2592
Sök

Kapa fjädrar eller riktigt sänkning?

8 Inlägg
18 mars 2007
Trådstartare
#1
Hej!

Jag vill sänka min s40 t4 -98. Den är lagom hög bak men väldigt hög fram när jag fått på 18 tumarna. Kan man kapa fjädrarna lite fram bara eller är det inte att rekomendera?

Tänkte annars att jag skulle köpa sänksats från GE. Dom som sänker 60/40. Den satsen sänker ju väldigt mycket så jag undrar om den kommer skrapa i med tankte på att jag har 18 tumarna också med 215/35.

Mvh Fredde

Thorssa
18 mars 2007
#2
Vill du leka epa så visst kapa fjädrarna.

140 Inlägg
18 mars 2007
#3
Köp riktig sänkningssats, annars blir dom bara griniga på besiktningen ;P

Reparatör
630 Inlägg
18 mars 2007
#4
s40_autotech skrev:
Hej!

Jag vill sänka min s40 t4 -98. Den är lagom hög bak men väldigt hög fram när jag fått på 18 tumarna. Kan man kapa fjädrarna lite fram bara eller är det inte att rekomendera?

Tänkte annars att jag skulle köpa sänksats från GE. Dom som sänker 60/40. Den satsen sänker ju väldigt mycket så jag undrar om den kommer skrapa i med tankte på att jag har 18 tumarna också med 215/35.

I tidernas begynnelse när det inte fanns sänkningssatser att köpa så värmde man bara fjädern " naturligtvis på rätt sätt alltså " har gjort det massor och ingen som gått av vad jag vet e varje fall .

Kapa ?? Inte så himla lätt på bilar med koniska och så kallade balong fjädrar . Möjligtvis på gamla amazoner och liknande med i princip linjärna fjädrar .


med lem
1 147 Inlägg
18 mars 2007
#5
köp seriösa saker till seriös bil.. kapa gör man bara på skrotbilar, nämner man exempel blir det ett himla hallå...

Hellre frysa i tälten, än tälta i frysen.

Smålänning
7 883 Inlägg
18 mars 2007
#6
dallelito skrev:
köp seriösa saker till seriös bil.. kapa gör man bara på skrotbilar, nämner man exempel blir det ett himla hallå...

Som min t.ex... ja, kanske lite sämre då.

Satsa på sänksats! då har du fortfaronde komfort och väghållning i alla fall.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

JÄRNA
76 Inlägg
18 mars 2007
#7
jag kapa det vart bra tog 3 varv i fram och 2½ i bak

http://www.garaget.org/archive/9243/45247/45247-387813.jpg

it's not the FART that kills, it's the SMÄLL!!
Vadå kör försiktigt?? Gaspedalen uppfanns väl inte för att tittas på!?

Smack that ass!!
2 953 Inlägg
19 mars 2007
#8
740 mannen skrev:
jag kapa det vart bra tog 3 varv i fram och 2½ i bak

http://www.garaget.org/archive/9243/45247/45247-387813.jpg

dom blir hyffsat stumm fram när man tar 3varv de blev min 240 iaf

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
19 mars 2007
#9
eftersom du har en så pass ny bil så skulle jag rekomendera att köpa riktig säkningssats eftersom enligt mig så är det gammla volvo 240 med fjortisraggare som ägare som kör med kapade fjädrar (inge illa menat till nån men de finns sånna faktiskt)


så vill du ha en seriös bil så sänk den seriöst oxå smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

12 086 Inlägg
19 mars 2007
#10
Fan bilen är ju snart 10 år gammal, du kan lika gärna kapa några varv!
Asså jag vetifan, räkna med en del jobb om du byter fjädrar.

O andra sidan är de ju lite vågat att leka med väghållningen.

Like OT, kapade ½ varv till på kompisens 740 häromveckan.. 4 bak 3½ fram är borta nu smile
Lågt som fan

bira bira bira,bärs bärs bärs!
313 Inlägg
19 mars 2007
#11
xorox_88 skrev:
740 mannen skrev:
jag kapa det vart bra tog 3 varv i fram och 2½ i bak

http://www.garaget.org/archive/9243/45247/45247-387813.jpg

dom blir hyffsat stumm fram när man tar 3varv de blev min 240 iaf

klaga på min sänkning du big_smile

///Widell

Thorssa
19 mars 2007
#12
JapMax skrev:
Fan bilen är ju snart 10 år gammal, du kan lika gärna kapa några varv!
Asså jag vetifan, räkna med en del jobb om du byter fjädrar.

O andra sidan är de ju lite vågat att leka med väghållningen.

Like OT, kapade ½ varv till på kompisens 740 häromveckan.. 4 bak 3½ fram är borta nu smile
Lågt som fan

Varför blir det mer jobb att byta fjädrar än att kapa dem?

747 Inlägg
19 mars 2007
#13
Thorssa skrev:
JapMax skrev:
Fan bilen är ju snart 10 år gammal, du kan lika gärna kapa några varv!
Asså jag vetifan, räkna med en del jobb om du byter fjädrar.

O andra sidan är de ju lite vågat att leka med väghållningen.

Like OT, kapade ½ varv till på kompisens 740 häromveckan.. 4 bak 3½ fram är borta nu smile
Lågt som fan

Varför blir det mer jobb att byta fjädrar än att kapa dem?

För man måste ju liksom plocka väck fjärdran och sätta dit dom andra men om man kapa så är det ju bara att kapa på plats... det blir liksom mindra jobb då ju...

Älgahäng Räjsing Club

4 571 Inlägg
19 mars 2007
#14
Kapa fjädrar på en Volvo S40 du skämtar eller?

Trodde det bara var alternativ till äldre bilar som det inte är så noga med.

Göra det på en såpass ny bil som ändå kostar lite pengar tycker jag är rent pinsamt.

En sänksats kostar inte många kronor, din bil är ju tydligen trimmad med, då är det ju ännu viktigare med bra väghållning.


499 Inlägg
19 mars 2007
#15
Izual skrev:
Kapa fjädrar på en Volvo S40 du skämtar eller?

Trodde det bara var alternativ till äldre bilar som det inte är så noga med.

Göra det på en såpass ny bil som ändå kostar lite pengar tycker jag är rent pinsamt.

En sänksats kostar inte många kronor, din bil är ju tydligen trimmad med, då är det ju ännu viktigare med bra väghållning.

Håller med! Dessutom en turbobil så behövs alltid väghållning så nya fjädrar är utan tvekan det bästa. Hade du haft en 240 för 5k så hade jag tyckt att du skulle byta fjädrar med fast då kan jag förstå att du kapa fjädrarna istället!

/Fredrik


1 Inlägg
7 februari 2012
#16
Inte för att va sån men om man ändå ska sänka så kapa fjädrarna till en början blir det katastrof kass så skaffa sänknings satts. Det är ändå bra mycket billigare.

Kapade faktiskt på min s40 2.0t tog 2 varv fram och 2 bak men det kan nog bli ett till varv bak. Fjädrarna ligger fortfarande som dom ska i skålarna och den biten, och bilen blir så där stum och go... Tror med 18" är det största 205/35 fast det är på det berömda håret. Bredare, så som 225or är det nog väldigt stor risk att det skrapar i. Men jag kör på 17" (kommer inte ihåg sifferkombinationen på däcken) men dom rullar utan problem...


Vet att det är en gammal post men det är den som kommer upp som nr 1 när jag googla..
Senast redigerat av x2c_ (7 februari 2012)

187 Inlägg
7 februari 2012
#17
Sluta nu och jiddra om hur många TUM fälgarna är!!!!,spelar ingen roll om det är rätt ET och rätt profil i förhållande till std!...suck

Never underestimate the power of stupid people in large groups...


Sök