4004
Sök

Kombiinstrument Audi A4 2000 - Byte

18 Inlägg
6 februari 2012
Trådstartare
#1
Tjenare!

Snabb fråga, om jag köper ett nytt kombiinstrument till min Audi A4 2000 (B5-modellen), är det då bara att smacka in skiten och trycka in de två kontakterna på baksidan (1 blå, 1 grön)?

Är även lite fundersam kring min mätare, den har två extra-mätare för volten och oljetempen men den saknar färddator. Nu vill jag ha med volt- och oljemätarna men måste då köpa ett instrument med färddator om jag vill ha det. Spelar det då någon roll ifall jag kopplar in ett instrument med färddator även fast min bil är tillverkad med ett instrument utan färddator?

Övre delen av mitten-displayen är bara tomyta i min bil, dvs att den är avdelad från underdelen.
http://www.actronics.eu/en/353pg/Instrument-cluster-Audi-A4-1995-2001-B5-.jpg

MVH Daniel
Senast redigerat av Noleo (6 februari 2012)


18 Inlägg
6 februari 2012
Trådstartare
#2
Hittade på en bild på mitt förvridna skitinstrument! smile

http://i.imgur.com/pthAx.jpg

MVH Daniel


747 Inlägg
6 februari 2012
#3
Det måste kodas in i bilen då det är en del av stöldskyddet. Förvisso var det vissa årsmodeller som det gick att byta utan har jag för mig men du kommer inte ha rätt mätarställning osv om det inte kodas in korrekt.

/ Toni Larsson

18 Inlägg
6 februari 2012
Trådstartare
#4
Hur mycket kan det kosta att koda in det i bilen tro?
Det verkar ju dumt att inte bilen ska kunna hämta infon så som miltal direkt från bilen då detta inte lagras i själva instrumentet? hmm


18 Inlägg
6 februari 2012
Trådstartare
#5
Något i själva instrumentet är kaputt då min hellyse-indikator är stendöd men dioderna fungerar. Samma är det med displayerna där belysningen är död men själva displayerna i sig fungerar så jag måste göra ett byte. hmm


747 Inlägg
6 februari 2012
#6
Det är ju det bilen gör, allt från service intervaller osv lagras i instrumentet. Man kopplar in datorn och hämtar infon från instrumentet och mellanlagrar det för att föra över det till det nya sen.

Mellan tummen och pekfingret ca 1500-2500, du kommer nog undan billigare om du blockar undan så det bara är att koppla bort instrumentet och ber dom koda in det nya så får du plocka ihop det själv.

/ Toni Larsson

18 Inlägg
6 februari 2012
Trådstartare
#7
Ok så med andra ord så lär miltalen också plockas ur själva instrumentet sen får de slänga in miltalen i det nya instrumentet efteråt?
Men har du någon koll på själva instrumentbytet där eftersom mitt instrument saknar färddator (verkar inte finnas något likadant någonstans begagnat) och instrumentet jag funderar på att köpa har färddator? Fungerar det bara att byta och sen leva med att ha en färddator som inte kan användas eller blir det en massa fel och tjut?


747 Inlägg
6 februari 2012
#8
Precis, allt som är i det gamla plockas och förs över till det nya, angående om det går att sätta i ett med färddator låter jag vara osagt, annars kan du höra dig för vad ditt instrument har för art.nr så kan kdu leta efter ett likandant, finns förmodligen många 1.8 / 1.6or som har likadana som dig.

/ Toni Larsson

18 Inlägg
6 februari 2012
Trådstartare
#9
Har kikat (dock enbart genom bildbedömning) på både bildelsbasen.se och laga.se efter ett instrument som ser likadant ut som mitt men det finns verkligen inget som matchar med både volt- och oljetemp-mätare samt att det bara är halva displayen. hmm


747 Inlägg
6 februari 2012
#10
Aha, du har en Ts modell. Då är det ju som sagt bara 180hk som har detta hus.

/ Toni Larsson

18 Inlägg
6 februari 2012
Trådstartare
#11
Jag har en vanlig TQ (150 ponnysar) fast med S-line-paketet.


747 Inlägg
6 februari 2012
#12
Okej, hade som sagt hört eller kollat upp art.nr om du ska köpa ett beggat instrument så du vet att du får rätt dvs, det värsta är att om du köper ett begget så har inte en auk. verkstad möjlighet att koda in det rätt med miltal osv. Då dom låser sig efter dom parat ihop sig efter en gång.

Isf får du vända dig till andra företag som gör det.

/ Toni Larsson

18 Inlägg
6 februari 2012
Trådstartare
#13
Låser sig efter att ha parat ihop? Nu hänger jag inte med. :o


747 Inlägg
6 februari 2012
#14
Instrumentet låser sig för ändra data som miltal osv om det redan suttit i en bil, det kommer man inte förbi med datorerna som auk. verkstäderna har.

/ Toni Larsson

18 Inlägg
6 februari 2012
Trådstartare
#15
Jaha du menade så. Okej då vet jag, ska in och höra med Bilmetro imorgon.
Tack för all hjälp du! smile



Sök