Skalman skrev:
Hej !
När jag köpte min Saab 9-5 -99 V6T Griffin. Jag viste inget om Saab så kanske därför var jag nogrann eller hade ren tur när jag köpte min för jag har klarat mig från stora fel.
Det jag har märkt är att bakluckan rostar väldigt lätt för jag fick byta min då hela nederkanten var upprostad och kexig (Kostnad 1500 kr med frakt och i rätt färg samt bakluckemärke , säkert dyrare nu), sen är hundbenet tror jag det heter (kanten mot passagerar dörren bak i hjulhuset) att den rostar, sen har jag även märkt att rosen kommer lite här och var känns det som exempel är att motorhuvens framkant ör bublig ovanför lyset så där är säkert rost.
Fram och bak märket på motorhuv och koffert flagnar och tappar färg och blir silver.
Kupefläckts motor har jag fått byta kostnad Ny 1200 kr(Tror att den kostar 1800kr Nu)
Sid display ovanför stereon får pixelfel och tappar bokstäver. Kostar runt 1000 kr att byta skulle jag tro.
Bakluckans sladdar brukar oftast nötas av och då fungerar inte farthållare eller nummerskylt lyset.
Turbo vet jag inte hur det är på 2.0T motorn men skulle nog tro att 2.3T motorn har bättre turbo då det är en fulltryckare och slipper jobba så mycket som den på 2.0T som är en lätt trycks turbo. (rätta mig gärna för jag kan ha fel)Automatlådan som jag har går fortfarande och min har rullat snart 34000 mil så kör man som folk och byter olja i mellan åt så håller dom.
Kolla så avgassystemet ser friskt ut för ett nytt avgasrör halvsystem efter katten kostar runt 4000 kr . Och även flexdelen (tror den sitter efter katten ) tror jag kostar runt 1300 kr .
Sedan tror jag att man ska vara noggran med att bilen har en uppdaterad/åtgärdad vevhusventilation.
Lycka till !
//Fredrik