Har bestämt mig att bygga en egen baslåda som är "inbyggd" i bilen och har en del frågor
Bilen: volvo 740 sedan
Ska göra i ordning bagageutrymmet så man får typ fack på sidorna och bygga in en baslåda under hatthyllan så det blir snyggt och prydligt samt osynligt för obehöriga.
Vad jag vill hur lådan ska spela är... hur ska man säga fram sätet ska vibrera men ändå ha bra bas
Frågor:
-En bandpass låda hur bra är sådan låda? och är den lådan bättre än dom andra lådorna som finns? jag har för övrigt funderat på en sån låda.
-Är det MDF som gäller till baslådor? eller går det lika bra med plywood?
Bandpasslåda, i detta fall 4:e ordningens, kan spela relativt bra om den byggs rätt och att basen passar till den lådtypen. Det är svårare att få till lådan jämfört med basreflex och sluten, det får man vara beredd på. Lådan kan återge både "dunk" och djupbas om den byggs rätt, bandpasslådan har ju annars lite dåligt rykte och anses bara kunna spela "entonigt". Min åsikt om det påståendet är att man i så fall har byggt fel och/eller valt fel bas.
Hur pass bra plywood fungerar vet jag inte, men både spånskiva och MDF fungerar iaf. Räkna ut bandpasslåda görs lättast med beräkningsprogram, fast det finns även handberäkningsformler. Man måste komma ihåg att både handberäkningsformler och de flesta beräkningsprogram utgår ifrån att lådor sätts i vanliga rum utan resonanser, så är det ju inte i en bilkupe.
som gröngöling tycker du att jag borde välja en annan låd-typ baserat på hur svårt det är? MDF är rätt så dyrt jämfört med med spån och plywood. är det stor resonans skillnad på dessa material? vill ju uppnå bästa ljudkvaliten jag kan åstadkomma Vad är det för siffror man använder sig av när man beräknar utan program? eller finns det någon tråd om just låd-beräkning?
Som nybörjare är det i så fall bättre att välja slutet eller basreflex. Det är skillnad på olika materials resonansfrekvens, men när det gäller lådor så beror det ju även på väggytornas storlek. Byggs lådan stabilt så ska man inte behöva bry sig om eventuella resonansfenomen, extra stagning kan göra ganska mycket när väggytan är stor. Spånskiva är billigare än MDF förstås, jag skulle välja det i ditt fall. Minst 19 mm tjocklek.
Handberäkningsformler finns i en del högtalarlitteratur, du kan kika på nätet om du är intresserad av det. Jag tror inte att just någon använder sig av sånt, man kör med beräkningsprogram istället. På nätet finns flera olika "on line program" där man ofta bara behöver mata in 3 st parametrar till baselementet (Vas, Fs, Qts), sedan räknas en låda ut. Exempel på bra lådprogram är WinISD, finns att ladda hem gratis på www.linearteam.dk .
Dessa lådor kan i flera fall vara så kallade "optimala" lådor för att tex frekvensåtergivningen ska bli så jämn som möjligt, men det är ju kanske inte säkert att man vill ha en sån återgvning ifall man gillar en viss musikstil extra mycket. Sedan var det detta med vad programmen utgår ifrån (dvs att basen ska sitta i ett ressonansfrtt rum), i bilen blir inte resultatet alltid som man har tänkt sig.
tack så hemskt mycket för dina svar om jag nu bygger en låda som är anpassad för en specifik bas och behöver byta ut den basen av någon anledning, kan man ta vilken bas som hällst då? eller kommer den inte spela lika bra som den basen som var anpassad för lådan?
Man bör försöka använda en bas med liknande parametrar (Vas, Fs, Qts), chansen är större att det ska fungera då. Men det finns andra saker som inverkar, tex magnetkraften och konens vikt, och därför är det inte helt säkert att en bas med liknande parametrar blir riktigt som man har tänkt sig ändå.
okej jag kanske är helt ute och cyklar på helt fel väg men men gör ett försök med att fråga den här http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … o1014.html kräver en lådvolym på 21 liter slutenlåda. jag som har tänkt mig 3st. är det korrekt "räknat" om man bygger en låda på 63L med skiljeväggar så det blir 3 "separata" lådor fast i en och samma. kommer dt fungera?
okej jag kanske är helt ute och cyklar på helt fel väg men men gör ett försök med att fråga den här http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … o1014.html kräver en lådvolym på 21 liter slutenlåda. jag som har tänkt mig 3st. är det korrekt "räknat" om man bygger en låda på 63L med skiljeväggar så det blir 3 "separata" lådor fast i en och samma. kommer dt fungera?
om du gör varje kammar på 21 liter netto så kommer det fungera. totalvolymen blir ca 25 liter (varje bas tar upp ca 4 liter) så gör varje kammare på ca 25 liter.