3273
Sök

Funktion "dieselvärmare SAAB 93, 1.9 TID"

40 Inlägg
4 december 2011
Trådstartare
#1
Hej alla bilkännare!
Jag har lite frågor angående parkeringsvärmaren eller dieslevärmaren till min saab 93, 1.9 Tid från 2006. När bilen körs och temperaturen ute är 8 grader eller lägre startat värmare automatiskt. Detta enligt instruktionsboken för att kunna förse motorn med tillräcklig värme. Min fråga är om denna funktion drar mycket bränsle och ifall man kan stänga av värmaren när man ändå kör bilen. Tack på förhand!


/Martin

309 Inlägg
4 december 2011
#2
går den alltid när det är under 8 grader eller bara när motorn är kall? den ska bara vara igång innan den kommit upp över 80 grader

Läser och släcker felkoder. pm för info

Offroad Racing
3 122 Inlägg
4 december 2011
#3
En dieselvärmare som jobbar med full effekt drar ca 0,5 liter per timme. I alla fall en av den storleken som sitter på en personbil.

Värmaren startar ju när bilen är kall och stannar sen igen automatiskt när den inte behövs mer så det är förmodligen inte särskilt länge den går.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Jägermeister
910 Inlägg
4 december 2011
#4
Du kan gå in i menyn och stänga av den om den har den funktionen, syrran har en saab 9-5 -07 med samma motor och på den går det att stänga av den från knapparna på ratten när man går in i menyn som syns i displayen på mätartavlan.

En gång är ingen gång...

3 292 Inlägg
5 december 2011
#5
Fast jag har en Volvo V70 D5 så är det lika på min bil, när det är runt 5 grader ute så går den igång direkt man startar bilen för att uppnå tempratur snabbare, detta kan vara lite irritersamt då den både drar ström och till viss del kan avgaserna komma in i bilen om man går ut o startar den o vill låta den stå ett par minuter med fläkt på för att få värme.. beroende på hur det blåser ut så kan det komma in avgaser i bilen..

Antar att jag får leva med detta problemet jag åxå.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

529 Inlägg
5 december 2011
#6
Danne_1977 skrev:
Fast jag har en Volvo V70 D5 så är det lika på min bil, när det är runt 5 grader ute så går den igång direkt man startar bilen för att uppnå tempratur snabbare, detta kan vara lite irritersamt då den både drar ström och till viss del kan avgaserna komma in i bilen om man går ut o startar den o vill låta den stå ett par minuter med fläkt på för att få värme.. beroende på hur det blåser ut så kan det komma in avgaser i bilen..

Antar att jag får leva med detta problemet jag åxå.

Du kan ju åka på Volvo och be dom ladda in mjukvaran från en bensinare, då startar aldrig värmaren automatiskt.

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen

3 292 Inlägg
5 december 2011
#7
JimpeBoy skrev:
Danne_1977 skrev:
Fast jag har en Volvo V70 D5 så är det lika på min bil, när det är runt 5 grader ute så går den igång direkt man startar bilen för att uppnå tempratur snabbare, detta kan vara lite irritersamt då den både drar ström och till viss del kan avgaserna komma in i bilen om man går ut o startar den o vill låta den stå ett par minuter med fläkt på för att få värme.. beroende på hur det blåser ut så kan det komma in avgaser i bilen..

Antar att jag får leva med detta problemet jag åxå.

Du kan ju åka på Volvo och be dom ladda in mjukvaran från en bensinare, då startar aldrig värmaren automatiskt.

Är det så ?  kan man göra så ?  Funkar den lika om man gör så ? på kommando från knapparna invändigt alltså

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

40 Inlägg
5 december 2011
Trådstartare
#8
Intressant. Som jag upplever det är symbolen för dieselvärmaren igång under hela körsträckan. (Jag har kört ettapper om flera timmar och symbolen för värmaren har varit aktiverad samt att jag hör att värmaren går om man stiger ur bilen). Jag får kolla på om den går att stänga av manuellt när jag kör bilen. Någon som vet mer om detta eller har likanande upplevelser?

2 Inlägg
6 december 2011
#9
Har en SAAB 93 1,9 tid och den värmaren går hela tiden när det är kallare än +8c. Den går inte att stänga av manuellt under tiden man kör. Men den behövs för dieselmotorn är så effektiv att den inte orkar att hålla arbetstemperatur om inte värmaren går samtidigt. Det har jag nu fått erfara när dieselvärmaren har slutat fungera. Så det ska jag skicka en tråd på, vad som kan ha hänt med den...

40 Inlägg
6 december 2011
Trådstartare
#10
Så det är alltså i sin ordning att värmaren går för jämnan underdrift nu under vintertid. Tack för den informationen.


/Martin

529 Inlägg
6 december 2011
#11
Danne_1977 skrev:
JimpeBoy skrev:
Danne_1977 skrev:
Fast jag har en Volvo V70 D5 så är det lika på min bil, när det är runt 5 grader ute så går den igång direkt man startar bilen för att uppnå tempratur snabbare, detta kan vara lite irritersamt då den både drar ström och till viss del kan avgaserna komma in i bilen om man går ut o startar den o vill låta den stå ett par minuter med fläkt på för att få värme.. beroende på hur det blåser ut så kan det komma in avgaser i bilen..

Antar att jag får leva med detta problemet jag åxå.

Du kan ju åka på Volvo och be dom ladda in mjukvaran från en bensinare, då startar aldrig värmaren automatiskt.

Är det så ?  kan man göra så ?  Funkar den lika om man gör så ? på kommando från knapparna invändigt alltså

Ja den kommer funka som vanligt med knapparna men den startar inte när du vrider igång bilen.

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen


Sök