3847
Sök

Volvo 740 16v Turbo byggs för 500hk

Garage grabb!
225 Inlägg
2 mars 2011
#141
SNL skrev:
strandberg31 skrev:
Härligt big_smile Lova att du visar exakt hur du kopplar in handbromsen! wink skall nämligen köra med hydraulisk själv!

Det ska jag göra big_smile

Tänk bara på att du inte kan besiktiga med hydraul-handbromsen! (Om du inte fixar dubbla utgångar med backventil på huvudcylindern, till bakbroms/handbroms.) Sen måste de nog reggas också.
Fast det vet du säkert smile

Det jag skulle fråga var om du tänker använda en backventil i kopplingen mellan huvudcylindern, handbromsen och bakhjulen?
Så du inte råkar ut för broms-häng! wink

Vill inte värka gnällig, tänkte bara komma med lite råd! tongue

Man lär sig av sina misstag.
Mitt Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=186461
å en sak till...Norrland regerar!!

615 Inlägg
2 mars 2011
Trådstartare
#142
Geten skrev:
SNL skrev:
strandberg31 skrev:
Härligt big_smile Lova att du visar exakt hur du kopplar in handbromsen! wink skall nämligen köra med hydraulisk själv!

Det ska jag göra big_smile

Tänk bara på att du inte kan besiktiga med hydraul-handbromsen! (Om du inte fixar dubbla utgångar med backventil på huvudcylindern, till bakbroms/handbroms.) Sen måste de nog reggas också.
Fast det vet du säkert smile

Det jag skulle fråga var om du tänker använda en backventil i kopplingen mellan huvudcylindern, handbromsen och bakhjulen?
Så du inte råkar ut för broms-häng! wink

Vill inte värka gnällig, tänkte bara komma med lite råd! tongue

Idén jag hade att besikta bilen förträngde jag för länge sedan, det blir för mycket trassel.
Jag får se till att ha ögonen öppna efter ovälkomna med-trafikanter som gillar att skriva med penna i block istället wink

Det där med backventil har jag inte funderat på, så det händer att det låser sig alltså?

Sen vill jag säga att du absolut inte verkar gnällig, konstruktiv kritik är det bästa som finns!
Jag tackar och bockar för allt sådant smile

Let's stance!

Garage grabb!
225 Inlägg
2 mars 2011
#143
SNL skrev:
Geten skrev:
SNL skrev:
Det ska jag göra big_smile

Tänk bara på att du inte kan besiktiga med hydraul-handbromsen! (Om du inte fixar dubbla utgångar med backventil på huvudcylindern, till bakbroms/handbroms.) Sen måste de nog reggas också.
Fast det vet du säkert smile

Det jag skulle fråga var om du tänker använda en backventil i kopplingen mellan huvudcylindern, handbromsen och bakhjulen?
Så du inte råkar ut för broms-häng! wink

Vill inte värka gnällig, tänkte bara komma med lite råd! tongue

Idén jag hade att besikta bilen förträngde jag för länge sedan, det blir för mycket trassel.
Jag får se till att ha ögonen öppna efter ovälkomna med-trafikanter som gillar att skriva med penna i block istället wink

Det där med backventil har jag inte funderat på, så det händer att det låser sig alltså?

Sen vill jag säga att du absolut inte verkar gnällig, konstruktiv kritik är det bästa som finns!
Jag tackar och bockar för allt sådant smile

Jaha på så viss! Ja det blir ju lite mer spännande då. tongue

Nu vet jag inte hur du hade tänkt koppla in den, men har lånat en liten bild på ett vanligt sätt.
(Om den person vill ha bort bilden är det bara att säga till)
https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121766/121766-0f3715b266664fa70ee46f30cae03827.jpg
Här är ett vanligt sätt att göra om du förstår?
Problemet är ifall du drar i handbromsen, sen trycker du samtidigt på fotbromsen. (Vilket inte är helt omöjligt)
Då kanske du förstår vad som händer?
Man fyller alltså handbromsen bakvägen om du är med? Vilket gör att bromsen låser sig! smile

Här har du lösningen på ditt problem smile
(Gäller samma med denna bild, LÅNAD)
https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121766/121766-6145bfef497445e3bc9db2e80fb80604.jpg
Du får ha en separat oljebehållare till handbromsen, men det blir betydligt bättre!
Vilket gör att om du rycker i handbromsen och sedan råka trycka på fotbromsen så kommer backventilen att rädda dig, och den bromsar fram smile
Hänger du med?

Vet att det vart ett långt inlägg, men men. roll

Man lär sig av sina misstag.
Mitt Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=186461
å en sak till...Norrland regerar!!

2 419 Inlägg
2 mars 2011
#144
Den backventilen finns på sellholm för en tusenlapp tror jag det var smile


Garage grabb!
225 Inlägg
2 mars 2011
#145
strandberg31 skrev:
Den backventilen finns på sellholm för en tusenlapp tror jag det var smile

Stämmer mycket bra, runt tusenlappen tror jag med smile

Man lär sig av sina misstag.
Mitt Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=186461
å en sak till...Norrland regerar!!

615 Inlägg
2 mars 2011
Trådstartare
#146
Hmm, ska klura lite på det där. Den måste ju gå att tillverka själv *klurar* tongue
Då får man ju nöjet att konstruera något big_smile

EDIT: 1200 på Sellholm så det var ju ingen dyr sak, men som sagt, ska försöka klura på det där big_smile
Senast redigerat av SNL (2 mars 2011)

Let's stance!

615 Inlägg
6 mars 2011
Trådstartare
#147
Rota Grid eller Rota GTR??

Kan också passa på att säga att jag börjat smida lite sugtrims-planer för min bruksbil, en 940 -91. Ordninggjord topp av en kille i Arvika, kammar med 14,1 i lyft osv, mer får ni inte veta wink
Senast redigerat av SNL (6 mars 2011)

Let's stance!

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
6 mars 2011
#148
Geten skrev:
SNL skrev:
Geten skrev:
Tänk bara på att du inte kan besiktiga med hydraul-handbromsen! (Om du inte fixar dubbla utgångar med backventil på huvudcylindern, till bakbroms/handbroms.) Sen måste de nog reggas också.
Fast det vet du säkert smile

Det jag skulle fråga var om du tänker använda en backventil i kopplingen mellan huvudcylindern, handbromsen och bakhjulen?
Så du inte råkar ut för broms-häng! wink

Vill inte värka gnällig, tänkte bara komma med lite råd! tongue

Idén jag hade att besikta bilen förträngde jag för länge sedan, det blir för mycket trassel.
Jag får se till att ha ögonen öppna efter ovälkomna med-trafikanter som gillar att skriva med penna i block istället wink

Det där med backventil har jag inte funderat på, så det händer att det låser sig alltså?

Sen vill jag säga att du absolut inte verkar gnällig, konstruktiv kritik är det bästa som finns!
Jag tackar och bockar för allt sådant smile

Jaha på så viss! Ja det blir ju lite mer spännande då. tongue

Nu vet jag inte hur du hade tänkt koppla in den, men har lånat en liten bild på ett vanligt sätt.
(Om den person vill ha bort bilden är det bara att säga till)
http://www1.garaget.org/gallery/images/122/121766/121766-0f3715b266664fa70ee46f30cae03827.jpg
Här är ett vanligt sätt att göra om du förstår?
Problemet är ifall du drar i handbromsen, sen trycker du samtidigt på fotbromsen. (Vilket inte är helt omöjligt)
Då kanske du förstår vad som händer?
Man fyller alltså handbromsen bakvägen om du är med? Vilket gör att bromsen låser sig! smile

Här har du lösningen på ditt problem smile
(Gäller samma med denna bild, LÅNAD)
http://www1.garaget.org/gallery/images/122/121766/121766-6145bfef497445e3bc9db2e80fb80604.jpg
Du får ha en separat oljebehållare till handbromsen, men det blir betydligt bättre!
Vilket gör att om du rycker i handbromsen och sedan råka trycka på fotbromsen så kommer backventilen att rädda dig, och den bromsar fram smile
Hänger du med?

Vet att det vart ett långt inlägg, men men. roll

hm är den lite felbyggd ?
Måste inte kopparrören var Lika långa till höger & vänster broms för att ge likadana bromsvärden ???
det är ju inte lika kul att höger tex tar 60% o vänster 40%

menar som bilden visar så ser det ut som att han placerat t korsningen mer åt höger ?
å då blir ju höger rör lite kortare o får därmed mer tryck än det vänstra ?

Just askning
Senast redigerat av Children-Of-Bodom (6 mars 2011)

C H E V R O L E T <3

Handledare
1 481 Inlägg
17 mars 2011
#149
Children-Of-Bodom skrev:
Geten skrev:
SNL skrev:

Idén jag hade att besikta bilen förträngde jag för länge sedan, det blir för mycket trassel.
Jag får se till att ha ögonen öppna efter ovälkomna med-trafikanter som gillar att skriva med penna i block istället wink

Det där med backventil har jag inte funderat på, så det händer att det låser sig alltså?

Sen vill jag säga att du absolut inte verkar gnällig, konstruktiv kritik är det bästa som finns!
Jag tackar och bockar för allt sådant smile

Jaha på så viss! Ja det blir ju lite mer spännande då. tongue

Nu vet jag inte hur du hade tänkt koppla in den, men har lånat en liten bild på ett vanligt sätt.
(Om den person vill ha bort bilden är det bara att säga till)
http://www1.garaget.org/gallery/images/122/121766/121766-0f3715b266664fa70ee46f30cae03827.jpg
Här är ett vanligt sätt att göra om du förstår?
Problemet är ifall du drar i handbromsen, sen trycker du samtidigt på fotbromsen. (Vilket inte är helt omöjligt)
Då kanske du förstår vad som händer?
Man fyller alltså handbromsen bakvägen om du är med? Vilket gör att bromsen låser sig! smile

Här har du lösningen på ditt problem smile
(Gäller samma med denna bild, LÅNAD)
http://www1.garaget.org/gallery/images/122/121766/121766-6145bfef497445e3bc9db2e80fb80604.jpg
Du får ha en separat oljebehållare till handbromsen, men det blir betydligt bättre!
Vilket gör att om du rycker i handbromsen och sedan råka trycka på fotbromsen så kommer backventilen att rädda dig, och den bromsar fram smile
Hänger du med?

Vet att det vart ett långt inlägg, men men. roll

hm är den lite felbyggd ?
Måste inte kopparrören var Lika långa till höger & vänster broms för att ge likadana bromsvärden ???
det är ju inte lika kul att höger tex tar 60% o vänster 40%

menar som bilden visar så ser det ut som att han placerat t korsningen mer åt höger ?
å då blir ju höger rör lite kortare o får därmed mer tryck än det vänstra ?

Just askning

Trycket i rören är lika oavsett längd. Oljan kan inte komprimeras utan den utför samma arbete oavsett rörlängd.


42 Inlägg
11 maj 2011
#150
Prenumeration lagd! Respekt för att du gör allt helhjärtat.. me likey


570 Inlägg
8 juli 2011
#151
vart köptes kolvarna?

SNL skrev:
Update 10/5

Blev att hämta lite godis idag, äntligen big_smile
Haha dock klantade vi oss ju lite med att lacka blocket innan, färgen gillade inte industritvätten tongue Får lacka om igen.


http://www1.garaget.org/gallery/archive/61598/926107_3i96hd.jpg
Borrat block 97mm, polerad och uppmätt vevaxel och sen kom det med två roliga lådor tongue


http://www1.garaget.org/gallery/archive/61598/926108_z0v8d7.jpg
I lådorna fanns det GODIS!! big_smile


Handledare
1 481 Inlägg
8 juli 2011
#152
Stizzsee skrev:
vart köptes kolvarna?

SNL skrev:
Update 10/5

Blev att hämta lite godis idag, äntligen big_smile
Haha dock klantade vi oss ju lite med att lacka blocket innan, färgen gillade inte industritvätten tongue Får lacka om igen.


http://www1.garaget.org/gallery/archive/61598/926107_3i96hd.jpg
Borrat block 97mm, polerad och uppmätt vevaxel och sen kom det med två roliga lådor tongue


http://www1.garaget.org/gallery/archive/61598/926108_z0v8d7.jpg
I lådorna fanns det GODIS!! big_smile


Pelganders motorslip i Örebro


. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
9 juli 2011
#153
Hur går det ??? Det har vart dött ett tag här nu sad

C H E V R O L E T <3

615 Inlägg
10 juli 2011
Trådstartare
#154
Children-Of-Bodom skrev:
Hur går det ??? Det har vart dött ett tag här nu sad

Brist på pengar är största orsaken tyvärr sad
Är mitt uppe i en garageflytt också.

Ska försöka lägga undan lite pengar här framöver så man kan köpa de sista grejerna och få ihop traktorn.

Let's stance!

Nissan Gazelle
1 460 Inlägg
10 juli 2011
#155
vilket trevligt Volvo 740 16v bygge som jag såg här på Garaget.org. Lycka till !

Nissan Silvia

Handledare
1 481 Inlägg
8 januari 2012
#157
I samband med garageflytten så "försvann" vissa vitala delar till bygget så det står still just nu. Har väl aningar om vart delarna tog vägen men är nog lönlöst att försöka "hitta" dem. Kanske kommer igång igen till våren när Golf Mk1:an är fixad.


Lastbilsmekaniker
48 Inlägg
9 februari 2012
#158
Riktigt kul bygge! Hoppas man får se den åka runt i Örebro sen smile

Gissar att du fixade blocket och veven på pelganders också?
Vad kostade det ungefär?

Sport luktar bensin, idrott luktar svett!


Sök