3767
Sök

Koppla el rätt utan att prova? Konstig forumulering men enkel fråga.

785 Inlägg
9 november 2011
Trådstartare
Har en fråga till alla el kunniga där ute (230v)

Byggde om garaget från grunden och drog om all el, med hjälp av en fd elektriker.

Garaget plastades, gipsades och färdigställdes.

Senare när elen skulle kopplas in blev det problem, Jordfelsbrytaren löser hela tiden, så samlingspunkten (centralen) i garaget frikopplades från samtliga sladdar, och då löser den inte.

Nu gäller det att felsöka samtliga trådar, och det är där min fråga kommer in..

Måste jag koppla av och på strömmen i hela huset varje gång när jag provar meg fram, eller finns det något sätt att koppla in en jordfelsbrytare ute i garaget, och prova endast där?
Eller mäta sig fram?
Sliter ju som fan på allt i huset när jordfelsbrytaren slår av och på hela tiden?

En annan liten fråga. Hur kan man få ut ca 80v ur sladdarna? (tändkabel svart och vit)
Enligt min hjälp var det skruv genom sladden, men både svart och vit, samt att jordfelsbrytaren löser inte när detta är inkopplat?!

Please Help..!! Vill få lite ljus i mitt garage..

Its not the fart that kills, its the smell...

29 Inlägg
9 november 2011
Vänd dig till en riktig elfirma istället för att pilla med elen själv, el är inte o leka med... Händer det något med garaget eller huset, så kan du få problem med försäkringar sedan... hmm

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
9 november 2011
Här behövs lite mer information om mn ska kunna hjälpa.

Matas garaget med 4-ledare eller 5-ledare?

Det är alltså jordfelsbryaren i huset som löser, inte i garagecentalen?

Har du beg.lysrörs armaturer?

Ang. 80 volt hörs det om att du har någon jordström i tändtråden... Var han du tog hjälp av verkligen elektriker?

Mäta, javisst. Du behöver en så kallad megger. Koppla ur allt i garaget, mät på inkommande matning i garagets proppskåp (OBS spänningslöst) matningen från huset urkopplad. Mät mellan faserna och jord. Har du mindre än 200 kohm är det fel, mätspänning minst 500V. Fortsätt så tills alla faserna är igenommätta ( Detta skall göras innan första drifttagning av nya elsystem....)

Där efter kan du koppla in matningen igen till proppskåpet fast nu med alla s
Kringar urskruvade/dvärgbrytare frånslagna. Slå till en i taget. Löser jrdfelsbrytaren nu vet du vilken grupp. Efterom enl tidigare så skulle ingenting vara anslutet så därför SKA allt gå att slå till. Efter det kan man börja belasta nätet, en sak i taget så hittar du vad som orsakar jordfelet.

Har du markkabel kan du ha sådan otur att den skadts och jordfelet beror på den. Mät på samma sätt som ovan fast med kabln urkopplad i båda ändar, mät såklart kabeln....

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

785 Inlägg
9 november 2011
Trådstartare
Hej igen..

Det matas med 3 ledare.. tror jag.. är målare så har lite dålig koll..

Någon som vill byta målning mot elkoppling? hehe

Jag är helt ärligt skitdålig på el.. inte lågspänning med annan el.. suck.!

Är så trött på garaget just nu.! har lagt ner ca 300 timmar och massor av pengar på det, och kan inte få det klart..

Se min bildserie..
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … lbum=25926
Senast redigerat av Fredde_Vette (9 november 2011)

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
10 november 2011
Kolla hur det matas, det är väsentlig information för att kunna hjälpa... Hade du bott närmare hade jag kunnat kika på det.

Det kan vara 3  ledare + skärm (jord) vilket ger ett TN-C system med jord och nolla i samma kabel så att säga. Detta är INTE kompatibelt med jordfelsbrytare och används därför bara i större nät men även mer sällan där idag.

Annars kan det vara 4 ledare + skärm(jord) vilket ger ett TN-S system där jord och nolla är sepparerat. I dagligt tal kallas detta system för 5 ledarsystem. Detta system är det som SKALL installeras mellan boningshus och t.ex. garage eller annan undercentral i hus. Detta system är kompatibelt med jordfelsbrytare.

Sedan finns det andra former och avarter som inte är olagliga, men inte kopplade enligt standard. Generellt är att dessa inte är trefassystem, vilka enbart i hemmiljö får kopplas enligt ovan.

Industristandarden använder ett annat system som kallas IT-system vilket är obra om man har hemma. IT-system tillåter jordfel på en fas i taget så att säga. IT systemet kräver skyddstransformator eller eget elverk. IT systemet är i övrigt snarlikt TN-C systemet, bortsätt från att nolla ALDRIG får finnas.

Kolla upp matningskabeln och gärna eventuella färger på ledarna så kan vi nog klura ut hur det är kopplat.
Tills dess. Se till att garaget är spänningslöst och att du förhindrar tillkoppling eftersom elsystemet där kan vara livsfarligt!

Mvh Magnus
Senast redigerat av zovix (10 november 2011)

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

785 Inlägg
10 november 2011
Trådstartare
Hej igen.

Från huset kommer det en vanlig matar kabel, med 3 sladdar.. brun, blå och jord.
I garaget sitter inte en egen central utan bara en samligngspukt för all el i garaget.
Sedan finns det en samlingspunkt i förrådet där inkommande sitter, för att sedan splittas och går vidare till garaget.
Det är inte något inkopplat i garaget för stunden, bara ett uttag så jag kan få lite värme där ute.
Inkommande är frikopplad från övriga nybygget, och givetvis sitter skarv "raketer" på.

Börjar krypa i kroppen av irritation över att inte få klart på det, och alla elektriker i omnejden har sååå mycket att göra..
Vill få klart så nästa projekt kan påbörjas..

Mvh Målarn

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
10 november 2011
Det innebär att du har enfas ut till garaget, det gör det hela bra mycket enklare.

Du ska koppla ur garaget i kopplingspunkten i förrådet. Där efter kolla så att all el fungerar i huset så att inte robemen härrör därifrån. Där efter ska du koppla ur allt som är inkopplat i garaget, och megga mellan brun och jord samt mellan blå och jord. Normalt ska blå och jord ha samma potensial, men man vet aldrig om någon kopplat fel och den ligger och skaver och får jordkontakt.

Efter att mätningen är ok. Koppla in garaget i förrådet. Nu ska allt funka, jordfelsbrytaren ska inte lösaut. Koppla där efter in apparat efter apparat i garaget tills du får reda på vad som orsakar jordfelet. Det kan vara t.ex. En gammal lysrörsarmatur. Dåligt isolerad elmotor, klämd kabel, felaktigt skalad kabel mm.

Kom i håg att jordfelsbrytaren finns där för in skull.

Mvh Magnus

Sök