2856
Sök

Tips och ideer kring sponsring av racebilen

258 Inlägg
10 januari 2012
Trådstartare
#1
behöver få tag i lite sponsor till race bilen jag bygger,kommer synas på gatebil bla. tips är jättevälkommet.
projekttråd kring bilen :http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=227832

No brain-No pain
Projekttråd om urisen: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=227832

16 197 Inlägg
10 januari 2012
#2
ett bra tips e att bygga en riktigt seriös bil å sen åka ut på en massa event å visa upp den å va den går för sen brukar de där med sponsorer lösa sig mycke enklare.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

258 Inlägg
11 januari 2012
Trådstartare
#3
evilaudio skrev:
ett bra tips e att bygga en riktigt seriös bil å sen åka ut på en massa event å visa upp den å va den går för sen brukar de där med sponsorer lösa sig mycke enklare.

Jo det va så jag tänkte från början, men tänkte att det kanske inte är dumt att "förvarna" om den:) sen behöver jag spons redan nu om det går.

No brain-No pain
Projekttråd om urisen: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=227832

612 Inlägg
11 januari 2012
#4
Vem vill inte ha gratis pengar? wink
Snacka med de företag du köper dina delar från, du kan kanske snacka till dig några procents rabatt mot att du tapetserar bilen med deras reklam. Mer än så blir nog svårt att få utan mer på fötterna...

342 Inlägg
11 januari 2012
#5
Fråga dig själv följande:

Större firmor får sådana här förfrågningar dagligen. Vad gör just dig unik? OBS! Inte ditt projekt, utan du som person.

Varför ska någon sponsra just ditt projekt och inte något annat? Finns gott om fräna projekt. Vilket är just din USP (unic selling proposition) som gör att du och ditt projekt skiljer sig från en rätt hård konkurrens?

Vad vinner någon på att sponsra just ditt projekt? I andra ordalag: Vilken vinst kan eventuell sponsor räkna med om de sponsrar just dig?

Vad kan du ge tillbaka till dina framtida sponsorer? Sponsring handlar ju om så mycket mer om en dekal på bilen och rabatterat pris/gratis grejer till bilen ... Det är ju egentligen bara början.

Hur kommer er dialog att se ut efter att sponsringen är ett faktum? Eller är du bara ute efter en enkel snabb lösning för att aldrig mer ta kontakt med företaget igen?

Hur ser din plan för bilen ut vad gäller träffar? Turnéplan? Övriga utställningar, mässor och sammanhang?
Kommer du kunna hålla den planen? Vad händer om du inte gör det?
Fråga dig själv samtidigt hur du ställer dig till sannolika krav och skyldigheter som din blivande sponsor kan ställa på dig. Tro mig, gäller det ett bra sponsoravtal så finns det motkrav.

Hur vill du bli sponsrad? I faktiska pengar, i prylar, i form av rabatter, i form av tillgångar (gratis lån av bilsläp/transport, gratis lån av verkstadslokal/verktyg) etc etc etc.

När du har klara svar på dessa frågor så är det bara att börja utarbeta en seriös presentation och ta kontakt med, för dig, intressanta företag.
Tidigare meriter underlättar, men saknar man det gäller det att ha ett ordentligt underlag och en fast plan att presentera för att inte omgående hamna i papperskorgen.

Slutligen, något som alltför många verkar glömma när det gäller detta ämne:
Sponsring får man inte. Sponsring förtjänar man!
Är så less på folk som säger "jaja ... är ju ingen konst att bygga något sådant om man är sponsrad".
De som uttrycker sig så har nog inte förstått någonting om sponsring.
Senast redigerat av 9Femma (11 januari 2012)

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!

258 Inlägg
11 januari 2012
Trådstartare
#6
9Femma skrev:
Fråga dig själv följande:

Större firmor får sådana här förfrågningar dagligen. Vad gör just dig unik? OBS! Inte ditt projekt, utan du som person.

Varför ska någon sponsra just ditt projekt och inte något annat? Finns gott om fräna projekt. Vilket är just din USP (unic selling proposition) som gör att du och ditt projekt skiljer sig från en rätt hård konkurrens?

Vad vinner någon på att sponsra just ditt projekt? I andra ordalag: Vilken vinst kan eventuell sponsor räkna med om de sponsrar just dig?

Vad kan du ge tillbaka till dina framtida sponsorer? Sponsring handlar ju om så mycket mer om en dekal på bilen och rabatterat pris/gratis grejer till bilen ... Det är ju egentligen bara början.

Hur kommer er dialog att se ut efter att sponsringen är ett faktum? Eller är du bara ute efter en enkel snabb lösning för att aldrig mer ta kontakt med företaget igen?

Hur ser din plan för bilen ut vad gäller träffar? Turnéplan? Övriga utställningar, mässor och sammanhang?
Kommer du kunna hålla den planen? Vad händer om du inte gör det?
Fråga dig själv samtidigt hur du ställer dig till sannolika krav och skyldigheter som din blivande sponsor kan ställa på dig. Tro mig, gäller det ett bra sponsoravtal så finns det motkrav.

Hur vill du bli sponsrad? I faktiska pengar, i prylar, i form av rabatter, i form av tillgångar (gratis lån av bilsläp/transport, gratis lån av verkstadslokal/verktyg) etc etc etc.

När du har klara svar på dessa frågor så är det bara att börja utarbeta en seriös presentation och ta kontakt med, för dig, intressanta företag.
Tidigare meriter underlättar, men saknar man det gäller det att ha ett ordentligt underlag och en fast plan att presentera för att inte omgående hamna i papperskorgen.

Slutligen, något som alltför många verkar glömma när det gäller detta ämne:
Sponsring får man inte. Sponsring förtjänar man!
Är så less på folk som säger "jaja ... är ju ingen konst att bygga något sådant om man är sponsrad".
De som uttrycker sig så har nog inte förstått någonting om sponsring.

Tack för ettbra svar! Låter som du har lite erfarenhet kring detta:)
Ska fundera igenom lite av det du skrev, mycket hänger ju på att jag får ihop bilen i tid.

No brain-No pain
Projekttråd om urisen: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=227832

342 Inlägg
11 januari 2012
#7
Mjovars ...
Man kan säga att jag har viss insyn i sponsring osv, från båda sidor.
Är däremot inte sponsrad själv och vill heller inte vara det. Bättre att inte ha några förpliktelser och ha en ren bil utan en massa dekaler kors och tvärs.

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!


Sök