Albireo skrev:
Hej!
Min huvud fråga just nu är - Hur lossas en "fastrostad" bromsslang?
En bifråga - Är det någon skillnad mellan bromsok i gjutjärn / aluminium?
Planerar att byta bromsklossar / bromsok och ev. bromsskivor bak på en Peugeot Expert tepee (Buss) från 2012.
Dessa ok är lite speciella, eftersom även handbroms vajern sitter fast i dessa. (tänkte bifoga en bild - men misslyckades - får meddelandet "fel format")
Håller på att ta reda ut vilka verktyg / reservdelar / moment som krävs för att lyckas.
Är detta ett komplicerat projekt?
Samtidigt som bromsoken kollades - kände jag på broms nippeln och den kändes väldigt stum.
Nippel in i bromsoket ville inte röra på sig. (dock nippeln mot karossen kändes lätt att jobba med)
Bromsrören ser lite knepiga ut. Först en bromsslang från bromsoket, sedan halvvägs ett veckat broms rör mot karossen.
Upplevde spontant att det inte var någon delbar skarv mellan bromsslang och bromsrör (men kan ha fel).
När jag sökte efter en ny bromsslang/rör passerades ett reservdelsnummer 4889.15 & 4889.16
Nipplarna verkar dock vara M10x1mm (lite standard?)
Har en (billig?) 6-kant "rör nyckel" 11mm, men upplever den lite glapp eller kanske inte tillräckligt styv?.
Vågar inte vrida hårdare, för då kanske nippeln blir "rund"...
Finns det
- Bättre verktyg?
- Andra metoder att lossa nippeln och rädda bromsslang/röret?