3458
Sök

200sx s13 bakaxel, hur ska jag göra!?

37 Inlägg
18 juni 2009
Trådstartare
#1
Hej! antar jag inte är den ända som haft det här problemet med s13. när jag ställer fast så släpper de på bägge 2, men när jag kör o svänger o knycker på kopplingen så blir de bara "one weeler" ni som haft/har samma problem, vavd gjorde ni/ ska ni göra åt problemet? vore super om någon ha en bra lösning på de! bilen måste ut ur garaget snart!

Tack på förhand! / Johannes


4 670 Inlägg
18 juni 2009
#2
j0hannes skrev:
Hej! antar jag inte är den ända som haft det här problemet med s13. när jag ställer fast så släpper de på bägge 2, men när jag kör o svänger o knycker på kopplingen så blir de bara "one weeler" ni som haft/har samma problem, vavd gjorde ni/ ska ni göra åt problemet? vore super om någon ha en bra lösning på de! bilen måste ut ur garaget snart!

Tack på förhand! / Johannes

Antar att du menar att om du står still så släpper båda hjulen men inte i kurvor?

Det är pga att s13 har lamelldiff? men inte så pass att den kan spärra båda hjulen hur som helst

Man löser detta genom antingen, Svetsa, S14 diff eller köpa en LSD diff!

Altenativ 1 Svetsa sliter däck om man kör sakta o svänger ordenkligt men är billigt o göra!

Altenativ 2 S14 diff "Lamell". Kostar ett par kr o en del som säger att dom inte är så bra o "Drifta med" men betydligt billigare än LSD

Altenativ 3 LSD är rätt dyr! Men ska man ha ordenkliga grejjer så är de detta som gäller!


Hoppas de var detta du undrade över!
Senast redigerat av mickius (18 juni 2009)


Med lem
1 127 Inlägg
18 juni 2009
#3
mickius skrev:
Antar att du menar att om du står still så släpper båda hjulen men inte i kurvor?

Det är pga att s13 har lamelldiff? men inte så pass att den kan spärra båda hjulen hur som helst

Man löser detta genom antingen, Svetsa, S14 diff eller köpa en LSD diff!

Altenativ 1 Svetsa sliter däck om man kör sakta o svänger ordenkligt men är billigt o göra!

Altenativ 2 S14 diff "Lamell". Kostar ett par kr o en del som säger att dom inte är så bra o "Drifta med" men betydligt billigare än LSD

Altenativ 3 LSD är rätt dyr! Men ska man ha ordenkliga grejjer så är de detta som gäller!


Hoppas de var detta du undrade över!

LSD = Limited slip differential dvs diffbroms på svenska.

200sx 14 har diffbroms (lsd) monterad standard. Men antar att du menar eftermarknadsgrejer.. ^^ Till 200sx finns ju hur mycket som helst.

till trådskaparen:
Är det diffbromms i dessa original är din rätt så kass. Vet inte hur bra dessa är, men renovera känns ovärt. Köp en ny diffbroms om du vill göra något åt det.


4 670 Inlägg
18 juni 2009
#4
H3dlund skrev:
mickius skrev:
Antar att du menar att om du står still så släpper båda hjulen men inte i kurvor?

Det är pga att s13 har lamelldiff? men inte så pass att den kan spärra båda hjulen hur som helst

Man löser detta genom antingen, Svetsa, S14 diff eller köpa en LSD diff!

Altenativ 1 Svetsa sliter däck om man kör sakta o svänger ordenkligt men är billigt o göra!

Altenativ 2 S14 diff "Lamell". Kostar ett par kr o en del som säger att dom inte är så bra o "Drifta med" men betydligt billigare än LSD

Altenativ 3 LSD är rätt dyr! Men ska man ha ordenkliga grejjer så är de detta som gäller!


Hoppas de var detta du undrade över!

LSD = Limited slip differential dvs diffbroms på svenska.

200sx 14 har diffbroms (lsd) monterad standard. Men antar att du menar eftermarknadsgrejer.. ^^ Till 200sx finns ju hur mycket som helst.

till trådskaparen:
Är det diffbromms i dessa original är din rätt så kass. Vet inte hur bra dessa är, men renovera känns ovärt. Köp en ny diffbroms om du vill göra något åt det.

Nu är ja inte helt 100 på att de ja säger är sant big_smile

Men s13 har någon slags diffbroms monterad men den är inte alls som en s14 diff.


terazzi
18 juni 2009
#5
Köp Kaaz wink
Dyrt men bra smile

Meister
6 763 Inlägg
18 juni 2009
#6
mickius skrev:
H3dlund skrev:
mickius skrev:
Antar att du menar att om du står still så släpper båda hjulen men inte i kurvor?

Det är pga att s13 har lamelldiff? men inte så pass att den kan spärra båda hjulen hur som helst

Man löser detta genom antingen, Svetsa, S14 diff eller köpa en LSD diff!

Altenativ 1 Svetsa sliter däck om man kör sakta o svänger ordenkligt men är billigt o göra!

Altenativ 2 S14 diff "Lamell". Kostar ett par kr o en del som säger att dom inte är så bra o "Drifta med" men betydligt billigare än LSD

Altenativ 3 LSD är rätt dyr! Men ska man ha ordenkliga grejjer så är de detta som gäller!


Hoppas de var detta du undrade över!

LSD = Limited slip differential dvs diffbroms på svenska.

200sx 14 har diffbroms (lsd) monterad standard. Men antar att du menar eftermarknadsgrejer.. ^^ Till 200sx finns ju hur mycket som helst.

till trådskaparen:
Är det diffbromms i dessa original är din rätt så kass. Vet inte hur bra dessa är, men renovera känns ovärt. Köp en ny diffbroms om du vill göra något åt det.

Nu är ja inte helt 100 på att de ja säger är sant big_smile

Men s13 har någon slags diffbroms monterad men den är inte alls som en s14 diff.

Finns ingen diffbroms överhuvudtaget på s13. Men som sagt svetsa, köpa s14 diff eller köpa en eftermarknads de är alternativen


4 670 Inlägg
18 juni 2009
#8
Var osäker på den frågan som ja skrev hade läst de nån stanns att de skulle sitta de men man lär sig nått nytt varje dag big_smile


Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
18 juni 2009
#9
Kaaz diff funkar säkert bra till drifting och bus om man inte bryr sig om missljud och regelbundna service behov + vill lägga massa timmar på att shimsa rätt vid montering och jobbig inkörning...

...eller så lägger man nån tusenlapp till och köper en Quaife diff som är bolt on för att sedan funka underhållsfritt och lika tyst som orginal, kanske inte optimal för drifting (där svetsdiff egentligen är optimalt) men för bana och gata är det perfekt.

- Time Attack -

Med lem
1 127 Inlägg
18 juni 2009
#10
NIzmO skrev:
Kaaz diff funkar säkert bra till drifting och bus om man inte bryr sig om missljud och regelbundna service behov + vill lägga massa timmar på att shimsa rätt vid montering och jobbig inkörning...

...eller så lägger man nån tusenlapp till och köper en Quaife diff som är bolt on för att sedan funka underhållsfritt och lika tyst som orginal, kanske inte optimal för drifting (där svetsdiff egentligen är optimalt) men för bana och gata är det perfekt.

Kaaz 2-vägs diff eller svetsdiff är egentligen mer eller mindre samma sak..

Bara det att Kaaz diffen "diffar" när man trycker in kopplingen om jag fattat rätt?


37 Inlägg
23 juni 2009
Trådstartare
#11
mickius skrev:
j0hannes skrev:
Hej! antar jag inte är den ända som haft det här problemet med s13. när jag ställer fast så släpper de på bägge 2, men när jag kör o svänger o knycker på kopplingen så blir de bara "one weeler" ni som haft/har samma problem, vavd gjorde ni/ ska ni göra åt problemet? vore super om någon ha en bra lösning på de! bilen måste ut ur garaget snart!

Tack på förhand! / Johannes

Antar att du menar att om du står still så släpper båda hjulen men inte i kurvor?

Det är pga att s13 har lamelldiff? men inte så pass att den kan spärra båda hjulen hur som helst

Man löser detta genom antingen, Svetsa, S14 diff eller köpa en LSD diff!

Altenativ 1 Svetsa sliter däck om man kör sakta o svänger ordenkligt men är billigt o göra!

Altenativ 2 S14 diff "Lamell". Kostar ett par kr o en del som säger att dom inte är så bra o "Drifta med" men betydligt billigare än LSD

Altenativ 3 LSD är rätt dyr! Men ska man ha ordenkliga grejjer så är de detta som gäller!


Hoppas de var detta du undrade över!

Tack alla för en massa svar smile jag är inte allt för sugen på att betala en hel hög pengar tongue men jag kör nog med den orginal i sommar o sen får det bli ändringar till när den åker in i garaget igen smile men som de känns nu så lutar det åt s14 diffen. ! tackar o bockar så länge smile


Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
24 februari 2010
#12
Finns en svensk sida som säljer diffar te s13?
Senast redigerat av eddhedd (24 februari 2010)


KHRacing
24 februari 2010
#13
camaro67 skrev:
Finns ingen diffbroms överhuvudtaget på s13. Men som sagt svetsa, köpa s14 diff eller köpa en eftermarknads de är alternativen

Jo, faktiskt gick det att beställa som extrautrustning när bilen var ny, har sett ett par st. som haft det orginal, men de är lika lätträknande som fingrarna på dina händer typ :-(

397 Inlägg
6 februari 2012
#14
eller bara svetsa original diffen funkar fin fint smile

kolla gärna in mina 2 s13 projekt,
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=256238 drifting projekt med bodykit
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 27&p=1 drifting projekt med bur bygge och gt35 turbo, står still just nu, så in och ta en titt nu!!


Sök