4366
Sök

Reggbesiktning för stort avgasrör??

44 Inlägg
31 december 2011
Trådstartare
8 Kap. Avgassystem
Övergripande krav
1 § Bil som drivs med förbränningsmotor skall ha avgassy-stem bestående av avgasrör och effektiv anordning (ljuddäm-pare) för att hindra störande ljud från avgaserna. Bil skall uppfylla kraven för respektive kategori enligt 2 – 6 §§ samt kraven för utvändigt fordonsbuller i 10 kap.
Personbil och lätt lastbil
2 § Avgasrör får inte mynna ut eller avge avgaser under utrymme för förare eller passagerare och inte heller under annan del av karosseriet, som är sammanbyggd med sådant utrymme.
Avvikelser kan dock godtas om utförandet hos karosseri och avgasrör är sådant att det inte bedöms föreligga någon risk att avgaser under körning tränger in i utrymmet.Buss och tung lastbil
3 § Avgasrör skall vara riktat så att avgaserna avleds an-tingen uppåt, bakåt eller åt fordonets vänstra sida.
Avgasrör får inte mynna ut eller avge avgaser under utrymme för förare eller passagerare och inte heller under annan del av karosseriet, som är sammanbyggd med sådant utrymme. Avvikelser kan dock godtas om utförandet hos karosseri och avgasrör är sådant att det inte bedöms föreligga någon risk att avgaser under körning tränger in i utrymmet.
4 § Uppåtriktat avgasrör skall mynna ut på sådan höjd att olägenhet för förare eller passagerare inte uppstår. Avgaser-nas huvudriktning får vid vindstilla och stillastående fordon inte avvika mer än 60 från vertikallinjen.
5 § Bakåtriktat avgasrör skall vara så anordnat att avgaser-nas huvudriktning ligger i ett genom fordonet längsgående vertikalplan eller åt vänster från nämnda plan och är riktat horisontellt eller snett nedåt.
6 § Åt sidan riktat avgasrör skall vara så anordnat att avga-sernas huvudriktning är snett bakåt vänster i högst 45  vinkel med fordonets längdaxel och är riktat horisontellt eller snett nedåt.

44 Inlägg
31 december 2011
Trådstartare
det står ju inget om för STORT plus att jag har ju despans för avgas värdena
Senast redigerat av TC (31 december 2011)

Fri fart för ett fritt folk!
14 338 Inlägg
1 januari 2012
TC skrev:
det står ju inget om för STORT plus att jag har ju despans för avgas värdena

det är väll bara att inte tillverkaren ansvarar för det

så har det stått på alla mina import bilar iallfall smile
och jag har haft samma krav på utsläpp endå

om bilen inte är flytt gods då är det något helt annat som gäller

men ett tips är att ta mailkontakt med polisen i karlstad och då se till att du får kontakt med någon på trafik delen och då bifoga oavstånde och fråga varför du får omreggning på ditt avgasystem som följer dom reglerna som finns
Senast redigerat av Growe (1 januari 2012)

Kör fort så hinner inget hända...

44 Inlägg
2 januari 2012
Trådstartare
Hela dagen har gått åt till att åka runt till 3 olika polis stationer, bilprovningen. Tillslut fick jag tag i tunga gruppen och dom ska hjälpa mig nu.. Verkar som polisen har gjort fel, blir kontaktad i morgon för ev utredning!

Fri fart för ett fritt folk!
14 338 Inlägg
7 januari 2012
TC skrev:
Hela dagen har gått åt till att åka runt till 3 olika polis stationer, bilprovningen. Tillslut fick jag tag i tunga gruppen och dom ska hjälpa mig nu.. Verkar som polisen har gjort fel, blir kontaktad i morgon för ev utredning!

hur har det gått?

Kör fort så hinner inget hända...

140 Inlägg
9 januari 2012
fått någon mer info?? vore ju väldigt roligt trevligt o veta hur de går. vad man ska säga om man nu skulle råka bli stoppad själv någon gång.

Sök