3262
Sök

Protection-lampan lysser på mitt JBL gto 75.4, vad kan ha hänt?

74 Inlägg
2 februari 2007
Trådstartare
Jaha, en månad hade jag kul :p
Nu lyser protectionlampan på mitt nya steg även om den slockanr och steget startar som det ska ibland. Men nästan för jämnan så lyser den röda lampan. Självklart hörs inget ljud även om högtalarna ger ifrån ett dovt lågt "dunk" när man startar steget.

Kollade manuallen, där stod det att det kunde vara överhetning, men steget startar ju inte ens.. Har ju varit svinkallt nu med när de la av, så va fasen..
Sen kan det vara för låg eller hög spänning, men det är det inte. Kollat med multimeter och allt annat funkar ju perfa, så nej.

Ja, det är bara de två alternativen som står i manuallen. Jag har testat att köra lågnivå, remote, 12+ och jord med ett annat steg och då funkar det, så det ska inte vara något problem där. Har testat att starta steget med bara remote, jord och 12+ inkopplat, men icke.. Även testat att dra en annan 12+ och jord till steget, men nope!

Jag har två st jbl gto 10" 1002d kopplade till steget för den nyfikne..

Tips på hur man går vidare? Har inte öppnat och kollat kondensatorer och andra kanske brända komponenter ännu.. Det som förbrylar mig är att steget startade ibland.. Sen hände det något med remoten, trodde bara det var den som strulat.. men så var det inte, dock hade jag ingen spänning i den gamla..

/Marcus
Senast redigerat av mackan_ (2 februari 2007)

Letar delar till min volvo 244 turbo, hör av er om ni har nåt

74 Inlägg
3 februari 2007
Trådstartare
Idag startade steget och funkade i hela 20 sekunder tror jag.
vi testade inte att spela musik utan bara att starta steget.

Ingen som har tips på vad det kan vara??

67 Inlägg
4 februari 2007
testa byta jordpunkt, hade liknande fel då mitt steg fungerade i drygt 4 dagar. efter de slutade steget starta och protect lyste. då bytta jag jordpunkt och sen fungerade det!

Rätt hastighet kan rädda liv, Men full fart sparar tid!

74 Inlägg
4 februari 2007
Trådstartare
Verkar väldigt konstigt, kan väl testa även om ett annat steg funkar helt smärtfritt med samma jord..

Inga andra tips?

10 Inlägg
5 februari 2007
Hade samma problem med mitt eyebrid steg, bytte jord och hela kalaset, men funkade inte alls! Sen plockade jag ut basen ur lådan och luktade på den, då fattade man precis vad som hade hänt, limmet till spolen i basen hade blivit på tok för varmt och släppt. Vilket resulterade i att då jag skar upp hela basen så var spolen ett enda trassel. (såg typ ut som svinto) Kortslutning med andra ord!

Prova att koppla på en annan bas på steget bara för att testa om det funkar, mitt problem försvann helt efter det iaf tongue

Med lem
768 Inlägg
5 februari 2007
Eller så är impedansen får låg för steget. Kan tänka mig att du parallellkopplat spolarna på basarna?  Säg att basarna nu är parallellkopplade (De basarna har 2x2ohm spolar?) Då blir impedansen ca 1ohm per bas, o då pallar inte ditt steg. Seriekoppla spolarna på basarna istället. /Robin

Singel! Stöt på mig, jag är elektriker!

Sök