3217
Sök

Toppackning saab 9000 turbo

513 Inlägg
21 november 2011
#21
AndreasPlars skrev:
För 400-500hk fungerar original T5 packning hur bra som helst. Med plan topp, ny packning + "ARP" eller liknande pinskruvade förband så ska du inte behöva oroa dig.

M.V.H.

Håller med, finns väll många som kör med 500 hk och ibland mer med org packning.
9000 motorn är som gjord för att bli våldtagen med effekt. Håll grejerna i bra kondition.
Se till att ha bra vv osv så håller det för 400.

217 Inlägg
21 november 2011
Trådstartare
#22
AndreasPlars skrev:
För 400-500hk fungerar original T5 packning hur bra som helst. Med plan topp, ny packning + "ARP" eller liknande pinskruvade förband så ska du inte behöva oroa dig.

M.V.H.

okey tack för svar mvh


+_+
3 Inlägg
21 november 2011
#23
Tjenare i min hadde jag 420hk och körde allt orginal i motorn och det höll bra,
Rekommenderar dock som en föregående skrivande att ha bra vv (eller ingen alls som vissa andra roll)

9000 motorn håller för mycket!

78 Inlägg
21 november 2011
#24
AndreasPlars skrev:
För 400-500hk fungerar original T5 packning hur bra som helst. Med plan topp, ny packning + "ARP" eller liknande pinskruvade förband så ska du inte behöva oroa dig.

M.V.H.

Klart det funkar men inte i längden , ja hade nyplanad topp o topdeckat block o en ny packning , med ladd på 1.2Bar med en Gt30 de va tätt men den började ta mer o mer vatten , vid nerplockning så var det blåst mellan 2 kanaler.

Men visst de funkar men inte hållbart


1 062 Inlägg
22 november 2011
#25
Chaoticc skrev:
AndreasPlars skrev:
För 400-500hk fungerar original T5 packning hur bra som helst. Med plan topp, ny packning + "ARP" eller liknande pinskruvade förband så ska du inte behöva oroa dig.

M.V.H.

Klart det funkar men inte i längden , ja hade nyplanad topp o topdeckat block o en ny packning , med ladd på 1.2Bar med en Gt30 de va tätt men den började ta mer o mer vatten , vid nerplockning så var det blåst mellan 2 kanaler.

Men visst de funkar men inte hållbart

Jag har maxladd 1,58bar och det sedan 4år. 1,35 bar sedan Juni 2003. Och den har rullat 8000 stenhårda mil sedan dess med original packning och skruvar.  Hur havererar man en packning med så lite ladd som du hade?

M.V.H.
Senast redigerat av AndreasPlars (22 november 2011)


78 Inlägg
22 november 2011
#26
AndreasPlars skrev:
Chaoticc skrev:
AndreasPlars skrev:
För 400-500hk fungerar original T5 packning hur bra som helst. Med plan topp, ny packning + "ARP" eller liknande pinskruvade förband så ska du inte behöva oroa dig.

M.V.H.

Klart det funkar men inte i längden , ja hade nyplanad topp o topdeckat block o en ny packning , med ladd på 1.2Bar med en Gt30 de va tätt men den började ta mer o mer vatten , vid nerplockning så var det blåst mellan 2 kanaler.

Men visst de funkar men inte hållbart

Jag har maxladd 1,58bar och det sedan 4år. 1,35 bar sedan Juni 2003. Och den har rullat 8000 stenhårda mil sedan dess med original packning och skruvar.  Hur havererar man en packning med så lite ladd som du hade?

M.V.H.

Allt handlar väll om tur kan ja tänka mig , vad körde du med för aggregat då ?


513 Inlägg
22 november 2011
#27
Chaoticc skrev:
AndreasPlars skrev:
Chaoticc skrev:

Klart det funkar men inte i längden , ja hade nyplanad topp o topdeckat block o en ny packning , med ladd på 1.2Bar med en Gt30 de va tätt men den började ta mer o mer vatten , vid nerplockning så var det blåst mellan 2 kanaler.

Men visst de funkar men inte hållbart

Jag har maxladd 1,58bar och det sedan 4år. 1,35 bar sedan Juni 2003. Och den har rullat 8000 stenhårda mil sedan dess med original packning och skruvar.  Hur havererar man en packning med så lite ladd som du hade?

M.V.H.

Allt handlar väll om tur kan ja tänka mig , vad körde du med för aggregat då ?

Fråga, skulle högt laddtryck vara boven genom att ge ett högt cylindertryck? Skulle mer tro att högt vevhustryck är sämre. Eller när och hur tubon laddar, avgasmotryck osv. Tycker folk är för kåta på att det ska ladda mycket inte hur det laddar, insugs temp, luftmassa, cylindermättnad och sånt som ger effekt.
Klart att trycket har med hur länge packningen håller men det är långt från allt, alla andra grejer måste lira med. Och all effekt kommer inte från turbo tryck, skulle ju inte vara så kul med 1.5 bars ladd och 5 graders förtändning.

Eller?

1 062 Inlägg
23 november 2011
#28
Chaoticc skrev:
AndreasPlars skrev:
Chaoticc skrev:

Klart det funkar men inte i längden , ja hade nyplanad topp o topdeckat block o en ny packning , med ladd på 1.2Bar med en Gt30 de va tätt men den började ta mer o mer vatten , vid nerplockning så var det blåst mellan 2 kanaler.

Men visst de funkar men inte hållbart

Jag har maxladd 1,58bar och det sedan 4år. 1,35 bar sedan Juni 2003. Och den har rullat 8000 stenhårda mil sedan dess med original packning och skruvar.  Hur havererar man en packning med så lite ladd som du hade?

M.V.H.

Allt handlar väll om tur kan ja tänka mig , vad körde du med för aggregat då ?

Mit TD04hl19t med största sjuans hus och 3" rör hela vägen bak utan katt.
Tror snarare det handlar om otur och i vissa fall slarv med efterdragningar, planhet, renhet m.m. för de få som det inte håller för.

M.V.H.


1 062 Inlägg
23 november 2011
#29
Melin82 skrev:
Fråga, skulle högt laddtryck vara boven genom att ge ett högt cylindertryck? Skulle mer tro att högt vevhustryck är sämre. Eller när och hur tubon laddar, avgasmotryck osv. Tycker folk är för kåta på att det ska ladda mycket inte hur det laddar, insugs temp, luftmassa, cylindermättnad och sånt som ger effekt.
Klart att trycket har med hur länge packningen håller men det är långt från allt, alla andra grejer måste lira med. Och all effekt kommer inte från turbo tryck, skulle ju inte vara så kul med 1.5 bars ladd och 5 graders förtändning.

Eller?

Laddar lite drygt 5grader vid 4500varv och 1,58 bar. Ca 3,85grader vid 4000 och 1,52bar, Ca 8grader vid 5000 och 1,48bar, dalar ner mot 1,34bar vid 6500. Blyfri 98.

Visst är det cylindertryck som sätter packningen på prov men säkert i större utsträckning hur pass spikfritt motorn går! Min ECU registrerar nån enstaka spik eller två, efter nån timmes gasande likt en påtänd biltjuv. Dvs "god mariginal"

M.V.H.
Senast redigerat av AndreasPlars (23 november 2011)


513 Inlägg
23 november 2011
#30
AndreasPlars skrev:
Melin82 skrev:
Fråga, skulle högt laddtryck vara boven genom att ge ett högt cylindertryck? Skulle mer tro att högt vevhustryck är sämre. Eller när och hur tubon laddar, avgasmotryck osv. Tycker folk är för kåta på att det ska ladda mycket inte hur det laddar, insugs temp, luftmassa, cylindermättnad och sånt som ger effekt.
Klart att trycket har med hur länge packningen håller men det är långt från allt, alla andra grejer måste lira med. Och all effekt kommer inte från turbo tryck, skulle ju inte vara så kul med 1.5 bars ladd och 5 graders förtändning.

Eller?

Laddar lite drygt 5grader vid 4500varv och 1,58 bar. Ca 3,85grader vid 4000 och 1,52bar, Ca 8grader vid 5000 och 1,48bar, dalar ner mot 1,34bar vid 6500. Blyfri 98.

Visst är det cylindertryck som sätter packningen på prov men säkert i större utsträckning hur pass spikfritt motorn går! Min ECU registrerar nån enstaka spik eller två, efter nån timmes gasande likt en påtänd biltjuv. Dvs "god mariginal"

M.V.H.

Tjoflöjt det var inte mycket förtändning. Ligger på 10 graders förtändning vid tomgång på min 240.
Ord från en kille som bromsat många v8 som sitter i drag bilar, man kan hitta mycket effekt i tändningen.

1 062 Inlägg
23 november 2011
#31
Melin82 skrev:
AndreasPlars skrev:
Melin82 skrev:
Fråga, skulle högt laddtryck vara boven genom att ge ett högt cylindertryck? Skulle mer tro att högt vevhustryck är sämre. Eller när och hur tubon laddar, avgasmotryck osv. Tycker folk är för kåta på att det ska ladda mycket inte hur det laddar, insugs temp, luftmassa, cylindermättnad och sånt som ger effekt.
Klart att trycket har med hur länge packningen håller men det är långt från allt, alla andra grejer måste lira med. Och all effekt kommer inte från turbo tryck, skulle ju inte vara så kul med 1.5 bars ladd och 5 graders förtändning.

Eller?

Laddar lite drygt 5grader vid 4500varv och 1,58 bar. Ca 3,85grader vid 4000 och 1,52bar, Ca 8grader vid 5000 och 1,48bar, dalar ner mot 1,34bar vid 6500. Blyfri 98.

Visst är det cylindertryck som sätter packningen på prov men säkert i större utsträckning hur pass spikfritt motorn går! Min ECU registrerar nån enstaka spik eller två, efter nån timmes gasande likt en påtänd biltjuv. Dvs "god mariginal"

M.V.H.

Tjoflöjt det var inte mycket förtändning. Ligger på 10 graders förtändning vid tomgång på min 240.
Ord från en kille som bromsat många v8 som sitter i drag bilar, man kan hitta mycket effekt i tändningen.

Den är optimerad i bromsbänk så tändningen ligger optimalt. Eller försök pinka ur 407hk ur ett 19 aggeregat... Du kan ju inte jämföra med tomgång! Där ligger min och pendlar kring 10grader också!. Men på vissa lasfall så ligger det på 35-40grader.

M.V.H.


513 Inlägg
23 november 2011
#32
AndreasPlars skrev:
Melin82 skrev:
AndreasPlars skrev:

Laddar lite drygt 5grader vid 4500varv och 1,58 bar. Ca 3,85grader vid 4000 och 1,52bar, Ca 8grader vid 5000 och 1,48bar, dalar ner mot 1,34bar vid 6500. Blyfri 98.

Visst är det cylindertryck som sätter packningen på prov men säkert i större utsträckning hur pass spikfritt motorn går! Min ECU registrerar nån enstaka spik eller två, efter nån timmes gasande likt en påtänd biltjuv. Dvs "god mariginal"

M.V.H.

Tjoflöjt det var inte mycket förtändning. Ligger på 10 graders förtändning vid tomgång på min 240.
Ord från en kille som bromsat många v8 som sitter i drag bilar, man kan hitta mycket effekt i tändningen.

Den är optimerad i bromsbänk så tändningen ligger optimalt. Eller försök pinka ur 407hk ur ett 19 aggeregat... Du kan ju inte jämföra med tomgång! Där ligger min och pendlar kring 10grader också!. Men på vissa lasfall så ligger det på 35-40grader.

M.V.H.

Låter som du eller den som mappa körde på ladd istället för tändning, men det är säkert gjort bra och efter hur din motor funkar. bra gjort att pumpa ur en 19t den effekten.
Ditt agg måste flåsa allt det har och lite till.
kan hålla med att tomgångs jämnförelsen kanske inte var så bra men se på tex en volvo rödblock ligger aldrig under 10 grader, som mest upp mot 50 grader och cr 30 vid ett bar och 6000 varv

1 062 Inlägg
24 november 2011
#33
Melin82 skrev:
Låter som du eller den som mappa körde på ladd istället för tändning, men det är säkert gjort bra och efter hur din motor funkar. bra gjort att pumpa ur en 19t den effekten.
Ditt agg måste flåsa allt det har och lite till.
kan hålla med att tomgångs jämnförelsen kanske inte var så bra men se på tex en volvo rödblock ligger aldrig under 10 grader, som mest upp mot 50 grader och cr 30 vid ett bar och 6000 varv

Man kan inte jämföra tändningen på en 8V motor med en 16V motor. Speciellt inte Volvos som har skapligt stor borr... Den senare (16V) har mycket snabbare förbränning! Och kräver mindre förtändning för att nå BMEP. Sedan så ökar ju förbränningshastigheten med högt tryck/densitet/luftmassa som tex jag har med det laddtryck jag har.
Tex Saabs 8V motor har tidigare tändning, mins ej vad de hade..

Vid max effekt har jag 1,34bar, inte "jättemycket" ladd med tanke på effekten 400hk ur en liten oportad 2,3l motor med original grenrör och insug.

M.V.H.


513 Inlägg
24 november 2011
#34
Kan hålla med dig, och det är väl så att "det tviste dom lärde" varje motor är unik i sin karaktär ogh sätt att leverera pågeund av en massa olika parametrar. Tanken var inte att dumförklara dig utan att jag mest var väldigt örvånad att du körde så lite förtändning som du trotts allt gör. Sen är det ju svårt när man inte sett hela tändmappen.
Sen ska det ju sägas att backad tändning inte automatiskt levererar mer effekt, helt plötsligt kan det försvinna massor. Det som jag är less på är folk som tror att högt ladd är vägen att gå, det finns så mycket som spelar in som du sa med fyllnadsgrad massa, tex hur många hör man diskutera ventilspel osv.


Sök