3162
Sök

Turbo konvertera utan mappning bmw m50b25

517 Inlägg
16 januari 2012
Trådstartare
#1
jag undrar om det går turbokonvertera utan mappning bmw m50b25

har tänkt följande

kompsänkt med m52b28 stakar 5mm kortare (blir väldigt låg komp jag vet)
saab turbo spridare 359cc/3bar
något aggregat
bygga eget grenrör
ställbar btr
ic så klart

med tanke på det låga kompet måste då tändningen backas? hade tänkt ladda 0,5-0,6bar bara
min m2b20 funka med 0,5bar och saab spridare dock utan btr så den spika vid ca 5500rpm
orörd motor bara slängde på grejerna och starta och körde gick förbannat bra tills det spika hände inget med motorn förrän vattenpumpen gick åt helvete.


SOUL FIRE ENTERTAINMENT
779 Inlägg
16 januari 2012
#2
Jag är egentligen totalt värdelös på sånt här tongue men det låter lite väl saftigt att inte mappa alls om du bygger om massor.
Jag har ingen aning om hur känsliga dessa motorer är men om du ska göra det ordentligt är det väl bra om motorn beter sig optimalt med tanken på blandning osv... bara en fundering wink



.

Mvh Kenta Edvardsen
Ordförande i NORDISKA X40 KLUBBEN
PROJEKTTRÅDEN: SOUL FIRE - MAKEOVER
SPONSORER: BILRADIOHUSET | HOVA.COM | BILLACKERING.EU

517 Inlägg
16 januari 2012
Trådstartare
#3
jo de e klart men jag måste ju kolla om det går eftersom det gick med original motorn till 5500rpm utan höjt bränsletryck och original komp på nästan 11 smile


SOUL FIRE ENTERTAINMENT
779 Inlägg
16 januari 2012
#4
Som sagt så har jag förbannat dålig koll på detta.
Men det känns ju som att om man ändrar på massor med värden osv så blir ju motorn än mera känslig och visst det kanske funkar ett tag men till slut så rasar det... men jag vet inte alls egentligen wink
Du vet nog braaaa mycket mer än mig angående detta!



.

Mvh Kenta Edvardsen
Ordförande i NORDISKA X40 KLUBBEN
PROJEKTTRÅDEN: SOUL FIRE - MAKEOVER
SPONSORER: BILRADIOHUSET | HOVA.COM | BILLACKERING.EU

517 Inlägg
16 januari 2012
Trådstartare
#5
hehe ja rasa lär det göra så småningom tongue
jag får spåna i detta ett tag smile om jag måste backa tändningen lr inte med mindre än 8 i komp tongue


Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
16 januari 2012
#6
Varför ladda så lite hela tiden?. Du vet att jag har chipp liggandes!  tongue

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

Team T-Röd Racing
507 Inlägg
16 januari 2012
#7
Behövar inte kompsänka om du bara ska ladda så lite..

...........Team T-Röd Racing.............

517 Inlägg
16 januari 2012
Trådstartare
#8
Totten:
jag ska inte byta block i så fall om det funkar smile men får jag tag på ett block så blir det självklart mer hehe wink jag tänkte inte på att du hade det tongue
men får jag tag i ett block Hellst tomt då blir det planat block och topp lr något för att få upp kompet lite eftersom det blir så jävla lågt med dina stakar hehe fast å andra sidan kanske går ladda riktigt ordentligt då big_smile

att det går utan att kompsänka vet jag men då måste det mappas därför jag undrar om man slipper det om man kompsänker.


695 Inlägg
16 januari 2012
#9
Jag åkte m20b25 på 1kilo ladd utan mappning, spridare och lmm från 535, trimkam och ställbar btr. Ett bonnmeck kan man säga, men de gick fint länge o väl, sen såldes kärran... Fast med en redig mapp kan man lätt plockat en del gömda kusar. Dock rekommenderar jag ingen att åka turbokonverterat utan att mappa... Detta är skottsäkra maskiner, speciellt m50b25 maskinerna. Har en polare som åker 430hk på bakhjulen med en m50b25, med orörd topp och botten..

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

517 Inlägg
16 januari 2012
Trådstartare
#10
fräckt hehe:) det är ju en risk det vet jag men måste ju ta reda på om det går utan att Mappa då jag ska kompsänka wink


695 Inlägg
16 januari 2012
#11
Om du värderar den tid du lägger ner på ditt bygge, samt att du med all säkerhet får en bra mycke driftsäkrare maskin trots att den är sk "budgetkonverterad" samt ett gäng extra hästar man sällan lyckas locka fram med bara öron/ögon så är en mappning billigt, trots att du åker på billiga delar är de juh inge kul o ligga i garaget 95% av körtiden pga dumheter....roll.... Bara lite tips, du får såklart göra va du anser passar bäst...smile

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

517 Inlägg
16 januari 2012
Trådstartare
#12
Jo det e ju klart smile men jag tycker fortfarande att det är så konstigt att m52b20in jag hade i originalmotorn hade gått 28tusen helt orörd förutom generator och satte i en begagnad vattenpump ett år innan. Den gick ladda 0.5bar hade jag bara haft en ställbar btr på så hade det kanske gått dra hela registret den spika/ströp vid 5500-6000rpm endast turbokonverterad med större spridare gick inte orent med 200cc extra ens varken på bensin lr e85 så fin fundering är att flytta över kabelhärvan med boxen från den motorn och montera en progressiv btr. Och testa.



Sök