2734
Sök

Volvo 740 går ojämt efter motortvätt

1 107 Inlägg
19 november 2011
Trådstartare
Tja,

tvättade mitt motorrum på 740:n igår och efter det vill den inte gå riktigt som den ska.
Jag sprayade avfettning och lät det verka i 15-20min sen spolade jag rent med högtryck. Efter det sprayade jag på avfettning igen och tvättade med svamp och sen spolade jag av med slang.

Högtryckstvätt var väl inte det smartaste men det blev rent...

Jag har bytt rotor och fördelarlock samt tändspole utan några framsteg.

Den går på två cylindrar och ibland baktänder den. Bilen har stått i garage med 20gr i 24 timmar.
När jag startar bilen så luktar det bensin men det droppar inget under bilen.

Någon som gjort samma dumma grej som vet vad som är galet?

Tack på förhand!
/Matte
Senast redigerat av anafylaxi (19 november 2011)

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
19 november 2011
Vatten i tändstift brunnarna? Ta tryckluft o blås på såna ställen och vid/i elektronik ställen om de finns sånt på en 740.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

749 Inlägg
19 november 2011
Som tidigare inlägg så är det förmodligen fukt någonstans.

Dock om det nu varit vatten i tändhattar eller tändstiftsbrunnarna så kan det förstöra tändkablarna om man kör motorn utan att blåsa rent.

Vet du vilka cylindrar den går på?
Koppla bort en insprutare i tagen (om du har elektronisk insprutning).
På de cylindrarna den går likadant på när du kopplar bort kontaktstycket till insprutanen, där har du ett fel.
Man kan också ta bort en tändkabel åt gången med motorn igång med en isolerad tång för att se vilken cylinder som ej går.

Sen kan man ju också plocka upp tändstiften och se vilka som förbränner. eller ej
Eller sätta tändstiften i tändkablarna och lägga tändstiften mot jord, kör sen motorn och kolla om det finns gnista, smartast är om man tar en tändkabel åt gången.

Kolla först om det slår gnista på alla.
Det behöver inte vara något tändningsfel bara för att det verkar som den inget går på alla cylindrar.
Senast redigerat av Bjornn (19 november 2011)

21 Inlägg
19 november 2011
Fick samma (alltså ojämnt) på min gamla S40 efter motortvätt, det hade kommit vatten i tändstiftsbrunnarna (som jag nyss lärde mig att det heter tongue)

Tog en trasa och sög upp vattnet då jag saknar tryckluft och sen gick den jämnt o fint.
Senast redigerat av _VolvoS40_ (19 november 2011)

1 107 Inlägg
20 november 2011
Trådstartare
Tack för alla svar!

Jag hittade felet som dock inte hade med fukt att göra. Efter jag plockat loss fördelarlocket och torkat så fungerade den som den skulle. Problemer var att jag satt tändkablarna fel. Hade switchat dom två cylindrarna längt fram.

Sjukt klantigt men nu spinner den som en katt igen wink

Sök