Har letat överallt på nätet och varit i kontakt med många som säger sig kunna det här med billjud. Men inte riktigt fått ett tillfredsställande svar på mina frågor... än. Så provar väl att slänga upp en tråd här också.
Letade bil i somras och fick tag på en Skoda, Octavia RS -06. Det sitter det stora ljudpaketet i bilen. Huvudenheten är en Audience, med inbyggd cd-växlare. Och under förarstolen sitter det ett gulligt litet slutsteg som driver bilens högtalare.
Nu är dock problemet, att för det första har inte -06 AUX i mittarmstödet, det kom först -07. Trodde att det skulle vara lätt att eftermontera, men ICKE. Iallafall inte till den "stora" stereon. Och vem lyssnar på skivor idag? Har Spotify Premium
Samt att den inte erbjuder de inställningsmöjligheter och kvalité man givetvis behöver i billjudsvärlden.
Sen har suget efter en liten baslåda letat sig fram , gillar lite tryck i ryggen. Men, hur går man tillväga? Kan säga som så att jag kan inte byta huvudenhet utan krångel. Alltihop är kopplat till can-bus för att säga till vid ev. kabelbrott och liknande. Så byter jag huvudenhet blir systemet tyst, då denna inte ger signal som startar slutsteget. Det finns adaptrar att köpa till Skoda, som ska ge den här signalen till slutsteget, men de ligger på över 2000:-. Och de är märkesstyrda, samt att det inte är säkert att de funkar på min Octavia UTAN rattstyrning.
Nästa steg är då att koppla sig förbi slutsteget, montera in en annan huvudenhet som säkerligen driver högtalarna lika bra. Typ
http://www.bilradiohuset.se/sv/product/ … d-DPX-504U . Mycket snyggare än originalenheten också. Men då är ju frågan, får något annat fnatt om man gör det här? Ser ju att det går in högtalarkablar i steget, borde ju bara vara att rycka ur kontakten och koppla vidare kablage till den nya huvudenheten? Bara inte can-bus systemet får fnatt och varnar för trasigt slutsteg..... Men om man fick tag i en originalkontakt som passar ihop, med lösa ändar, borde man ju lätt kunna sätta tillbaks. Men vem vågar man fråga om de kan tänka sig att göra det, vill inte släppa vem som helst på bilen. Skulle ju inte vara fel att ha någon sorts garanti om något går snett...
Behöver ju även ett elschema för att se vilka kablar som går till vilka högtalare osv, var kan man få tag i detta?
Kom med tips och råd!