2889
Sök

Bytta till 9000 block i en 9-5 02

88 Inlägg
12 februari 2012
Trådstartare
#1
hej har precis köpt mig en saab 9-5 2,3llt årsm 02. och de tråkiga är att nu när det har varit ganska kallt utte så har den villjat rasla vid start. har kollat kedjan och den va som ny nästan. har pratat me en saab expert och han sa att det till 99% är ramlager som är kasst. så har nu bästemnt mig att bytta ut hela blocket mot ett 9000 block
min fråga är då vad ska jag tänka på, vilken årsm har bäst motor (9000 asså),


4 299 Inlägg
12 februari 2012
#2
Årsmodellerna man ska plocka från är 1994 till 1998.

Men är det ett rassel du hör eller är det knackande? Och hur långt ut var sträckaren om kedjan var som ny?


88 Inlägg
12 februari 2012
Trådstartare
#3
de e svårt och beskriva men rasel typ kan filma nästa gång jag startar henne. hade ur spännaren och mätte den i fredas och den va utte 11,6mm och jag har för mig att me ny kedja så går spännaren ut 10mm kan ha fel. hur är de me alla fästen på blocket  från 9000 för ac och sånt inget man behöver bygga om?


2 271 Inlägg
12 februari 2012
#4
Kollat drivrem/löprullar/magnetkoppling till ac/ lagerljud från generatorn osv?
Finns ju en del som kan rassla, så du inte byter block i onödan menar jag.smile


88 Inlägg
12 februari 2012
Trådstartare
#5
ja får ta och titta på det först kanske.


4 299 Inlägg
12 februari 2012
#6
Som lingua skrev, kan ju vara generator, ac-kompressorn eller nått löphjul till remmen. Kan man så vill man undvika att byta block i onödan tongue Jag lovar!

Det du gör när du byter till 9000-blocket är att du flyttar över:
oljetråg
topplock (om du inte vill bygga om insuget)
transmissionskåpan som sitter över kamkedjan
bröstkåpan, den som sitter mellan block och växellåda
och flytta över oljetrycksgivaren

Så att felsök motorn ordentligt först, det är en del jobb för att få ner 9000-snurran smile


88 Inlägg
12 februari 2012
Trådstartare
#7
jo de värkar va lite jobb me de asså. ska hitta felet inan jag gör nåt så kan ju som ni sa va nåt annat än ramlager.


4 299 Inlägg
12 februari 2012
#8
Låter klokt smile

Ramlager brukar ge ifrån sig ett knackande ljud när dom är kassa. Ungefär som att någon står med en kulhammare och knackar på blocket med jämna mellanrum.


88 Inlägg
12 februari 2012
Trådstartare
#9
fan fick precis värdens bästa beskrivning av ljud av en kommpis han har en audi a4 disel och min saab låter precis som hans disel när jag kallstartar den. ljudet finns kvar i ungefär 3-5sec sen är den tyst förutom lite normalt saab tickande


1 758 Inlägg
12 februari 2012
#10
Kan inget om Saabs motorer, men ser de två såpass likadana ut att det inte blir problem vid besiktning?

7 274 Inlägg
12 februari 2012
#11
schnauz skrev:
Kan inget om Saabs motorer, men ser de två såpass likadana ut att det inte blir problem vid besiktning?

Japp.


88 Inlägg
12 februari 2012
Trådstartare
#12
ja vet inte men kan inte se varför typ avgasvärden skulle bli fel ända som skiljer blocken ått va jag har hört är att låfriktionsmotorn jag har har klenare konsturtion.


4 299 Inlägg
12 februari 2012
#13
Utan att jag har hört ljudet så låter det som på din beskrivning att det bara är dina hydraliska ventiltryckare som inte har behållit trycket mellan starterna bara. Ganska normalt vintertid då oljan är så seg.

Det man kan göra är att byta motorolja till en med lägre viskositet för att få en olja som är blaskigare vid lägre temperaturer.

Vet du vad det är för olja som är i motorn nu?


88 Inlägg
12 februari 2012
Trådstartare
#14
jag har 5w-30 helsyntet från gm i just nu


88 Inlägg
13 februari 2012
Trådstartare
#15
tja tack för alla trevliga svar känns gött att de finns folk me mycket kunskap som kan hjälpa en amatör som mig smile  har en liten grej som jag ville tillägga. i dag när jag hade bilen i garaget halva dagen va typ 18grader i garget så lätt bilen ingenting när jag startade har nån nogon förklarning till detta ? sen så har jag hört att den vill skramla när jag segdrar den e mellan 1500rpm till 2000rpm jag trode först att detta berode på att nåt va löst men börjar fundera om detta kan hänga ihop me mit motor fel. tack för svar om jag uttrycker mig fel eller stavar mycket fel så säg till så gör jag ett nytt försök att förklara smile


4 299 Inlägg
13 februari 2012
#16
Anledningen till att den sluta låta när den stått i 18 härliga grader beror på att oljan är varmare och därmed mer lättflytande. Dina ventiltryckare är hydraliska och kräver oljetryck från oljepumpen för att dels fungera och för att bli "tysta".

Så vintertid när oljan är seg som attan så tar det några extra sekunder innan den tar sig in i alla ventiltryckarna och ger då ifrån sig ett knackande ljud.

Rasslet vid segdragning kan komma från din koppling tyvärr.


88 Inlägg
13 februari 2012
Trådstartare
#17
Rallyhalle skrev:
Anledningen till att den sluta låta när den stått i 18 härliga grader beror på att oljan är varmare och därmed mer lättflytande. Dina ventiltryckare är hydraliska och kräver oljetryck från oljepumpen för att dels fungera och för att bli "tysta".

Så vintertid när oljan är seg som attan så tar det några extra sekunder innan den tar sig in i alla ventiltryckarna och ger då ifrån sig ett knackande ljud.

Rasslet vid segdragning kan komma från din koppling tyvärr.

men de e inge fel på motorn om de e ventillyftarna? koplingen kändes ju inget kul kan de va fjädrarna på lamelen som skamlar då eller? hade ett liknande ljud i min 9000 och de va en sån fjäder. nästa dumma fråga är de nån fara att åka me?


4 299 Inlägg
13 februari 2012
#18
saabaero9k skrev:
Rallyhalle skrev:
Anledningen till att den sluta låta när den stått i 18 härliga grader beror på att oljan är varmare och därmed mer lättflytande. Dina ventiltryckare är hydraliska och kräver oljetryck från oljepumpen för att dels fungera och för att bli "tysta".

Så vintertid när oljan är seg som attan så tar det några extra sekunder innan den tar sig in i alla ventiltryckarna och ger då ifrån sig ett knackande ljud.

Rasslet vid segdragning kan komma från din koppling tyvärr.

men de e inge fel på motorn om de e ventillyftarna? koplingen kändes ju inget kul kan de va fjädrarna på lamelen som skamlar då eller? hade ett liknande ljud i min 9000 och de va en sån fjäder. nästa dumma fråga är de nån fara att åka me?

Nope, inga fel alls smile

Ja precis, det är fjädrarna på lamellen som orsakar oljudet då i så fall OM det är det. Mer än så vågar jag inte svara på, växellådor och allt som hör därtill är inte riktigt min hemmaplan!



Sök