3783
Sök

Köpråd: Saab 9-5 2.0T -98-00, +20 000 mil?

440 Inlägg
15 januari 2012
Trådstartare
#1
Hej!

Har tittat en hel del på Saab 9-5 2.0T, dom finns att köpa för en ganska billig peng (runt 20 000:- kr??), men miltalen är ofta +20 000 av förståeliga skäl med de priserna.

Vore jättetacksam för tips på denna bil, vanliga fel främst?

Vad bör jag titta efter om jag åker och provkör hos en privatperson? (bilhandlare är ej aktuellt).

Maskinellt? Turbo? Drivlina? Är detta hållbart även om bilen rullat 25k?

Hur är det med rosten? Några typiska ställen där den visar sig?

Kombi eller Sédan spelar ej roll.

Tack så mycket på förhand.

Mvh
Senast redigerat av chryslerstratus (15 april 2014)

Trucker
2 710 Inlägg
15 januari 2012
#2
Haha, nu kommer du få MASSA tips big_smile

Fart missbrukare

10 Inlägg
15 januari 2012
#3
Tja
Turbon är slitvara kolla när den är bytt
Kolla när tändkasseten är bytt dom är förbrukningsvara
Rost vid dörrgångar o baklucka
Annars trevliga bra byggda bilar haft 1 funderar på en 08-09


Trucker
2 710 Inlägg
15 januari 2012
#4
Årsm mellan 98-02 är sjukdomsdrabbade! Du kan ju idag få en bättre om du bara går upp lite i pris.. En Aero för 30-40 smile

Fart missbrukare

508 Inlägg
15 januari 2012
#5
Hej !

När jag köpte min Saab 9-5 -99 V6T Griffin. Jag viste inget om Saab så kanske därför var jag nogrann eller hade ren tur när jag köpte min för jag har klarat mig från stora fel.

Det jag har märkt är att bakluckan rostar väldigt lätt för jag fick byta min då hela nederkanten var upprostad och kexig (Kostnad 1500 kr med frakt och i rätt färg samt bakluckemärke , säkert dyrare nu), sen är hundbenet tror jag det heter (kanten mot passagerar dörren bak i hjulhuset) att den rostar, sen har jag även märkt att rosen kommer lite här och var känns det som exempel är att motorhuvens framkant ör bublig ovanför lyset så där är säkert rost.

Fram och bak märket på motorhuv och koffert flagnar och tappar färg och blir silver.
Kupefläckts motor har jag fått byta kostnad Ny 1200 kr(Tror att den kostar 1800kr Nu)
Sid display ovanför stereon får pixelfel och tappar bokstäver. Kostar runt 1000 kr att byta skulle jag tro.
Bakluckans sladdar brukar oftast nötas av och då fungerar inte farthållare eller nummerskylt lyset.

Turbo vet jag inte hur det är på 2.0T motorn men skulle nog tro att 2.3T motorn har bättre turbo då det är en fulltryckare och slipper jobba så mycket som den på 2.0T som är en lätt trycks turbo. (rätta mig gärna för jag kan ha fel)
Automatlådan som jag har går fortfarande och min har rullat snart 34000 mil så kör man som folk och byter olja i mellan åt så håller dom.
Kolla så avgassystemet ser friskt ut för ett nytt avgasrör halvsystem efter katten kostar runt 4000 kr . Och även flexdelen (tror den sitter efter katten ) tror jag kostar runt 1300 kr .
Sedan tror jag att man ska vara noggran med att bilen har en uppdaterad/åtgärdad vevhusventilation.

Lycka till !

//Fredrik


Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
15 januari 2012
#6
Skalman skrev:
Hej !

När jag köpte min Saab 9-5 -99 V6T Griffin. Jag viste inget om Saab så kanske därför var jag nogrann eller hade ren tur när jag köpte min för jag har klarat mig från stora fel.

Det jag har märkt är att bakluckan rostar väldigt lätt för jag fick byta min då hela nederkanten var upprostad och kexig (Kostnad 1500 kr med frakt och i rätt färg samt bakluckemärke , säkert dyrare nu), sen är hundbenet tror jag det heter (kanten mot passagerar dörren bak i hjulhuset) att den rostar, sen har jag även märkt att rosen kommer lite här och var känns det som exempel är att motorhuvens framkant ör bublig ovanför lyset så där är säkert rost.

Fram och bak märket på motorhuv och koffert flagnar och tappar färg och blir silver.
Kupefläckts motor har jag fått byta kostnad Ny 1200 kr(Tror att den kostar 1800kr Nu)
Sid display ovanför stereon får pixelfel och tappar bokstäver. Kostar runt 1000 kr att byta skulle jag tro.
Bakluckans sladdar brukar oftast nötas av och då fungerar inte farthållare eller nummerskylt lyset.

Turbo vet jag inte hur det är på 2.0T motorn men skulle nog tro att 2.3T motorn har bättre turbo då det är en fulltryckare och slipper jobba så mycket som den på 2.0T som är en lätt trycks turbo. (rätta mig gärna för jag kan ha fel)
Automatlådan som jag har går fortfarande och min har rullat snart 34000 mil så kör man som folk och byter olja i mellan åt så håller dom.
Kolla så avgassystemet ser friskt ut för ett nytt avgasrör halvsystem efter katten kostar runt 4000 kr . Och även flexdelen (tror den sitter efter katten ) tror jag kostar runt 1300 kr .
Sedan tror jag att man ska vara noggran med att bilen har en uppdaterad/åtgärdad vevhusventilation.

Lycka till !

//Fredrik

Då rättar jag dig. Det sitter likadan turbo i 2.0t som det gör i 2.3t, nämligen garret gt17. I aeron däremot så är det en annan turbo.

mycket av det du skall tänka på har redan nämnts men jag vill slå ett slag för hur OTROLIGT viktigt det är att tidigare ägare varit noga med oljebyten och inte kört med för lite olja. Dessa motorer är väldigt känsliga för just det. Så åker du och tittar på en bil och ser att det är dåligt med olja så gör du bäst i att hitta en annan. Jag gjorde det misstaget och det kostade mig ett motorbyte när jag ägt bilen i 3 veckor.

Annars på det stora hela så är det mycket bil för pengarna och som kan köras relativt billigt om man bara vill smile

mvh


440 Inlägg
15 januari 2012
Trådstartare
#7
Jättetack för alla svar!!! Nu har man lite mer "kött på benen" inför provkörning, inspektering osv..

Kanske blir att undvika de tidigare årsmodellerna i sådana fall, -03-04 kanske är det man ska inrikta sig på.

Mvh
Jonathan

Laddtrycks-cowboy, Saab-mekaniker, Motorprovning.
71 Inlägg
15 januari 2012
#8
Anledningen till alla turbo-, kamkedje- och kolvrelaterade problem bottnar i dålig vevhusventilation. Det blir övertryck i vevhuset på T7-motorerna... (Svart tändkassett 9-5, '98-'10 / 9-3, '00-03)

Vad du än gör be om serviceprotokoll och läs efter tidigare problem!

Fd Saabmekaniker
Numera AVL Motortestcenter, Powertrain Engineering.

318 Inlägg
15 januari 2012
#9
chryslerstratus skrev:
Jättetack för alla svar!!! Nu har man lite mer "kött på benen" inför provkörning, inspektering osv..

Kanske blir att undvika de tidigare årsmodellerna i sådana fall, -03-04 kanske är det man ska inrikta sig på.

Mvh
Jonathan

I de årsmodellerna är det en ny motor där vevhusventilationsproblemen är lösta:)


Handledare
1 481 Inlägg
15 januari 2012
#10
Kolla växellådan så att backen går i utan problem. Stooort problem på dessa årsmodeller. Kostar 19' att åtgärda på Saabverkstad.
Lyssna också efter rassel från kamkedjan. Den sträcker sig så att spännaren inte längre fungerar. Det hör man ganska lätt.
Senast redigerat av saab_sonett (15 januari 2012)


4 299 Inlägg
15 januari 2012
#11
Joshi skrev:
Anledningen till alla turbo-, kamkedje- och kolvrelaterade problem bottnar i dålig vevhusventilation. Det blir övertryck i vevhuset på T7-motorerna... (Svart tändkassett 9-5, '98-'10 / 9-3, '00-03)

Vad du än gör be om serviceprotokoll och läs efter tidigare problem!

Njaa, nästan rätt.

Garrets GT17 håller tyvärr inte längre än dryga 20.000 mil i många fall. Även där motorerna är välskötta utan tendenser till oilsludge.
Även kamkedjan kan vara fullt utsträckt på en välskött motor. Köper man bilen från en bilhandlare ska man se till att handlaren kollar kedjesträckaren hur långt ut den är.

Så det är inte alla turboras, kamkedjeproblem osv som beror på dålig vevhusventilation.


Handledare
1 481 Inlägg
15 januari 2012
#12
Rallyhalle skrev:
Joshi skrev:
Anledningen till alla turbo-, kamkedje- och kolvrelaterade problem bottnar i dålig vevhusventilation. Det blir övertryck i vevhuset på T7-motorerna... (Svart tändkassett 9-5, '98-'10 / 9-3, '00-03)

Vad du än gör be om serviceprotokoll och läs efter tidigare problem!

Njaa, nästan rätt.

Garrets GT17 håller tyvärr inte längre än dryga 20.000 mil i många fall. Även där motorerna är välskötta utan tendenser till oilsludge.
Även kamkedjan kan vara fullt utsträckt på en välskött motor. Köper man bilen från en bilhandlare ska man se till att handlaren kollar kedjesträckaren hur långt ut den är.

Så det är inte alla turboras, kamkedjeproblem osv som beror på dålig vevhusventilation.

Kedjan på min 9-5:a var slut efter 15000 mil. Den var servad och hade täta oljebyten. Hjälpte inte.


4 299 Inlägg
15 januari 2012
#13
saab_sonett skrev:
Rallyhalle skrev:
Joshi skrev:
Anledningen till alla turbo-, kamkedje- och kolvrelaterade problem bottnar i dålig vevhusventilation. Det blir övertryck i vevhuset på T7-motorerna... (Svart tändkassett 9-5, '98-'10 / 9-3, '00-03)

Vad du än gör be om serviceprotokoll och läs efter tidigare problem!

Njaa, nästan rätt.

Garrets GT17 håller tyvärr inte längre än dryga 20.000 mil i många fall. Även där motorerna är välskötta utan tendenser till oilsludge.
Även kamkedjan kan vara fullt utsträckt på en välskött motor. Köper man bilen från en bilhandlare ska man se till att handlaren kollar kedjesträckaren hur långt ut den är.

Så det är inte alla turboras, kamkedjeproblem osv som beror på dålig vevhusventilation.

Kedjan på min 9-5:a var slut efter 15000 mil. Den var servad och hade täta oljebyten. Hjälpte inte.

Precis. Min har passerat 21.000 och kedjan på den skulle kedjan bytts för långe sen då sträckaren var ute 19mm.
Jag har precis rivit isär den motorn pga byte till T5-kolvar, och jag har inte det minsta lilla oljekoks i tråget. Med andra ord, ingen oilsludge på långa vägar så min har välfungerande vevhusventilation.

Så tyvärr räcker inte alltid en full servicebok...


Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 januari 2012
#14
PartilleMalm skrev:
chryslerstratus skrev:
Jättetack för alla svar!!! Nu har man lite mer "kött på benen" inför provkörning, inspektering osv..

Kanske blir att undvika de tidigare årsmodellerna i sådana fall, -03-04 kanske är det man ska inrikta sig på.

Mvh
Jonathan

I de årsmodellerna är det en ny motor där vevhusventilationsproblemen är lösta:)

Nja, den största risken för oilsludge försvinner om man byter till uppgraderad vhv men man skall fortfarande se upp. Dels för att äldre exemplar kan ha tagit skada innan de fick detta uppgraderat, dels för att fenomenet är lite av ett standardfel på moderna lågfriktionsmotorer och inte enbart hos SAAB.

En granne har i alla fall råkat ut för haveri på grund av oilsludge på en 9-5 av nyare årsmodell än den uppgraderade vevhusventilationen. Det är nog nyttigt att tänka på det oavsett, som på många andra motorer... smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök