3645
Sök

Bygga baslåda som skolprojekt, nybörjare

98 Inlägg
27 januari 2012
Trådstartare
#1
hej!

Har bestämt mig att bygga en egen baslåda som är "inbyggd" i bilen och har en del frågor smile

Bilen:
volvo 740 sedan

Ska göra i ordning bagageutrymmet så man får typ fack på sidorna och bygga in en baslåda under hatthyllan så det blir snyggt och prydligt samt osynligt för obehöriga.

Vad jag vill hur lådan ska spela är... hur ska man säga fram sätet ska vibrera men ändå ha bra bas

Frågor:

-En bandpass låda hur bra är sådan låda? och är den lådan bättre än dom andra lådorna som finns? jag har för övrigt funderat på en sån låda.

-Är det MDF som gäller till baslådor? eller går det lika bra med plywood?

-Hur räknar man ut ur stor en låda ska vara?

MVH smile

21 761 Inlägg
27 januari 2012
#2
Bandpasslåda, i detta fall 4:e ordningens, kan spela relativt bra om den byggs rätt och att basen passar till den lådtypen. Det är svårare att få till lådan jämfört med basreflex och sluten, det får man vara beredd på. Lådan kan återge både "dunk" och djupbas om den byggs rätt, bandpasslådan har ju annars lite dåligt rykte och anses bara kunna spela "entonigt". Min åsikt om det påståendet är att man i så fall har byggt fel och/eller valt fel bas.

Hur pass bra plywood fungerar vet jag inte, men både spånskiva och MDF fungerar iaf. Räkna ut bandpasslåda görs lättast med beräkningsprogram, fast det finns även handberäkningsformler. Man måste komma ihåg att både handberäkningsformler och de flesta beräkningsprogram utgår ifrån att lådor sätts i vanliga rum utan resonanser, så är det ju inte i en bilkupe. smile

98 Inlägg
28 januari 2012
Trådstartare
#3
som gröngöling tycker du att jag borde välja en annan låd-typ baserat på hur svårt det är?
MDF är rätt så dyrt jämfört med med spån och plywood. är det stor resonans skillnad på dessa material? vill ju uppnå bästa ljudkvaliten jag kan åstadkomma smile
Vad är det för siffror man använder sig av när man beräknar utan program? eller finns det någon tråd om just låd-beräkning? smile

21 761 Inlägg
28 januari 2012
#4
Som nybörjare är det i så fall bättre att välja slutet eller basreflex. Det är skillnad på olika materials resonansfrekvens, men när det gäller lådor så beror det ju även på väggytornas storlek. Byggs lådan stabilt så ska man inte behöva bry sig om eventuella resonansfenomen, extra stagning kan göra ganska mycket när väggytan är stor. Spånskiva är billigare än MDF förstås, jag skulle välja det i ditt fall. Minst 19 mm tjocklek.

Handberäkningsformler finns i en del högtalarlitteratur, du kan kika på nätet om du är intresserad av det. Jag tror inte att just någon använder sig av sånt, man kör med beräkningsprogram istället. På nätet finns flera olika "on line program" där man ofta bara behöver mata in 3 st parametrar till baselementet (Vas, Fs, Qts), sedan räknas en låda ut. Exempel på bra lådprogram är WinISD, finns att ladda hem gratis på www.linearteam.dk .

Dessa lådor kan i flera fall vara så kallade "optimala" lådor för att tex frekvensåtergivningen ska bli så jämn som möjligt, men det är ju kanske inte säkert att man vill ha en sån återgvning ifall man gillar en viss musikstil extra mycket. Sedan var det detta med vad programmen utgår ifrån (dvs att basen ska sitta i ett ressonansfrtt rum), i bilen blir inte resultatet alltid som man har tänkt sig. smile

98 Inlägg
29 januari 2012
Trådstartare
#5
tack så hemskt mycket för dina svar smile om jag nu bygger en låda som är anpassad för en specifik bas och behöver byta ut den basen av någon anledning, kan man ta vilken bas som hällst då? eller kommer den inte spela lika bra som den basen som var anpassad för lådan? smile

21 761 Inlägg
29 januari 2012
#6
Man bör försöka använda en bas med liknande parametrar (Vas, Fs, Qts), chansen är större att det ska fungera då. Men det finns andra saker som inverkar, tex magnetkraften och konens vikt, och därför är det inte helt säkert att en bas med liknande parametrar blir riktigt som man har tänkt sig ändå. smile

98 Inlägg
30 januari 2012
Trådstartare
#7
aah okej då förstår jag tack smile blit till att köpa lite spån och plywodskiva nu i helgen så man får fart på bygget smile

98 Inlägg
1 februari 2012
Trådstartare
#8
hur många liter kan man få in under hatthyllan? smile

3 187 Inlägg
1 februari 2012
#9
garagejonte skrev:
hur många liter kan man få in under hatthyllan? smile

om du går ut och mäter på vad max måtten är i bagaget så kan vi ge svar åt dig.


98 Inlägg
1 februari 2012
Trådstartare
#10
Måtten i bagaget är följande:
Höjd: 29.5 cm
Bredd: 112 cm
Nedre djup/Övre djup: 40/32 cm

3 187 Inlägg
1 februari 2012
#11
garagejonte skrev:
Måtten i bagaget är följande:
Höjd: 29.5 cm
Bredd: 112 cm
Nedre djup/Övre djup: 40/32 cm

räknar man på

höjd: 26cm
bredd: 100cm
djup nere: 36cm
djup uppe: 28 cm
= ca 83liter

det är alltså innermåtten sen tillkommer ju några cm beroende på din material tjocklek.


98 Inlägg
1 februari 2012
Trådstartare
#12
okej smile jag kanske är helt ute och cyklar på helt fel väg men men gör ett försök med att fråga yikes
den här http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … o1014.html kräver en lådvolym på 21 liter slutenlåda. jag som har tänkt mig 3st. är det korrekt "räknat" om man bygger en låda på 63L med skiljeväggar så det blir 3 "separata" lådor fast i en och samma. kommer dt fungera? smile

3 187 Inlägg
1 februari 2012
#13
garagejonte skrev:
okej smile jag kanske är helt ute och cyklar på helt fel väg men men gör ett försök med att fråga yikes
den här http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … o1014.html kräver en lådvolym på 21 liter slutenlåda. jag som har tänkt mig 3st. är det korrekt "räknat" om man bygger en låda på 63L med skiljeväggar så det blir 3 "separata" lådor fast i en och samma. kommer dt fungera? smile

om du gör varje kammar på 21 liter netto så kommer det fungera. totalvolymen blir ca 25 liter (varje bas tar upp ca 4 liter)
så gör varje kammare på ca 25 liter.
Senast redigerat av big-jepp (1 februari 2012)


98 Inlägg
1 februari 2012
Trådstartare
#14
hihi tack för den hjälpen smile


Sök