2354
Sök

Ta bort rosten på bilen. Gör jag rätt?

105 Inlägg
1 februari 2012
Trådstartare
Hej!

Jag har lite smårost på trösklarna på min Ford. Det är 2-3 st prickar storleken av en ärta/prick på ett ungefär. Plåten låter även bra när man knackar på den.

Jag har tänkt ordna detta själv då jag slipper betala en massa pengar för det isf. (Student).

Hur jag tänkt göra det är i dessa steg.

1. Slipa (med slippapper)
2. Sprutspackla alternativ spackla med något annat medel. (Tips på vad är bäst).
3. Primer
4. Tunna lager omgångar av färg

Gör jag rätt eller har jag missat något? Det är första gången jag tänkt göra detta så uppskattar all hjälp och tips jag kan få.

TACK!

2 624 Inlägg
1 februari 2012
Nästan. men jag skulle ha kört 1. Blästra och 2. slipa för att få bort all rost smile annars kommer det tillbaka väldigt snabbt!

105 Inlägg
1 februari 2012
Trådstartare
martinn skrev:
Nästan. men jag skulle ha kört 1. Blästra och 2. slipa för att få bort all rost smile annars kommer det tillbaka väldigt snabbt!

Okej Martin. Men jag har inte tillgång till någon bläster. Har tänkt slipa väldigt noggrannt då jag hört det blir NÄSTAN lika bra men som sagt inte håller lika länge som om man blästar det.

Ska jag använda sprutspackel sen eller har du tips på något bättre?

2 624 Inlägg
1 februari 2012
MondeoMk3 skrev:
martinn skrev:

Okej Martin. Men jag har inte tillgång till någon bläster. Har tänkt slipa väldigt noggrannt då jag hört det blir NÄSTAN lika bra men som sagt inte håller lika länge som om man blästar det.

Okej! Köp en roterande bläster då och kör med för sandpapper så kommer du bara gnugga runt det och det blir inge bra tyvärr.. sandpapper funkar klockrent när man väl har fått bort rosten smile

beror på hur mycket du ska spackla det.. sprutspackel funkar om det är bara nån/några mm.. medans ska du fylla igen något eller liknande skulle jag ha kört spackel på tub och haft i sen slipat smile

105 Inlägg
1 februari 2012
Trådstartare
martinn skrev:
MondeoMk3 skrev:
martinn skrev:

Okej! Köp en roterande bläster då och kör med för sandpapper så kommer du bara gnugga runt det och det blir inge bra tyvärr.. sandpapper funkar klockrent när man väl har fått bort rosten smile

beror på hur mycket du ska spackla det.. sprutspackel funkar om det är bara nån/några mm.. medans ska du fylla igen något eller liknande skulle jag ha kört spackel på tub och haft i sen slipat smile

Så bara för att vara extra tydlig.

1. Blästra på något vis kanske får låna från någon som har får se
2. Slipa
3. Spackla med lämpligt spackel beroende på djup
4. Primer
5. Färg

sen efterpolering och liknande?

Tack för hjälpen riktigt schysst!

2 624 Inlägg
1 februari 2012
MondeoMk3 skrev:
martinn skrev:
MondeoMk3 skrev:

Så bara för att vara extra tydlig.

2. Slipa
4. Primer
5. Färg

sen efterpolering och liknande?

Tack för hjälpen riktigt schysst!

2. Slipa
4. Slipa det jämnt. det här är ett viktigt steg för att få det så jämnt som möjligt innan primern.
4. Primer
5. Kolla hur ytan ser ut. Är du nöjd låter du det vara annars våtslipa det med fint fint våtslippapper (också ett viktigt steg för att bilen ska se bra ut när man är klar.)
5. Färg
6. Klarlack
7. Polera ytan för att få det och stämma överens med bilens övriga lack

Det är så jag skulle ha gjort ialafall..

Sen tänk på att köra riktig 2 komponents bilfärg så du inte kör färg från tex biltema eller bara vanlig mackfärg då dom inte tål avfettning tyvärr.. sad

Ingen fara smile
Senast redigerat av martinn (1 februari 2012)

Sök