3808
Sök

Koppling, Huvudcylinder som ger efter?! Evo II GSR

176 Inlägg
2 december 2011
Trådstartare
#1
Hej.

Skulle köra hemifrån denna kalla kväll, men kom inte längre än ett par hundra meter. varför? Jo;
Kopplingspedalen som SKA vara hård, slutade med det. Skulle koppla, halvägs ner försvann hårdheten och den blev istället lätt-trampad. Kopplingen tar inte på samma ställe numera, den tar allra högst upp, innan var det strax ovanför mitten. "fjädringsvägen (upp och ner)" på pedalen oförändrad, samt den läcker INTE vätska?! Slavcylindern är bytt relativt nyss, i höstas.
Är det huvudcylindern som ger vika?

Bilen i sig är en Mitsubishi Lancer Evo II GSR.

Vad för symptom medför en dålig huvudcylinder?

Renaultskadad
694 Inlägg
2 december 2011
#2
kolla stagen mellan pedal/h.bromscylinder och slavcylinder/kopplingsarm. någon bör ha hoppat ur sitt läge.


176 Inlägg
2 december 2011
Trådstartare
#3
Om du menar "pinnen" från kolven till pedalen så sitter den där den ska. "pinnen" mellan gaffel och slav sitter också som den ska. Men vad för symptom visas när huvudcylindern börjar bli kass? För märkte nu att pedalen har fått ett "dödläge" dvs inget tryck på typ 2cm högst upp nu där den inte har tryck alls! Systemet är luftat 3 gånger, så det är inte det. Läcker gör det fortfarande inte heller! hmm

176 Inlägg
3 december 2011
Trådstartare
#4
Ingen?!

Specialist
1 187 Inlägg
3 december 2011
#5
dude, faaan va tradigt sad

jag röstar dock trots allt för en läcka eller att huvudcylindern håller på att ge upp

Beklagar
Senast redigerat av Godspeaker (3 december 2011)

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"

35 Inlägg
4 december 2011
#6
Det var en ganska bra beskriving över hur min Preludes koppling betedde sig innan den slutade fungera helt i September. Vet fortfarande inte om det bara var slaven eller om huvudcylindern kastat in handduken. Hoppas på att verkstaden skall ta sig tid och kolla på det snart.

176 Inlägg
4 december 2011
Trådstartare
#7
Du har ju ABS i din prelude, be någon pumpa pedalen medans du kollar i behållaren för bromsvätskan. går nivån upp där är det huvudcylindern som e pajj. tyvärr har ja ingen ABS i evon, så kan inte kolla på det viset sad. Iof sa du att din pedal ligger i golvet haha. har du vätska i systemet fortfarande då?

35 Inlägg
4 december 2011
#8
Först så tog kopplingen längre ned och var mjukare än vanligt när jag körde en kväll, sedan stod bilen i 1-2 veckor i garaget (Tänkte att detta får jag kolla på över vintern, "för kopplingen tar och släpper ju iallafall fortfarande")

När jag då satte mig i bilen efter 1-2 veckor så var behållaren snustorr och pedalen damp i golvet på första trycket och stannade där.

Fyllde på olja och när jag pumpar med slavens nippel öppen så sjunker oljenivån och det kommer olja ur nippeln.

När jag sätter på luftningsmakapären och pumpar så fylls inte luftnings kärlet och jag kan inte avgöra om det läcker ut i slaven eller om det helt enkelt kommer för lite tryck ur huvudcylindern.

Nivån sjunker sakta i påfyllningskärlet iallafall när man pumpar på det sista sättet, men allt verkar till luftningskärlet på slaven...

Luktar kass huvudcylinder befarar jag men eftersom verkstaden varken börjat jobba med rosten, lacken eller kopplingen ännu så vet i fasiken...

Känns som man ska ta en mekonomen huvudcylinder istället för en honda OEM hur som helst, OEM kostade ju bortåt 3-4k medan mekonomen var en 3:e del av det eller något sådant
Senast redigerat av -Zector- (4 december 2011)

176 Inlägg
25 december 2011
Trådstartare
#10
Fixat för några veckor sedan. bytte huvudcyl, fortfarande samma problem. rev lådan, kass tryckplatta... sitter numera en exedy lamell och tryckplatta på nu smile


Sök