3272
Sök

Få tillbaka hästkrafter!

36 Inlägg
6 december 2011
Trådstartare
Tja tja!!
Min lilla bil har nu rullat cr. 37.000 mil... så det e ganska mkt tongue det är en saab 95 från 2001.
Den börjar/eller har ett tag nu kännts lite slö troligen för den har tappat massa hästkrafter, och då är min fråga kan man få den och piggna till lite genom att få tillbaka några av dessa på något sätt? Typ motor rengöring eller ja vad som helst!

Dessutom undrar jag om det är värt att chip-trimma bilen? Med tanke på att den har gått så mkt?

Kan vara värt att lägga till att bilen drar även ganska mycket olja.. kanske inte är det bästa teknet eller?
Senast redigerat av Popis1991 (6 december 2011)

fälg fantast
1 086 Inlägg
6 december 2011
Felplacerad skrev:
Popis1991 skrev:
Tja tja!!
Min lilla bil har nu rullat cr. 37.000 mil... så det e ganska mkt tongue det är en saab 95 från 2001.
Den börjar/eller har ett tag nu kännts lite slö troligen för den har tappat massa hästkrafter, och då är min fråga kan man få den och piggna till lite genom att få tillbaka några av dessa på något sätt? Typ motor rengöring eller ja vad som helst!

Dessutom undrar jag om det är värt att chip-trimma bilen? Med tanke på att den har gått så mkt?

Kan vara värt att lägga till att bilen drar även ganska mycket olja.. kanske inte är det bästa teknet eller?

Gamla turbobilar dricker mycket olja.
Vill du ha tillbaka hästkrafter får du nog renovera motorn, vilket är jäkligt olönt!
Köp ny bil! Måste även gratulera att du fått en 9-5;a att hålla till 37.000mil! Måste vara något slags rekord!

hahahaha +1

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
6 december 2011
Om bilen har blivit märkbart mycket slöare så kan det vara värt att felsöka lite då det finns några backventilen mm. som kan orsaka lägre laddtryck, dumpventilen kan ha blivit sliten och börja läcka osv.
Finns många grejer man kan kolla, skulle nog undvika att chippa en bil med så många mil tror jag.

Ang. många mil på 9-5 så får man 129 träffar på blocket om man söker på Saab 9-5 över 30.000mil, ser inget konstigt i det?

- Time Attack -

36 Inlägg
6 december 2011
Trådstartare
hmm okej tack för alla svar börjar ja me tongue

hmm asså så mkt segare är den inte, men det känns som om den skulle kunna göra mer wink
hmm okej renovera motorn känns lite onödigt när man köpte bilen för 4000kr tongue undra bara om man kunde göra ngt för en billig slant tongue men dumpventilen ska ja kolla wink
men tack för tipsen ska kolla in i det lite mer tongue

Smålänning
7 887 Inlägg
6 december 2011
En polare bänkkörde sin 9000 turbo -87 i bromsbänk, den lämnade 180 hk efter 42000 mil, alltså 5 mer än ny.

En service kan nog vara på sin plats, samt en uppmätning av GLT och konditionskontroll av turbon.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Sök