3537
Sök

att låta bilen stå på vintern utan garage?

519 Inlägg
9 februari 2007
#21
Dom funkade kalas för några månader sen, lite rost på skivorna bara.
Ska ändå byta gummit i oken innan jag börjar använda bilen så det känns som att det inte spelar någon roll.
Ett garage kostar pengar, den står gratis där den står nu.

519 Inlägg
9 februari 2007
#22
twin_cam skrev:
Det bästa är att köra den och tvätta den oftare. Bilar är till för att användas, om det undgått någon... Vad är det för en bil?

Vissa är rädda om sina bilar och undviker att köra när man riskerar att åka i diket eller få hela bilen nersprutad av salt.

Smålänning
7 883 Inlägg
9 februari 2007
#23
Fordofilen skrev:
twin_cam skrev:
Det bästa är att köra den och tvätta den oftare. Bilar är till för att användas, om det undgått någon... Vad är det för en bil?

Vissa är rädda om sina bilar och undviker att köra när man riskerar att åka i diket eller få hela bilen nersprutad av salt.

Vet att en del är det, och med veteranbilar och ovanliga bilar så kan det vara berättigat, men inte med en modernare bil eller en vanlig, men ovanligt fin bil.

Nya och även ganska gamla bilar har nått som kallas för rostskydd, som ska förhindra korrosionen att få fäste vid normal vård. Faktiskt värt att kosta på alla bilar, då det faktiskt rostar ganska lätt även om den bara står, om så inomhus.

Zincspray, rostskydd - både tunt och tjockt, är värt att kosta på om man är rädd om sin bil.

Men ska man ha bilen stående över vintern så ska helst olja och bromsvätska bytas, samt att man ska ge bilen en rejäl tvätt med vaxning. Har man möjlighet så ska helst en ruta stå öppen för ventilationens skull. Även batteriet bör plockas bort.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

519 Inlägg
9 februari 2007
#24
twin_cam skrev:
Fordofilen skrev:
twin_cam skrev:
Det bästa är att köra den och tvätta den oftare. Bilar är till för att användas, om det undgått någon... Vad är det för en bil?

Vissa är rädda om sina bilar och undviker att köra när man riskerar att åka i diket eller få hela bilen nersprutad av salt.

Vet att en del är det, och med veteranbilar och ovanliga bilar så kan det vara berättigat, men inte med en modernare bil eller en vanlig, men ovanligt fin bil.

Nya och även ganska gamla bilar har nått som kallas för rostskydd, som ska förhindra korrosionen att få fäste vid normal vård. Faktiskt värt att kosta på alla bilar, då det faktiskt rostar ganska lätt även om den bara står, om så inomhus.

Zincspray, rostskydd - både tunt och tjockt, är värt att kosta på om man är rädd om sin bil.

Men ska man ha bilen stående över vintern så ska helst olja och bromsvätska bytas, samt att man ska ge bilen en rejäl tvätt med vaxning. Har man möjlighet så ska helst en ruta stå öppen för ventilationens skull. Även batteriet bör plockas bort.

Inget av det där hjälper mot en isfläck och en lyktstolpe wink

Sen om man har en "vanlig men fin bil" så kanske man tycker att det är värt att bevara den i det skicket tills den blir ovanlig/veteran? Kolla bara på vad fina 240 står i för pris, dom är inte ens ovanliga idag.

302 Inlägg
9 februari 2007
#25
av egen erfarenhet så beror de ganska mycket på hur dan vinter det blir. min bil stod ute förra vintern då de va riktigt kallt och de va bara starta o köra dock va den skitig men de e ju förklarligt.Denna vinter så står den ute på samma ställe men nu har jag fått mögel i bilen på bälten och ratt bland annat inte så kul. De har ju varit lika fuktigt denna vinter som i djungeln. Så de e lite som ett lotteri att ställa av bilen ute på vintern men va fan gör man när man inte får tag i ett garage=(

Chuck Norris can cook minute rice in 30 seconds.

52 Inlägg
10 februari 2007
Trådstartare
#26
Tack för alla svar! Jag har nog bestämt mig för att köra bilen iallafall den här vintern, så får vi se vad jag gör nästa år. Det är ju inte världens finaste bil direkt, En honda civic från 98, men eftersom jag hört att japanska bilar är så känsliga för rost och sånt så tänkte jag att den kanske kan må bra av att inte köras i stockholms saltblask. Jag står på kö till alla garage jag kunde hitta i närheten men det kan säkert ta hur lång tid som helst..

Men jag har 3 stora 7-dygnsparkeringar i närheten som jag tänkte flytta runt den på så den kommer ju bli lite körd iallafall. Men som sagt jag kanske tar det nästa år istället.. nu är väl vintern snart slut iallafall..

274 Inlägg
10 februari 2007
#27
jävel va snål..wink hyr ett centralgarage för 300 spänn i månaden istället?

fyllo

Team Kränghäng
657 Inlägg
10 februari 2007
#28
Vad är de för bil vi pratar om..? jag körde med min saab förra vintern.. förutom att den va så låg så jag skrapade kjolarna på snöhögar så gick de kanon.., har man en nyare bil och inte någon show bil så tycker jag iaf att det är bara att köra..

Team Frosth
Car Custom & Tuning | carcustomtuning.se

52 Inlägg
10 februari 2007
Trådstartare
#29
brelasten skrev:
jävel va snål..wink hyr ett centralgarage för 300 spänn i månaden istället?

Ett centralgarage? Alltså jag betalar gladeligen 300 kr/mån, det är inga problem, men det FINNS ju inga garageplatser lediga här. Jag står i alla köer som finns. Eller menar du att jag ska hyra ett garage i nån annan ort där det kanske finns platser? Kan man göra så? Hyr de ut till folk som inte är boende i området?


Sök