mektrollet skrev:
dbjanoz skrev:
.
Konstruktionen med vatten pumpen driven av kamremmen kan ju diskuteras! Jag tycker det är en direkt korkad konstruktion som inte har några fördelar alls.
Vad tycker ni andra om drivninga av vattenpumpen på kamremmen? Någon som kan hitta en fördel?
För att motorn blir mycket kompaktare när drivningen sker av kamremmen framför allt behövs det då på framhjulsdrivna bilar med långa motorer på tvären.
Golfen har en lösning där den sedan 1970 talet sitter vid sidan om motorblocket. Det bygger ca 3cm extra. Volvo B23.B230 osv de bygger ca 20cm på längden på motorn.
Jag tror att det är också beräknat att om inte folk gör servicen så ska det bli dyrt!
Om man vill kan man ju integrera drivningen allt, Styrservo, vattenpump till vevaxeln direkt! Remmar är ju ganska löjligt hehe...
Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?