4624
Sök

Audi A6 2.6 V6. Ingen cirkulation?

15 Inlägg
16 januari 2012
Trådstartare
Hej!
Har lite problem med en Audi A6, med 2.6 liters V6:a. 95:a.

Problemet är:
Fyller på kylarvätska, och startar bilen. Låter den gå, tempmätaren stiger sakta upp till 90 grader.

Och efter en liten stund så blir det ett jäkla övertryck och han trycker ut vatten ifrån expansionskärlet (tempen fortfarande på 90 grader)
Öppnar jag då en luftskruv så står det och pyser luft en bra stund.
Får också väldigt dålig värme i kupén, endast lite ljummet.

Det vi provat:
Luftat vid dom 2 luftskruvarna
Masserat slangar
Kollat termostat (öppnar som den ska)
Kompressionstestat (11bar på 4, 10bar på 2)
Kollat vattenpump (hel och fin)
Spolat igenom kylare och motor

Känns som att kylarvattnet inte cirkulerar?
Är dessa motorer så svåra att lufta?

Att tillägga: Det sitter en elektrisk vattenpump på slangen in till värmepaketet. Vid felsökning utav ett annat problem så kopplades denna ur. Sedan stod bilen på tomgång och då uppenbarade sig felet första gången.
Denna pump är nu inkopplad och går. Men problemet kvarstår, och antar att urkopplingen av denna var orsaken till att felet uppstod?
Inga andra ingrepp har gjorts på kylsystemet innan det hände. 

Hjälp?!

Mvh

228 Inlägg
17 januari 2012
jag höll på med en sådan bil privat. och bilen fick ingen värme, men vi fick lufta lufta lufta. hade inte locket på expansionskärlet på, luftade på dom två ställena.. efter typ 3 timmars tomgångskörning och mycket glykol och luftning så fick vi värme smile prövat och stå med ena luftskruven borta så de pyser ut vatten där när motorn är igång?

Avstängd
10 388 Inlägg
17 januari 2012
Saken är ju, att bara för där är cirkulation, så kan ju värmepaketet vara kasst iaf.

Båda slangarna till värmepaketet varma? (Lite osäker på hur det ser ut på 95an)

Är dom det, så har du ju iaf värme in, och värme ut. Så då skulle jag säga; kasst värmepaket. Å andra sidan, om det bara kommit "över natten" s.a.s., så skulle jag också gissa på luft

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Vorsprung Durch Technik
83 Inlägg
26 januari 2012
Testa luftskruven vid värmepaketet ! Det fick jag tips om,
har också lite problem med min, det kommer värme men min sjunker i temp så fort man kör med bilen, på tomgång är den 90 grader stabilt...

Sök