2657
Sök

att låta bilen stå på vintern utan garage?

52 Inlägg
8 februari 2007
Trådstartare
Jag har en liten fråga. Visste inte riktigt vad jag skulle söka på så jag skriver ett nytt inlägg istället.

Om jag inte har tillgång till garage men ändå av någon anledning vill skona bilen från salt och elände på vintern, kan den stå utomhus då? Eller kan man likagärna köra den och tvätta den regelbundet då?
Hur klarar en bil att stå utomhus en hel vinter utan att bli körd?

133 Inlägg
8 februari 2007
Om den står still och är övertäckt är de knappast samma sak som att köra den och tvätta det kan jag säga säkert iaf :]

12 086 Inlägg
8 februari 2007
Nej tvätta den inte, spruta på siliconspray på typ alla känsliga delar under bilen o så.. o hoppas på en kall vinter så ska de gå fint. Den ev smuts som kommer komma på bilen är bättre att den får sitta där, sliter ju bara att tvätta den i onödan. Salt lär du ju inte få någon, om inte saltbilen får för sig att ta en pissepause precis bredvid din bil smile

52 Inlägg
8 februari 2007
Trådstartare
JapMax skrev:
Nej tvätta den inte, spruta på siliconspray på typ alla känsliga delar under bilen o så.. o hoppas på en kall vinter så ska de gå fint. Den ev smuts som kommer komma på bilen är bättre att den får sitta där, sliter ju bara att tvätta den i onödan. Salt lär du ju inte få någon, om inte saltbilen får för sig att ta en pissepause precis bredvid din bil smile

Nä jag tänkte inte tvätta den om den bara står, däremot undrade jag vad som är bäst för min bil, att den står på en parkering utomhus hela vintern eller att jag kör den och tvättar den regelbundet smile

svetsare
119 Inlägg
8 februari 2007
ja med tanke på att bromsarna lär becka igen, så kanske det är bra om du kan köra till o från tvätthallen  ibland..

Det fins bara ett riktigt bra bilmärke.
gissa!!!

1 827 Inlägg
8 februari 2007
Dra inte över någon presenning om bilen står ute... När det blåser så kan skiten som ligger på repa lacken.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

52 Inlägg
8 februari 2007
Trådstartare
bullen30 skrev:
ja med tanke på att bromsarna lär becka igen, så kanske det är bra om du kan köra till o från tvätthallen  ibland..

Ok. Jag har ju behov av bil året runt eftersom jag jobbar sena kvällar och nätter, men jag har en liten skrutt jag kan köra på vintern. Däremot är jag lite orolig över vad som händer med min finare bil om den bara står hela vintern. Jag kanske kan använda skrutten mest och sen ta den finare bilen på några rundor runt kvarteret ibland bara så den inte kärvar ihop?

Kan ju tillägga att jag inte kan överdrivet mkt om bilar egentligen. Och det är därför jag frågar smile

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
9 februari 2007
Se till att bilen blir ordentligt varm ibland, och torkar ur. Det besvärligaste med att ha en bil stå är att bromsarna kärvar ihop, det kan bli ärg på elkontakter och orsaka glapp och har man otur blir det mögel i kupen, brukar börja på bälten och detaljer där det finns mycket bakterier. Om man kör regelbundet med bilen så den torkar ur brukar man klara sig från det. Alternativt sätter in en kupevärmare ibland. Finns också något som heter "torrboll" som suger åt sig fukten, kan du köpa på järnhandel, Jula, Mekonomen, gamla VL (Granngården heter det väl nu?) bland annat.

Att lägga på en pressenning är som redan sagts inte bra. Dels kan det bli repor, men också för ventitlationens skull, blir det fukt blir det tråkigt!

Och till våren är det läge att tvätta och gå på bilen med polering och vax ordentligt igen, så att all skit som lagt sig på lacken under stilleståndet kommer bort och inte äter sig ner i lacken.

// Ellen

Edit: Självklart har du bilen nytvättad och fri från salt innan du ställer den stilla också! Annars kommer det lilla elaka rostmonstret knapra på underredet och då blir det inte så kul...
Senast redigerat av vulture (9 februari 2007)

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

519 Inlägg
9 februari 2007
På er låter det som bilen ska stå 10år, går det verkligen sådär fort?

Det enda jag gör är att plocka ur batteriet för att enklare kunna underhållsladda det.
Men jag har aldrig haft problem med något av det där, bortsett från en bil som handbromsen fastnade på (en polare var så "vänlig" att dra den^^)

7 100 Inlägg
9 februari 2007
håller med fordofilen ja,de är väll bara ställa ut den  och va glad=P

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

2 258 Inlägg
9 februari 2007
Kan ge dig bildexempel på vad som händer om man låter en bil stå först en sommar och sedan en vinter:

http://www.garaget.org/archive/42036/36542/36542-340568.jpg

Det går fort.

Har du aldrig noterat hur det förändras kring ett stenskott? På vintern med salt och fukt, gärna runt nollan har du rostkanter på några veckor bara. På sommaren däremot klarar sig det mesta länge. Möglet har du också på några veckor om förutsättningarna stämmer. Och har det väl kommit får man inte bort det i första taget!

// Ellen smile

676 Inlägg
9 februari 2007
hade min nuvarande micra ståendes ett helt år, den såg ut som en mosshög ungefär. mycke gröna fina växter på den, innuti var den iof fräsch men rosttrollen hade hittat en fin fin bil att sätta tänderna i. nu ser den iof skabbigare ut än när jag körde igång den. nu har rosttrollen flyttat runt bilen och satt i sig skärmar och trösklar och annat smaskens. bromsar och annat hade kärvat ihop så de va ganska bökigt att få bort den därifrån där den stod.

så vill nog ingen att sin "sommarbil" ska bli ^^

Colaberoende
1 219 Inlägg
9 februari 2007
Lite synd att dagens bilar inte tål någonting.
Volvon jag kör nu på vintern har inte blivit tvättad på 3-4 år. Den har visserligen rullat på vägarna men i snitt 200 mil om året. Lite ytrost har jag men inte så farligt.

Min Seat hade varit helt körd om den hade fått samma behandling. Den står nu i ett varmt och gott garage under vintern.

Finns en Camaro ´71 här på garaget och jag kan nog utan problem säga att den har stått under presenning i minst 10 år utomhus, finns lite ytrost på den, inget påbörjan till hål ens.
Bilen ligger under användarnamnet BLEKE och jag vill ha den i mina ägor.

Repor och sånt utvändigt går ju att polera bort (för det mesta) men får man inte mögel i bilen så är det mindre kul.
Skaffa en torrboll. Ställ dig lite vid sidan om vägar pg.a saltet och plogbilssskvätt. Det är ju inte förbjudet att starta motorn ibland, ta en sväng på parkeringen och använda bromsarna.

/Ena

778 Inlägg
9 februari 2007
men den börja vel inte mögla om man vaxar bilen hände inte med min brosas calibra !?!

2 258 Inlägg
9 februari 2007
Möglet blir ju inte på utsidan av bilen, utan i inredningen. Och det är äckligt och hemskt svårt att få bort. Då hjälper det knappast med vaxad lack...

Däremot går det fort med alger och sånt på utsidan, men är bilen nyvaxad klarar den sig såklart bättre.

Bilden ovan är faktiskt ingen överdrift. Bilen vaxades i maj och följde med till en utställning. Blev stående över sommaren och vintern och följande år såg det ut på det där sättet! sad

// Ellen

778 Inlägg
9 februari 2007
okej

2 122 Inlägg
9 februari 2007
om den ska stå ute bygg över nått med tak lägg inte över en pressening då börjar de rosta ännu mer alltid fuktigt eftersom att den inte släpper in eller ut nån luft.... bättre att inte ha nått alls
Senast redigerat av Kirre (9 februari 2007)

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

519 Inlägg
9 februari 2007
vulture skrev:
Kan ge dig bildexempel på vad som händer om man låter en bil stå först en sommar och sedan en vinter:

http://www.garaget.org/archive/42036/36542/36542-340568.jpg

Det går fort.

Har du aldrig noterat hur det förändras kring ett stenskott? På vintern med salt och fukt, gärna runt nollan har du rostkanter på några veckor bara. På sommaren däremot klarar sig det mesta länge. Möglet har du också på några veckor om förutsättningarna stämmer. Och har det väl kommit får man inte bort det i första taget!

// Ellen smile

Uäck! Är bilen byggd av ost? tongue wink

Min coupé har stått ute i minst 4år nu och har inte en mögelfläck i sig, däremot ser man att det börjar komma mossa på den om man tittar riktigt nära.
Jag har aldrig gjort något åt den bilen, varken tvättat den, avfuktare, uppvärmning mm, den bara står på samma sätt som den gjort i 4år nu...
Gaaah!! Måste göra bil av den igen sad

Wallraff
319 Inlägg
9 februari 2007
kommer bli ett helvete med bromsarna... skaffa garage! smile

Smålänning
7 883 Inlägg
9 februari 2007
Det bästa är att köra den och tvätta den oftare. Bilar är till för att användas, om det undgått någon... Vad är det för en bil?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Sök