3385
Sök

Sitter bultar hårdare på framhjulen?

3 259 Inlägg
13 november 2011
#21
Jag har jobbat på en däckfirma i 10 år nu och det är säkerligen mellan 10 och 30% av bilarna som kommer in som har kopparpasta kletat överallt och på dom bilarna sitter aldrig några hjul fast, har det setat jäkligt länge så kan kopparpastan bli lite degig men annars så är nog det värsta som jag upplevt med kopparpastan är att den kladdar ner handskarna! smile visst kommer det in bilar där hjulen sitter förbaskat hårt men det har nog mer att göra med om man har slipat rent nav och anliggningsytor vid tidigare däckbyte eller inte. Teoretiskt är det ju inge bra att blanda dessa(koppar, alu, stål) men finns det verkligen någon som har varit med om att kopparpastan gjort skada i verkligheten? Personligen alltså! Inte "morsans brorsas kusins hunds dagvakt" utan personligen! smile jag har då aldrig det trots att jag jobbat med det i 10år.

Ang moment. 120nm kör vi på jobbet. Vet du inte hur hårt det är så får du be någon visa dig, det är omöjligt att beskriva med text hur hårt du ska dra åt.

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
13 november 2011
#22
JonR skrev:
Jag har jobbat på en däckfirma i 10 år nu och det är säkerligen mellan 10 och 30% av bilarna som kommer in som har kopparpasta kletat överallt och på dom bilarna sitter aldrig några hjul fast, har det setat jäkligt länge så kan kopparpastan bli lite degig men annars så är nog det värsta som jag upplevt med kopparpastan är att den kladdar ner handskarna! smile visst kommer det in bilar där hjulen sitter förbaskat hårt men det har nog mer att göra med om man har slipat rent nav och anliggningsytor vid tidigare däckbyte eller inte. Teoretiskt är det ju inge bra att blanda dessa(koppar, alu, stål) men finns det verkligen någon som har varit med om att kopparpastan gjort skada i verkligheten? Personligen alltså! Inte "morsans brorsas kusins hunds dagvakt" utan personligen! smile jag har då aldrig det trots att jag jobbat med det i 10år.

Ang moment. 120nm kör vi på jobbet. Vet du inte hur hårt det är så får du be någon visa dig, det är omöjligt att beskriva med text hur hårt du ska dra åt.

Mvh/Jon

Jo jag har haft fälgar som varit mer eller mindre förstörda av kopparpasta, speciellt när nån idiot smetat det på anläggningsytorna.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
13 november 2011
#23
saab_sonett skrev:
Volvo_Mannen skrev:
RD_87 skrev:
För att det lilla som hamnar på fälgen oavsett hur du gör inte är bra. Koppar och alu trivs mycket dåligt ihop, teoretiskt så kan det i längden försvaga fälgen så att det blir farligt. Då är det bättre med en skvätt olja eller vanligt fett.
Tips är annars CRC´s metallfria keramiska pasta, grym! smile

Ja som elmontör får man lära sig att dom inte trivs ihop, dock vet jag inte hur pass mycket vikt man ska lägga vid de.
Jag har demonterat gamla strömskenor där koppar och alu skenor varit anslutna direkt mot varandra i många många år och inte ett märke på varken kopparn eller alu

Nej, du måste ha fukt också för att det ska hända nått. Tillsätt en skvätt saltvatten så får du se på grejer...

Det blir ett galvaniskt element som äter upp fälgen.

Bara läsa på galvaniska element smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

260 Inlägg
13 november 2011
Trådstartare
#24
Tack för era svar, allihop. Blev intressant läsning och jag tror jag vet lite mer nu än innan. smile
Senast redigerat av Genna (13 november 2011)

3 259 Inlägg
13 november 2011
#25
RD_87 skrev:
JonR skrev:
Jag har jobbat på en däckfirma i 10 år nu och det är säkerligen mellan 10 och 30% av bilarna som kommer in som har kopparpasta kletat överallt och på dom bilarna sitter aldrig några hjul fast, har det setat jäkligt länge så kan kopparpastan bli lite degig men annars så är nog det värsta som jag upplevt med kopparpastan är att den kladdar ner handskarna! smile visst kommer det in bilar där hjulen sitter förbaskat hårt men det har nog mer att göra med om man har slipat rent nav och anliggningsytor vid tidigare däckbyte eller inte. Teoretiskt är det ju inge bra att blanda dessa(koppar, alu, stål) men finns det verkligen någon som har varit med om att kopparpastan gjort skada i verkligheten? Personligen alltså! Inte "morsans brorsas kusins hunds dagvakt" utan personligen! smile jag har då aldrig det trots att jag jobbat med det i 10år.

Ang moment. 120nm kör vi på jobbet. Vet du inte hur hårt det är så får du be någon visa dig, det är omöjligt att beskriva med text hur hårt du ska dra åt.

Mvh/Jon

Jo jag har haft fälgar som varit mer eller mindre förstörda av kopparpasta, speciellt när nån idiot smetat det på anläggningsytorna.

Kan säga att det är rätt ofta ALLT är insmetat! Inklusive anliggningsytor som du säger! Kan ju vara så att man inte uppmärksammat på det för visst har det erjat ordentligt på vissa bilar, har dock aldrig sett tydliga spår av kopparpastan men det kan väl vara på grund av att den försvinner först då den funkar som anod om jag fattade rätt! Ska hålla mer utkik efter "kopparpastafenomenet" i framtiden! smile

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976


Sök