3586
Sök

Volvo V70 2.4T Problem efter Chippning.

78 Inlägg
7 november 2011
Trådstartare
#1
Hallå, Har presic chippat min V70N det är en 2.4T från 00, 17800 på mätaren.

Har vart hos dom som trimmade bilen och dom hittar inga felkoder, men han säger att det är något med Bränsle och luft.... Låter skitkul!!!

När jag är ute och kör, och ligger på 2an och drar ur den ordentligt och sedan lägger i 3an och trycker så tappar bilen typ "andan" och väntar ca 1-2 sek sen skjuter han på igen. Bilen hugger ingentingen utan bara väntar med att ladda på. Men om jag ligger på 3an på lågt varv och sen kör bilen genom hela registret så laddar den fullt hela vägen, felet uppkommer just då när jag presic har laddat ur han antingen på 2an eller 3an och sen växlar upp.

Sitter nya Volvo stift monterade, även nytt luftfilter(Insatsfilter)

Bilen har körts några veckor med öppet filter för någon månad sen, kan den lilla tiden ha gjort min LMM kass?

Innan så gick bilen hur bra som helst, aldrig problem med laddtryck.


Min första tanke var att Magnetventilen var kass, men den skulle tydligen vara i bra skick enligt trimmfirman.

Hur tycker ni jag ska göra? Beställa hem en ny LMM och chansa på att det är den eller börja byta soppafilter/soppapump?  Förresten så har jag en felkod på Kopplingspedalgivare, kan det ha nått med detta att göra tror ni?


Hoppas på lite hjälp!smile

Mvh Niclas
Senast redigerat av XioBe (7 november 2011)

78 Inlägg
7 november 2011
Trådstartare
#2
Mjo, Men endå så är det ju inte deras fel, bilen är ju som sagt 12 år gammal snart och diverse delar börjar nog bli utslitna. trimmfirman heter www.tbracing.se

85 Inlägg
8 november 2011
#3
XioBe skrev:
Mjo, Men endå så är det ju inte deras fel, bilen är ju som sagt 12 år gammal snart och diverse delar börjar nog bli utslitna. trimmfirman heter www.tbracing.se

Om nu felet kan härledas till chippningen, då är det så klart deras fel.
Be dem återställa eller gör om och gör rätt. För antar att du är en betalande kund med garantier!?
TB Racing aka Krokens Racing, dem har inte vart verksamma så länge.

3 860 Inlägg
8 november 2011
#4
Men, dom kan ju inte bara sagt att "det har något med luft o bänsle att göra"

Är ju fan som att säga att isbitar ha något med vatten o kyla att göra!

kan dom inte köra en riktig felsökning då? Är det som den tvekar alltså vavar den inte alls o sen drar den efter någon stund?

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

78 Inlägg
8 november 2011
Trådstartare
#5
Tja, Jo jag vet.. vet inte riktigt hur jag ska göra om jag ska åka tillbax och be han göra den orginal igen. Han har felsökt den och han kan inte se exakt vad som är fel, men han sa att luftmassemätaren kalibrerar lite fel ungefär 15%.. och den svajjar lite.

Spokenratt, Ja det kan man säga. Men det är endast när jag har dragit ur han fullt på 2an eller 3an hela vägen och sen ska växla upp och fortsätta på nästa växel, då tvekar han någon sekund sen kommer han. Men ligger ja på 2an och 3an och drar han hela vägen på samma växel så skjuter han på.

Men ska testa byta LMM tänkte jag , Har hittat begagnade på skroten för 1000kr och funkar det inte då så lämnar ja tebax LMM och ber han nollställa bilfan!.

78 Inlägg
11 november 2011
Trådstartare
#6
Problem löst, en kompis inhandlade igår en v70 2.4T, självklart va jag direkt och snokade om han hade samma serienummer på sin LMM som jag och det stämde överens (=, självklart testade jag hans lmm innan jag gick och inhandlade en ny på chansning. Med min otur så trodde jag aldrig att det va den och att jag skulle behöva byta 10 saker. Men icke bilen går som ett skott och skjuter på som aldrig förr smile. Kul det är när man hittar felet direkt.

Tråden kan låsas

Mvh Niclas
Senast redigerat av XioBe (11 november 2011)

3 860 Inlägg
12 november 2011
#7
Grattis!! Bra jobbat!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech


Sök