2252
Sök

Generator - jordning, hur mäta?

ingen livslust
169 Inlägg
17 augusti 2011
Trådstartare
Hej!

Är inte en fena på bilelektronik och behöver därför lite hjälp med hur jag ska mäta.
Problemet är att jag tvivlar på att min generator har bra jord nog.

Hur mäter jag detta?
Hur är generatorn jordad gentemot karossen/blocket?

Är en audi a3 1,8t - 01

Ska du va här inne så får du fan gå ut!

21 761 Inlägg
17 augusti 2011
Generatorn kan vara jordad på två olika sätt, antingen via sitt eget fäste eller med en jordkabel som sitter någonstans på generatorchassit och går till motorblocket/karossen. Tar man tex Volvo 240/740 (även 940 tror jag) så sitter det gummibussningar i generatorfästet, därför måste det finnas en jordkabel mellan generatorchassit och motorblocket för att få ordentlig kontakt.

Hur det är på din Audi vet jag inte, försök kika hur det ser ut. Finns det en jordkabel på generatorn så bör du kolla upp att den sitter bra och har bra kontakt i båda ändar. smile

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
17 augusti 2011
Om det inte finns en kabel så är det ALDRIG en nackdel att ha en, så det är bara att smälla dit så har du löst problemet. Min vinterbil har 4 jordflätor tror jag. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

ingen livslust
169 Inlägg
17 augusti 2011
Trådstartare
Vart sätter du då fast den på generatorn?
Har man inte alltid en sån?

ingen livslust
169 Inlägg
17 augusti 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Generatorn kan vara jordad på två olika sätt, antingen via sitt eget fäste eller med en jordkabel som sitter någonstans på generatorchassit och går till motorblocket/karossen. Tar man tex Volvo 240/740 (även 940 tror jag) så sitter det gummibussningar i generatorfästet, därför måste det finnas en jordkabel mellan generatorchassit och motorblocket för att få ordentlig kontakt.

Hur det är på din Audi vet jag inte, försök kika hur det ser ut. Finns det en jordkabel på generatorn så bör du kolla upp att den sitter bra och har bra kontakt i båda ändar. smile

Okej tack!
Ska kolla om man kan se hur det ser ut.

smile

13 Inlägg
11 december 2011
Jag funderar också lite på ifall detta kan vara problemet i min bil, hur kan man göra för att "Test-jorda" det så man märkar ifall det är felet,

eller hur drar man en ny jord smile?

21 761 Inlägg
11 december 2011
Ett enkelt sätt att mäta detta är att först sätta mätpinnarna på generatorn, dvs på B+ och generatorhöljet. Är spänningen bra så flyttar man minusmätpinnen till motorblocket, är spänningen fortfarande bra så flyttas minusmätpinnen till batteriets minuspol. På så sätt har man mätt upp "alla led" i jordförbindelsen.

Vill man inte hålla på med en massa mätning så kan man testa att sätta en startkabel mellan generatorhölje och batteriminuspol för att se om det laddar bättre, men jag själv brukar föredra att mäta mig fram. smile

Sök