3469
Sök

Audi A6 1.8T - 98 kamremshaveri

329 Inlägg
21 december 2011
Trådstartare
#1
Hej, fått nys på en riktigt fräsch audi a6 som har gått väldigt fint till nyss då kamremmen har gått av.
Vad kan ha gått sönder??? kan kammen ha skurit??? kan det räcka att hänga på en ny rem och hoppas på det bästa??
Önskar bra och vettiga svar då den är billig..
Senast redigerat av Mattias_Vejdeland (21 december 2011)


3 292 Inlägg
21 december 2011
#2
Mattias_Vejdeland skrev:
Hej, fått nys på en riktigt fräsch audi a6 som har gått väldigt fint till nyss då kamremmen har gått av.
Vad kan ha gått sönder??? kan kammen ha skurit??? kan det räcka att hänga på en ny rem och hoppas på det bästa??
Önskar bra och vettiga svar då den är billig..

Så vitt jag vet är det bara Toyota som klarar en sån smäll utan att kröka några ventiler.. räkna med att en eller flera ventiler är krökta och att kanske en eller flera kolvar är trasiga och måste bytas..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

1 915 Inlägg
21 december 2011
#3
Fixa en bättre rubrik, annars kommer denna tråd att låsas.


Räkna med minst en ny (beg)topp från skroten +sotningsats, kamremssats, topplocksbult, olja o glykol osv i kostnad för att få den fungerande igen.
Ev kan även kolv/stakar tagit skada, men oftast är det bara toppen/ventilerna som blir skadade.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
23 december 2011
#4
Danne_1977 skrev:
Mattias_Vejdeland skrev:
Hej, fått nys på en riktigt fräsch audi a6 som har gått väldigt fint till nyss då kamremmen har gått av.
Vad kan ha gått sönder??? kan kammen ha skurit??? kan det räcka att hänga på en ny rem och hoppas på det bästa??
Önskar bra och vettiga svar då den är billig..

Så vitt jag vet är det bara Toyota som klarar en sån smäll utan att kröka några ventiler.. räkna med att en eller flera ventiler är krökta och att kanske en eller flera kolvar är trasiga och måste bytas..

även audis äldre 12-ventils V6:or klarar ett kamremsras, men det hör inte till saken, som ovan skulle jag tippa att ny topp, sotningssats och olja/glykol är det minsta du kommer få byta ut (om du har tur)...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
23 december 2011
#5
bästa senario ett gäng krökta ventiler. värsta senario total "ventilsallad" å motorbyte.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Administratör
2 978 Inlägg
23 december 2011
#6
Inte för att det hör till tråden men audis 12v v6or klarar inte ett kamremshaveri "kanske vid extremtur" jag har bytt ventiler på ett flertal sånna... Jag skulle skruva av ventilkåpan på 20ventilaren och kolla om några ventillyfter har fastnat nere... ev även skruva ur tändstiften och titta på kolvarna... Det kan va så att dom fått sig en sån smäll att dom måste bytas... "förutom toppen då"

En kopp av den svarta såsen...

757 Inlägg
23 december 2011
#7
jag har vart med om samma sak.

totalkostnad vart 15 k om jag inte missminner mig.
då köpte jag en begagnad motor som dom tog toppen på ,var lika dyrt som att köpa en topp lös just vid det tillfället.
detta var på en arver verkstad för ca 4 år sen.

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
23 december 2011
#8
Goffen skrev:
Inte för att det hör till tråden men audis 12v v6or klarar inte ett kamremshaveri "kanske vid extremtur" jag har bytt ventiler på ett flertal sånna... Jag skulle skruva av ventilkåpan på 20ventilaren och kolla om några ventillyfter har fastnat nere... ev även skruva ur tändstiften och titta på kolvarna... Det kan va så att dom fått sig en sån smäll att dom måste bytas... "förutom toppen då"

Ok, my bad, var vad jag fick höra av en verkmästare när jag åkte V6:a, men säger du att de går sönder av ett ras så tror jag på dig, verkmästarna sitter ju bara bakom ett skrivbord  ^^

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

329 Inlägg
23 december 2011
Trådstartare
#9
då får audin stå.. tack för svar



Sök