3721
Sök

6 basar + 1 slutsteg ??

25 Inlägg
10 december 2011
Trådstartare
Tja!

har ett gäng basar hemma som jag tänkte kasta in i bilen nu och då kom jag på att slutsteget kanske inte orkar o driva alla 6 basar.

jag har 4 basar utav denna sort : http://www.ljudia.se/hogtalarelement-s8 … 08-p78440/

och sen 2 10" som heter MIAMI soundworkz U.S.A men har ingen aning om vad dom ligger på för W och ohm.

men slutsteget jag har är ett PYRAMID 300W 2 channel.
PB 301 (300-Watt) Preço médio USA $99
• Four Channel Bridgeable Amplification
• 2 x 120 Watts Total Output
• Variable Gain Control
• Remote Turn On/Off
• Gold Plated RCA Low Level High Impedance Inputs
• High Level Low Impedance Input Connector
• MOSFET Pulse Width Modulated Power Supply
• Variable subwoofer Crossover (Rear)    
• 2 Ohm Stereo Stable
• Screw Type Speaker Terminals
• S/N Ratio: Greater than 90dB
• Frequency Response: 15-30k Hz
• Overload Protection
• Thermal Shutdown
• Short Circuit Protection
• Power On LED Indicator
• Dimensions: 7-2/3"W x 2"H x 9-2/3"L

Så vad tror ni om de ? går de o ansluta alla 6 basar till slutsteget eller måste jag köpa ett till ?

MVH Emil Hultgren

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
10 december 2011
emil-hultgren skrev:
Tja!

har ett gäng basar hemma som jag tänkte kasta in i bilen nu och då kom jag på att slutsteget kanske inte orkar o driva alla 6 basar.

jag har 4 basar utav denna sort : http://www.ljudia.se/hogtalarelement-s8 … 08-p78440/

och sen 2 10" som heter MIAMI soundworkz U.S.A men har ingen aning om vad dom ligger på för W och ohm.

• Variable Gain Control
• Remote Turn On/Off
• 2 Ohm Stereo Stable
• Overload Protection
• Thermal Shutdown
• Power On LED Indicator

Så vad tror ni om de ? går de o ansluta alla 6 basar till slutsteget eller måste jag köpa ett till ?

MVH Emil Hultgren

Nytt steg och blanda inte basar. Du får köra på 4st 8or eller 2st 10or. Jag själv hade kört på 10orna då dom antaglien är lämpad för bil vilket inte 8orna är
Senast redigerat av Streethawk (10 december 2011)

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

1 353 Inlägg
10 december 2011
emil-hultgren skrev:
Tja!

• Variable Gain Control
• Remote Turn On/Off
• 2 Ohm Stereo Stable
• Overload Protection
• Thermal Shutdown
• Power On LED Indicator

MVH Emil Hultgren

Ja det GÅR ansluta alla sex, men de kommer inte spela särskillt bra.. finns för många alternativ:
* anslut allting och avgör själv, INGEN på hela garaget kan tala om för dig hur bra eller inte bra de kommer låta. eftersom ingen vet vilken typ av låda eller bil allt ska sitta i..
* anslut bara 10orna, då dom kommer spela bättre än alla sex.
* köp ett kraftigare steg, och få ändå dåligt ljud pga basarna.
* köp nya basar och få samma resultat pga steget.

ELLER så köper man 1 bra bas, och spelar med steget du har
ELLER köper du ett annat steg och spelar med 10orna
ELLER nytt steg och ny(a) bas(ar)
ska ja fortsätta eller? big_smile

Möjligheterna är oändliga och i slutänden kommer vi tillbaka till punkt 1. koppla ihop och avgör själv.
Att steget klarar eller inte klara driva basarna fungerar inte på de sättet, du kommer att få dom o spela, men däremot kommer ljudet att bli sådär. Testa dig fram

21 761 Inlägg
10 december 2011
emil-hultgren skrev:
MIAMI soundworkz U.S.A

Vilken modellbeteckning är det på dem?

I databasen till mitt beräkningsprogram finns det några basar från den tillverkaren, kanske dina basar finns med om vi har tur. MGR A1708 känns inte som några höjdarbasar till bil, håller med Strethawk där. Basens Fs och Qts är höga, vilket innebär stora lådor för att spela någorlunda djupt. Sedan är troligen Xmax ganska liten (tex 3 mm eller så) och då bottnar elementet relativt lätt vid lägre frekvenser. smile

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
11 december 2011
Körde 8st sådana 8"are på kul under ett par veckor i Expressen under 2010. Det var allt annat än kul, lät illa och spelade långt från så högt som 8st 8"are borde spela.

Spelade 142dB.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

25 Inlägg
11 december 2011
Trådstartare
jag tänkte att lådan jag skall bygga till 8" skall ligga på 60 liter och det skall sitta i en lite micra smile

21 761 Inlägg
11 december 2011
Vi kan nog säga som så att det troligen skulle behövas tex 50 liter per bas för att spela någorlunda djupt, att stoppa in 4 st såna där basar i 60 liters låda blir inte bra enligt mig.

Slutsteget är ett tvåkanals och ger ut 2x150 W max vid 14,4 V enligt manualen, men det står inte vid vilken impedans. I manualen står också att "matching impedans" är 4-8 Ohm, i så fall är det tveksamt om man verkligen kan belasta med 2 Ohm per kanal.

Oavsett om det tål 2 Ohm eller inte så går det inte att få till den impedansen med dessa basar, det innebär att vardera bas får ganska lite effekt. Eftersom vardera bas egentligen skulle behöva uppåt 50 liters låda så betyder det att 60 liter för 4 st basar ger dålig verkningsgrad och kombinerat med lite effekt ger det ett "klent" slutresultat.

Så är min personliga åsikt, men vill du prova så kan jag förstås inte hindra dig från det. Jag undrar dock fortfarande vilken modellbeteckning de där 10" basarna har. smile

695 Inlägg
11 december 2011
Drönirettab skrev:
emil-hultgren skrev:
MIAMI soundworkz U.S.A

Vilken modellbeteckning är det på dem?

I databasen till mitt beräkningsprogram finns det några basar från den tillverkaren, kanske dina basar finns med om vi har tur. MGR A1708 känns inte som några höjdarbasar till bil, håller med Strethawk där. Basens Fs och Qts är höga, vilket innebär stora lådor för att spela någorlunda djupt. Sedan är troligen Xmax ganska liten (tex 3 mm eller så) och då bottnar elementet relativt lätt vid lägre frekvenser. smile

Lånar tråden. Drönirettab, va kör du för beräkningsprogram?.

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

21 761 Inlägg
11 december 2011
BassBox Pro till de flesta lådor, slutna använder jag mig av ett program på nätet (ajdesigner.com) och kombinerar med mitt program. smile
Senast redigerat av Drönirettab (11 december 2011)

695 Inlägg
11 december 2011
Drönirettab skrev:
Bass Box Pro.

Funkar bra??..

®™ Nuclear Performance

21 761 Inlägg
11 december 2011
Jo, det tycker jag. smile

695 Inlägg
11 december 2011
Drönirettab skrev:
Jo, det tycker jag. smile

Härligt, tänkte nämligen pensionera mitt gamla beräkningsprogram, ska testa detta  tackar för svar =O)

®™ Nuclear Performance

25 Inlägg
14 december 2011
Trådstartare
Drönirettab jag har faktiskt ingen aning vad dom har för betäckning de står inte ett skit på basarna förutom MIAMI soundworkz U.S.A så jag kan tyvärr inte svara på de!
Men har 2 låder till dessa 8" baser som jag använder som hemma bruk och då är de 2 baser i varje låda och dom ligger på 49 liter och det dunkar faktiskt på förbannat bra. Sen har jag skickat ett mail till Ljudia där jag frågade om vad dom rekomenderade för liter på låda till dessa baser för bruk i bilen och då skrev dom 15 liter per bas så asså 60 liter. men då kanske de inte stämmer.. hmm

21 761 Inlägg
14 december 2011
Eftersom jag inte har provat de där basarna så kan jag bara utgå ifrån mina teoretiska beräkningar och enligt dem borde inte basarna prestera någon överdrivet mäktig bas i bilen. Jag tycker inte att 15 liter per bas i bilen borde fungera bra, men med tanke på att Ljudia säljer basarna så bör de ju också kunna ge förslag som ska fungera.

Teorin säger alltså "inte bra", men praktiken kan förstås visa sig vara annorlunda. smile

25 Inlägg
14 december 2011
Trådstartare
haha aa precis men jag få pröva mig fram o se ifall det är något o hänga i granen eller inte smile men jag får tacka för hjälpen smile

Sök