3464
Sök

Nytt batteri laddas ur [Volvo 850]

57 Inlägg
3 februari 2012
Trådstartare
Hej!

Köpte mig ett nytt batteri från biltema den 22/1:
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv … 80-802556/

Batteriet fungerade bra fram till idag då det var helt urladdat. Bilen var aningen "tungstartad" när jag for till samt från jobbet både förra och den här veckan.
Temperaturen har legat mellan 10-20 minusgrader. Det var absolut inga problem med mitt förra batteri.

Senaste dagarna har temperaturen legat kring -30 grader och det kan ju vara en orsak men man tycker ju att ett nytt batteri bör hålla något längre.

Mitt förra batteri laddades ur pga. av att en lampa vid förardörren hade stått på en längre tid så lampan är urkopplad kan även tillägga att jag har en baslåda inkl slutsteg vars strömkabel kopplades bort vid batteribyte. Dock sitter resterande kablar (lågnivå, remote osv.) kvar men det bör väl ändå inte göra så att batteriet laddas ur?

Någon som vet vad felet kan vara?

21 761 Inlägg
3 februari 2012
Se först och främst till att batteriet blir helt uppladdat av en batteriladdare, annars kan det frysa ihop i den där kylan.

Startades bilen utan eller med motorvärmare denna och förra veckan?

57 Inlägg
5 februari 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Se först och främst till att batteriet blir helt uppladdat av en batteriladdare, annars kan det frysa ihop i den där kylan.

Startades bilen utan eller med motorvärmare denna och förra veckan?

Har tinat av samt laddat upp det nu. Ska göra ett nytt försök när det blir lite varmare.

Har alltid i motorvärmaren minst 3h innan avfärd nu när det har varit riktigt kallt.

1 327 Inlägg
5 februari 2012
Ladda upp batteriet och se om det håller spänningen när laddaren är bortkopplad.

Då det så pass nytt bör det ju inte sjunka till mer än  12.7-12.8 volt.

Montera in det i bilen och utan att starta eller använda någon ström.

Låt den stå gärna ett dygn eller så och testa om spänningen fortfarande håller sig.

Har batteriet haft för låg spänning i -30 grader så kan det ha fryst sönder.

Mitt Varta batteri som är ca 1 år har jag haft stående i drygt 2 månader nu sedan sista laddningen och spänningen ligger på 12.78 volt.

Det kan ju vara så att generatorn inte riktigt laddar batteriet med.

Sök