3858
Sök

Saab 9-3 Aero från 2001 vibrationer.

182 Inlägg
4 januari 2012
Trådstartare
Hej Garaget.

Jag har en Saab 9-3 aero från 2001 där allt börjar skaka när man kör fortare än 60-70.

Ju mer jag gasar / ju tyngre den är lastad desto mer skakar det.

Det skakar dessutom rejält när jag kör långsamt och jag ger fullt rattutslag i samband med gas.

Jag har provat med olika däck och fälgar, gjort framvagnsinställning och balanserat hjulen. Problem kvarstår.

Att det är någonstans i drivlinan har jag förstått, men är det drivknutar (innre eller yttre?) eller drivaxlar? Det skiljer ju en del i pris på reparationerna.

562 Inlägg
4 januari 2012
Om bussningen i lådan till vä drivaxel glappar mycket kan det visa sig i vibrationer vid acceleration. Den har ett litet glapp "original".

Annars kan det ju va bra att kolla upp samtliga drivknutar.

Lycka till!

9-5 Aero Sedan -05

77 Inlägg
4 januari 2012
Hade samma fel på min. va inre drivknut som va slut. köpte en ny drivaxel på skroten för 600. funkar prima nu

182 Inlägg
4 januari 2012
Trådstartare
Tack för svar!

Du bytte alltså hela drivaxeln? Hur svårt är det att göra själv?

562 Inlägg
4 januari 2012
kimish skrev:
Tack för svar!

Du bytte alltså hela drivaxeln? Hur svårt är det att göra själv?

Inte svårt alls, av med hjulet, skruva loss och knacka ur spindelleden, lossa navmutter, trixa ur drivaxeln ur navet och sedan från lådan/stödlager beroende på sida. Byter du vä drivaxel kan det rinna ur olja, tänk på det smile

9-5 Aero Sedan -05

182 Inlägg
4 januari 2012
Trådstartare
Vad tar en mekaniker för detta ingrepp om man har med sig en egen drivaxel?

562 Inlägg
5 januari 2012
kimish skrev:
Vad tar en mekaniker för detta ingrepp om man har med sig en egen drivaxel?

Med tanke på att det inte är ett så stort ingrepp och borde inte ta allt för lång tid, så är det nog inte så mycket. Hör runt så får du se smile

9-5 Aero Sedan -05

Sök