2011
#11
Tycker vi blandar ihop begreppen här....
Oilsludge = oljenedbrytning som får olja att klumpa sig eller bilda en tjock gegga.
En motor som drabbas av oilsludge t.e.x för att man inte bytt olja på föreskriven tid behöver inte ha en ökad oljeförbrukning.
En motorn med hög oljeförbrukning behöver inte vara en "oilsludge-motor".
Dock....är det ofta så verkligheten ser ut.

Hög oljeförbrukning brukar vara:
• Kassa ventilskaftstätningar
• Yttre läckage.
• Fastsatta kolvringar , främst andra kompressionsring och oljeskrapring
• Kass turbo.

På SAAB:arna kan man nästan plocka bort den översta punkten, extremt ovanligt skulle jag säga.
Dock är det väldigt vanligt med kassa turbo (främst de med GT1752) och det är ganska vanligt med fastsatta kolvringar.

Ett sätt att avslöjja turbon är just att kika efter rök vid kallstart samt känna på axiellt glapp.
Har man inga problem där är det högst troligt kolvringarna och då är 5-56 något man kan prova för att slippa riva hela motorn.
Dock hjälper ju den behandligen inte mot oilsludge som sagt.
Men....får man bort sin oljsludge t.e.x genom att rengöra sump-sugsil-ventilkåpa kommer man inte bota den höga oljeförbrukningen.....

MVH Jonas
..............

614 Inlägg
8 november 2011
#12
jonTe skrev:
Tycker vi blandar ihop begreppen här....
Oilsludge = oljenedbrytning som får olja att klumpa sig eller bilda en tjock gegga.
En motor som drabbas av oilsludge t.e.x för att man inte bytt olja på föreskriven tid behöver inte ha en ökad oljeförbrukning.
En motorn med hög oljeförbrukning behöver inte vara en "oilsludge-motor".
Dock....är det ofta så verkligheten ser ut.

Hög oljeförbrukning brukar vara:
• Kassa ventilskaftstätningar
• Yttre läckage.
• Fastsatta kolvringar , främst andra kompressionsring och oljeskrapring
• Kass turbo.

På SAAB:arna kan man nästan plocka bort den översta punkten, extremt ovanligt skulle jag säga.
Dock är det väldigt vanligt med kassa turbo (främst de med GT1752) och det är ganska vanligt med fastsatta kolvringar.

Ett sätt att avslöjja turbon är just att kika efter rök vid kallstart samt känna på axiellt glapp.
Har man inga problem där är det högst troligt kolvringarna och då är 5-56 något man kan prova för att slippa riva hela motorn.
Dock hjälper ju den behandligen inte mot oilsludge som sagt.
Men....får man bort sin oljsludge t.e.x genom att rengöra sump-sugsil-ventilkåpa kommer man inte bota den höga oljeförbrukningen.....

Har en fråga till dig här jonas. Lånar tråden en liten stund.

Läste ditt inlägg och la märke till dom felsymptomer som du pratar om här. Mina föräldrar har en 9-3a som har rykt blårök i princip sen dom köpte bilen för 5 år sedan och då ryker den precis som du säger i starten.

Jag plockade ner turbon på denna bil för ett tag sen för att just som du nämner kolla ifall det var glapp i aggregatat. Vilket det visade sig att det inte var. (alltid lite glapp men inget märkvärdigt som skulle göra att turbon är kass) kollade även slangar till turbo och dom var även torra och fina inuti.

Du pratar någon om fastsatta kolvringar och att man kan använda 5-56 metoden?. Vad är detta man gör då? Och hur blir kolvringarna fastsatta?  / Rybbe

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
8 november 2011
#13
rybbe skrev:
Du pratar någon om fastsatta kolvringar och att man kan använda 5-56 metoden?. Vad är detta man gör då? Och hur blir kolvringarna fastsatta?  / Rybbe

Oljan bryts ner pga. för långa långa serviceintervaller, motorerna är sk. av lågfriktionstyp, undermålig vevhusventialation med återförande av motorgaser och kortkörning vilket innebär att oförbrända gaser/fukt tränger ner vevhus och bryter ner oljan = Oil-slugde
Kör man för länge med denna Oil-slugde så "koksar" oljan tillslut sönder vilket innebär det blir en asfaltsliknande gegga/"murbruk" som täpper till oljekanaler, sugsil och murar igen oljeringarna. Som då i sin tur ökar på nerbrytningen av oljan. Turbo och kamdrivning som är oerhört beroende av rätt smörjning tar givetvis stryk och det är bla. därför det brukar kunna sluta i totalras.

Gegget i maskin av oil-slugden innebär att det i regel inte räcker med att göra en sk. "engineflush" 5-56 metoden är en enklare variant av denna motorsköljning som innebär du pytsar i 5-56 direkt i tändstiftshålen, låter det stå så det rinner ner mellan kolv och cylindervägg och hoppas på att det skall lösa upp oljeringarna.
Saken är den att har det gått så långt att oljeringarna sitter fastkoksade så måste det till grövre doningar än 5-56 för att få väck skiten. Det brukar se fruktansvärt ut och mekanisk bearbetning/glasblästring av kolvringspår är enda lösningen och då även en total rengöring av hela motorn då det inte bara är kolvringspår som blir igenmurade.

Länk till en suverän sida som i detalj beskriver problemen med Saabs motorer:
http://www.mitt-eget.com/saab/informati … l#bakgrund
Senast redigerat av hotrodder (8 november 2011)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

5 710 Inlägg
8 november 2011
#14
rybbe skrev:
Vilket det visade sig att det inte var. (alltid lite glapp men inget märkvärdigt som skulle göra att turbon är kass) kollade även slangar till turbo och dom var även torra och fina inuti.

Radiellt skall det finnas ett kännbart glapp ja men inte axiellt....den turbon jag kände på senast hade väldigt lite axiellt glapp (1-2mm) men jag ar rätt saker på att det är den som är boven på den bilen. Oljan behöver inte rinna ut på kompressorsidan....den kan lika gärna läcka ut i turbinen  förångas o försvinna utan att lämna några spår.

MVH Jonas
..............


Sök