KaptenHaddock skrev:
SAAB-Karlsson skrev:
Tänkte kolla vad ni anser är bäst att ta bort ganska grov rost med från tex bakaxlar, länkarmar och sånt. Jag har tidigare använt lamellskiva men jag tycker dom tappar effekt ganska fort, har även testat sk. ne*erkrull vilket jag tycker fungerar väldigt bra men dom tar slut rätt fort.
Jag har funderat på en Peragobläster, altså en roterande bläster att sätta på borrmaskin, hur fungerar en sån? håller den länge? den kostar ju ca 300kr så man tycker ju att den borde hålla ett tag.
Eller om det är nån som har förslag på nåt som fungerar riktigt bra.
Tack på förhand och God Jul på er
![smile](img/smilies/smile.png)
Hohoho!
Ett bra tipps är att använda syra, mkt underskattat i Sverige.
Kör av det värsta med valfri sliplösning, alltså negerkrull, vanlig slipskiva etc.
Kan du ta lös delarna behöver du inte slipa, blanda ett bad med syra, citronsyra som är svag kommer man långt med, men saltsyra, fosforsyra, oxalsyra etc är bättre.
Man behöver inte blanda speciellt starkt för att all rost inom et dygn eller 2 är 100% borta utan att det tär ett dugg på friskt material.
Samma sak gäller karossdelar etc, slipa så mkt du kan, när det bara är porer kvar, kladda på lite syra med en pensel, jobba in ordentligt och lägg på gladpack över ytan o låt verka, påverkar inte omkringliggande friskt material eller lack nämnvärt, men du får till slut en helt plåtren yta.
Helt utan att riskera bucklor från blästringen på tunnare ytor, eller för den delen damma skita ner i garaget:)
Viktigt är dock att du eftertvättar noga med något basiskt som en alkalisk avfetnting etc och gärna eftervärmer så det blir 100% torrt med värmepickadoll etc.
MVH/