3812
Sök

Volvo 740 tic startar inte efter byte från aut till manuell hjälp ! :( (Problem löst)

321 Inlägg
20 november 2011
Trådstartare
#1
Hej !  min 740 vill inte starta efter byte av växellåda, bensinpumpen är helt död när man vrider på starten, jag har provat att bytta bensinpump, och pumprelä kollat säkringarna. Vad fan är det för fel ? jag har kopplat gamla pumpen till ett batteri och den snurrade på bra så jag har bytt i onödan hmm
Senast redigerat av frightnight (20 november 2011)


Kluraren
90 Inlägg
20 november 2011
#2
Hejsan.....
Du har alltså bytt från automat till manuell låda i bilen nyligen....
Finns en givare på automaten som känner av P eller N läge...
OM jag inte minns fel ska väl denna bygglas för att inte systemet ska känna av startspärren...
Den ska sitta nere i under mittenkonsollen...


321 Inlägg
20 november 2011
Trådstartare
#3
Volvo-nisse skrev:
Hejsan.....
Du har alltså bytt från automat till manuell låda i bilen nyligen....
Finns en givare på automaten som känner av P eller N läge...
OM jag inte minns fel ska väl denna bygglas för att inte systemet ska känna av startspärren...
Den ska sitta nere i under mittenkonsollen...

Hej ja det är en kontakt med 4 stift va ? den som går in i gamla växelspaken till automaten ? den har jag kopplat in till gamla växelspaken sålänge, och satt den i P läge..den bryter väl bara så inte startmotorn snurrar ? för startmotorn snurrar ju nu


Fri fart för ett fritt folk!
14 193 Inlägg
20 november 2011
#4
standardfelet vid startproblem när svänghjulet varit nere skulle jag tro

hur gjorde du med svänghjulet bultade du bara upp det efter att du monterat ner startkransen?

för du är medveten om att dessa måste sitta rätt sitter det fel så startar bilen inte eller ibland misständer och har sig lite beronde på hur fel det sitter

nu vet jag inte om du har Et motorn eller Ft med lh2.2 ?! den förstnämda har 2st givare sitter och läser på svänghjulet
hur detta ska sitta för att det ska sitta rätt låter jag vara osagt då jag bara mekat nyare med lh2.4

Kör fort så hinner inget hända...

321 Inlägg
20 november 2011
Trådstartare
#5
Growe skrev:
standardfelet vid startproblem när svänghjulet varit nere skulle jag tro

hur gjorde du med svänghjulet bultade du bara upp det efter att du monterat ner startkransen?

för du är medveten om att dessa måste sitta rätt sitter det fel så startar bilen inte eller ibland misständer och har sig lite beronde på hur fel det sitter

nu vet jag inte om du har Et motorn eller Ft med lh2.2 ?! den förstnämda har 2st givare sitter och läser på svänghjulet
hur detta ska sitta för att det ska sitta rätt låter jag vara osagt då jag bara mekat nyare med lh2.4

Jag har b230fk jag har ingen givare ovan på växellådan..jag har bara under fördelarlocket, så det har väl inget med svänghjulet att görea då det inte finns något som läser av det

alltså jag har aldrig haft en givare som läser av svänghjulet..så det är väl bara att bulta upp svänghjulet bäst fan man vill : - )
Senast redigerat av frightnight (20 november 2011)


Fri fart för ett fritt folk!
14 193 Inlägg
20 november 2011
#6
alltså lh2.2 då är det lungt..smile

eftersom du inte skrev något så antog jag att det var som vanligt ;-)

vad händer om du tvångskör pumpen? alltså kör den med ström direkt istället för relät?

har tyvärr på tok fördålig kunskap på lh2.2 för att komma med bra ideer smile

Kör fort så hinner inget hända...

321 Inlägg
20 november 2011
Trådstartare
#7
Growe skrev:
alltså lh2.2 då är det lungt..smile

eftersom du inte skrev något så antog jag att det var som vanligt ;-)

vad händer om du tvångskör pumpen? alltså kör den med ström direkt istället för relät?

har tyvärr på tok fördålig kunskap på lh2.2 för att komma med bra ideer smile

japp tongue
jag ska ut och prova nu och tvångsmata den, jag antar att den startar då..ifall den gör det får jag väl följa kablarna och kolla hur dom mår :-) jag ska mäta med multimeter vid säkringen med


Fri fart för ett fritt folk!
14 193 Inlägg
20 november 2011
#8
tror det är så att fattas någon signal så ger inte boxen start signal för pumpen men tyvärr så är jag jhu väldigt osäker på lh2.2

Kör fort så hinner inget hända...

1 319 Inlägg
20 november 2011
#9
Annars är ju bränslepumpsrelä ett hett tips. Man bör alltid ha med sig en i reserv alternativt en kabel så man kan bygla denna om man kör volvo wink

_----------'

321 Inlägg
20 november 2011
Trådstartare
#10
Problem löst, en datorbox vid pedalstället så satt inte kontakten i riktigt :-)



Sök