3640
Sök

Multimeter, HJÄLP!

35 Inlägg
8 november 2011
Trådstartare
Jag skulle koppla in en skrikare i bilen och kablarna var redan dragna. Men jag insåg snabbt att jag hade ett problem, och det var att jag inte har en aning om vilken kabel som va PLUS och vilken som var MINUS.

Jag tänkte ta en multimeter till hjälp men tyvärr så kan jag inget om en sådan apparat och det finns 1 miljon olika lägen att ställa den på. Har googlat nu i timmtal men hittar aldrig något enkelt svar så jag frågar här..

Vad ska jag ställa multimetern på för att kunna mäta ut plus och minus?smile

2 024 Inlägg
8 november 2011
Vad som är plus och minus i en signal till en högtalare kan du inte mäta med multimeter tyvärr. Har du dock tillgång till andra ändan av kabeln och kan se hur den är kopplad i stereon så kan du ohm-mäta med multimetern för att se vilken av trådarna som är vilken.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
9 november 2011
Det spelar ingen roll vilken som är plus och vilken som är minus, koppla på du. Om du sen har två högtalare så kan det då hända att du får lov att skifta kablarna på den ena ifall du inte får något tryck från dom. Men jag hoppas att du inte bara ska koppla in diskanter (som du kallare skrikare) direkt på kablarna från huvudenheten?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
9 november 2011
Finns ett sätt att kolla om du har andra änden av kabeln. Koppla in en högtalare med en kon (inte en diskant), sen använder du dig av ett 1.5V batteri och sätter en kabeln (den du tror är plus) på plus på batteriet sen lägger du den andra på minus på batteriet. När du gör detta så ska konen slå UTÅT, gör den inte det så får du fasvända kablarna.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

35 Inlägg
9 november 2011
Trådstartare
jag löste det idag med hjälp av ett batteri och en högtalare:)

Sök