3254
Sök

Skoda Octavia RS - original ljudsystem med Can-bus. Vågar man modifiera?

Yellow bug!
1 640 Inlägg
10 november 2011
Trådstartare
Har letat överallt på nätet och varit i kontakt med många som säger sig kunna det här med billjud. Men inte riktigt fått ett tillfredsställande svar på mina frågor... än. Så provar väl att slänga upp en tråd här också.

Letade bil i somras och fick tag på en Skoda, Octavia RS -06. Det sitter det stora ljudpaketet i bilen. Huvudenheten är en Audience, med inbyggd cd-växlare. Och under förarstolen sitter det ett gulligt litet slutsteg som driver bilens högtalare.

Nu är dock problemet, att för det första har inte -06 AUX i mittarmstödet, det kom först -07. Trodde att det skulle vara lätt att eftermontera, men ICKE. Iallafall inte till den "stora" stereon. Och vem lyssnar på skivor idag? Har Spotify Premium wink Samt att den inte erbjuder de inställningsmöjligheter och kvalité man givetvis behöver i billjudsvärlden.

Sen har suget efter en liten baslåda letat sig fram , gillar lite tryck i ryggen. Men, hur går man tillväga? Kan säga som så att jag kan inte byta huvudenhet utan krångel. Alltihop är kopplat till can-bus för att säga till vid ev. kabelbrott och liknande. Så byter jag huvudenhet blir systemet tyst, då denna inte ger signal som startar slutsteget. Det finns adaptrar att köpa till Skoda, som ska ge den här signalen till slutsteget, men de ligger på över 2000:-. Och de är märkesstyrda, samt att det inte är säkert att de funkar på min Octavia UTAN rattstyrning.

Nästa steg är då att koppla sig förbi slutsteget, montera in en annan huvudenhet som säkerligen driver högtalarna lika bra. Typ http://www.bilradiohuset.se/sv/product/ … d-DPX-504U . Mycket snyggare än originalenheten också.  Men då är ju frågan, får något annat fnatt om man gör det här? Ser ju att det går in högtalarkablar i steget, borde ju bara vara att rycka ur kontakten och koppla vidare kablage till den nya huvudenheten? Bara inte can-bus systemet får fnatt och varnar för trasigt slutsteg..... Men om man fick tag i en originalkontakt som passar ihop, med lösa ändar, borde man ju lätt kunna sätta tillbaks. Men vem vågar man fråga om de kan tänka sig att göra det, vill inte släppa vem som helst på bilen. Skulle ju inte vara fel att ha någon sorts garanti om något går snett...

Behöver ju även ett elschema för att se vilka kablar som går till vilka högtalare osv, var kan man få tag i detta?

Kom med tips och råd!

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

Bäst
57 Inlägg
11 november 2011
Bygg runt systemet med ett helt separat system hade jag rekomenderat. Inte det minsta kul att bråka med can bus systemet.

Yellow bug!
1 640 Inlägg
11 november 2011
Trådstartare
henkka_s40 skrev:
Bygg runt systemet med ett helt separat system hade jag rekomenderat. Inte det minsta kul att bråka med can bus systemet.

Det är just det jag oroar mig för, men vill inte lägga ut de pengarna på nya högtalare o allt det där. Så det är om det går att komma billigt undan, annars är det inte värt det wink

Bäst
57 Inlägg
11 november 2011
Går gör det alltid. Du skulle kunna sätta motstånd på originalkablarna och dra nya så bör ju inte systemet lagga ur. Dock aldrig provat men teoretiskt sätt så bör det ju funka.

Yellow bug!
1 640 Inlägg
12 november 2011
Trådstartare
henkka_s40 skrev:
Går gör det alltid. Du skulle kunna sätta motstånd på originalkablarna och dra nya så bör ju inte systemet lagga ur. Dock aldrig provat men teoretiskt sätt så bör det ju funka.

Har ju också tänkt tanken på en sån där hög/låg-nivå omvandlare som du pratade om när jag frågade om en kompis bil smile Vill ju som sagt bara ha lite tryck i ryggen, så det kanske vore det enklaste. För aux borde ju alltid gå att fixa, anslutningarna finns på stereon, bara att de inte drog kablarna ut till mittkonsolen i -06. Borde gå att få tag i på en skrotad Octavia...

BMW följer inte tekniken, de leder den
24 Inlägg
12 november 2011
de enklaste å billigaste du kan göra e som du säger hög7låg omvandlare. Så skarvar du den i hatthyllan. Risken finns fortfarande att can-bus busar men inte särskilt troligt. Du tapper visserligen effekt på det men eftersom du inte är ute efter att ha sveriges bästa ljud så är det att rekomendera starkt smile

PS. Sysslingpower FTW ^^ DS.

Go Fast or Go Home

Yellow bug!
1 640 Inlägg
12 november 2011
Trådstartare
Roggaa skrev:
de enklaste å billigaste du kan göra e som du säger hög7låg omvandlare. Så skarvar du den i hatthyllan. Risken finns fortfarande att can-bus busar men inte särskilt troligt. Du tapper visserligen effekt på det men eftersom du inte är ute efter att ha sveriges bästa ljud så är det att rekomendera starkt smile

PS. Sysslingpower FTW ^^ DS.

Ja, det är väl säkerligen något som inte blir som det ska eftersom man måste göra ett "inbrott" på en kabel eller? Eller kan man kanske dra direkt från högtalaren på nåt sätt... hmm...

Nej, originalgrejerna räcker gott för mig, spelar på jättebra! Men det är alltid gött med lite mer smile

Hmmmmm, byt Volvon mot en v.a.g så kan det bli sysslingspower wink

16 197 Inlägg
12 november 2011
http://www.dension.se/   där kan du ha en lösning,  å sen för att få signal till baslådan så e de ju bara köra me ett steg som har högnivåingång så e problemet löst smile

DLS har de på en del av sina steg samt Autostart.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Yellow bug!
1 640 Inlägg
12 november 2011
Trådstartare
evilaudio skrev:
http://www.dension.se/   där kan du ha en lösning,  å sen för att få signal till baslådan så e de ju bara köra me ett steg som har högnivåingång så e problemet löst smile

DLS har de på en del av sina steg samt Autostart.

Har kikat på de där lösningarna, men (vet inte hur det är med just den modellen du länkade till) oftast är de till enheterna utan inbyggd cd-växlare, och man ansluter då dessa till enhetens cd-växlaringång.

Jo, men jag har både låda och ett hyfsat steg sen föregående bilar, så är inte prioriterat att köpa nytt slutsteg wink

16 197 Inlägg
12 november 2011
sen om du vill byta stereo så ska de inte vara nå konstigheter bara för bilen har CAN-BUS..   

de finns CAN-BUS boxar till de flesta bilar till just detta endamål.. har gjort de på ett flertal bilar.. bla bilen ja åker me till vardags.. en VW 2011.

16 197 Inlägg
12 november 2011
kolla på Gateway 300 för skoda.

Volkswagen Master Technician
17 Inlägg
12 november 2011
Varför skulle inte gå att montera och koda in en AUX-in i din stereo?

gjorde det på min golf -08 RCD500 som är en motsvarighet till din

Yellow bug!
1 640 Inlägg
13 november 2011
Trådstartare
gos_eas skrev:
Varför skulle inte gå att montera och koda in en AUX-in i din stereo?

gjorde det på min golf -08 RCD500 som är en motsvarighet till din

Originalgrejerna kostade ju skjortan, letade på skroten efter något begagnat...

Och de eftermarknadsprylar som finns, gick inte att koda in, det funkar till den enklare radion som inte har någon cdväxlare, eller har en extern cdväxlare.. Gick inte med min som har inbyggd..

VW skiljer sig mot Skoda, efter vad jag fått höra iallafall smile
Senast redigerat av Televerket (13 november 2011)

Yellow bug!
1 640 Inlägg
13 november 2011
Trådstartare
evilaudio skrev:
kolla på Gateway 300 för skoda.

GW 300 för Skoda
[G3VG12DK]      SEK:2,590:- roll

"GW 300 spelar högkvalitativ musik från din iPod genom din nuvarande bilstereos cd-växlaringång.".

Jag har ingen cd-växlaringång heller, vad jag har hittat iallafall, då växlaren sitter inbyggd i stereon. Provade en liknande produkt som inte funkade smile
Senast redigerat av Televerket (13 november 2011)

Volkswagen Master Technician
17 Inlägg
17 november 2011
000051444 N AUX-in för eftermontering 225kr PLUS inkodning ca 500-1000 kr beroende på verkstad.
Denna adapter passar även skoda

Sök