När jag bytte startmotorn på min gamla Saab härom veckan startade en liten brand i motorrummet när jag provstartade bilen. Kablarnas numera obefintliga isolering var problemet, kortslutningar satte eld på den isoleringen som fanns kvar på det utsatta stället. Blev lite orolig där ett tag
Men jag upptäckte alltså att dessa 30 år gamla kablar måste bytas ut. Jag klämde och kände på dem, isoleringen föll sönder mellan mina fingrar och jag beskådade den värsta kabel-oxideringen jag någonsin sett.
Eltejp på det utsatta stället får räcka för stunden.
Men när jag nu behöver byta kablaget, vad ska jag tänka på? Färdiga kablage brukar väl vara svindyra? Jag tänkte köpa rullar med lagom mycket kabel på. Någon som vet vilka dimensioner/typer som krävs för ett bra och säkert jobb? Några speciella färgkombinationer?
Billigt är bra, men inte alltför värdelös kvalitet. Något förslag?
http://handla.swedol.se där hittar du både kabel på metervara, polsko till batteriet och pressko till startmotorn. Dimensionen bör vara lika som du har nu, grövre ingen nackdel mer än att den blir svår att brottas med. Pluskabel brukar vara röd över lag men vanlig svart funkar helt klart.
Behöver du fler färger kan vehicle-wiring-products.eu/ vara bra, men tänk på att det är billigare att köpa 2 små paket än ett stort, så var det iaf förut.
Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Tackar Tackar! Ska kolla på det Kom att tänka på försäkring. Tror ni försäkringen gäller när man som amatör dragit kablar? Det är ju inte raketforskning direkt, men jag har hört både det ena och det andra om försäkringsbolagens noggrannhet.
Tackar Tackar! Ska kolla på det Kom att tänka på försäkring. Tror ni försäkringen gäller när man som amatör dragit kablar? Det är ju inte raketforskning direkt, men jag har hört både det ena och det andra om försäkringsbolagens noggrannhet.
Om din nogrannhet är bra så ska det vara lungt, jag har dragit hela mitt system själv men då har jag varit löjligt noga, har även monterat extra automatsäkringar på strategiska ställen.
Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...