De bästa jag haft är Goodyear Optigrip. Riktigt bra grepp i alla lägen, minimalt slitage och fantastiskt tysta. Rekommenderas starkt men jag är osäker på om de finns i 18". Kan även rekommendera Goodyear Excellence (som finns i 18"), har inte märkt så stor skillnad mot Optigrip sedan jag bytte till dessa. De sämsta däcken jag haft var Kumho KU31. Högljudda, dåligt grepp och slets ut på en säsong.
Kumho KU39 kör jag med inte KU31, de kanske inte är så bra
Jag har kört både Toyo Proxes och Goodyear Eagel F1 är jättenöjd med båda, körde 235*40/18 inga superbilliga men de kostar och ligga på topp , eller om man köper billigt skit så får man vad man betalar för
Om 225/45 18 är originaldimensionen så kommer 225/40 att ge dig -3,3% rullomkrets och därmed ökad felvisning på hastighetsmätaren (Tex att du kör i 110km/h vilket motsvarar 100km/h i "verkligheten"). Och även -2,2cm i höjd, så rent kosmetiskt kommer bilen att "se högre" ut Fördelarna med lägre rullomkrets är "bättre" utväxling för snabbare acceleration, men skillnaden är nog inte märkbar.
De bästa jag haft är Goodyear Optigrip. Riktigt bra grepp i alla lägen, minimalt slitage och fantastiskt tysta. Rekommenderas starkt men jag är osäker på om de finns i 18". Kan även rekommendera Goodyear Excellence (som finns i 18"), har inte märkt så stor skillnad mot Optigrip sedan jag bytte till dessa. De sämsta däcken jag haft var Kumho KU31. Högljudda, dåligt grepp och slets ut på en säsong.
Kumho KU39 kör jag med inte KU31, de kanske inte är så bra
Mitt inlägg var inte menat som en pik åt din rekommendation. Delade med mig av mina erfarenheter och gav en rekommendation därefter.
Om 225/45 18 är originaldimensionen så kommer 225/40 att ge dig -3,3% rullomkrets och därmed ökad felvisning på hastighetsmätaren (Tex att du kör i 110km/h vilket motsvarar 100km/h i "verkligheten"). Och även -2,2cm i höjd, så rent kosmetiskt kommer bilen att "se högre" ut Fördelarna med lägre rullomkrets är "bättre" utväxling för snabbare acceleration, men skillnaden är nog inte märkbar.
Måste bara få rätta dig
Skillnaden blir -15mm i omkrets och -2,3% felmarginal mot original. Det är accepterat då tillåtna felmarginal är -+5% Ett mindre hjul visar snarare mer på hastigheten än mindre Har du dessutom ett mindre hjul att driva så blir accelerationen snabbare.
Min bil visar 120km/h med vid test med 4 olika navigatorer med olika märken så visade samtliga 115km/h. Kanske gynnar mig att minska på den felmarginalen? Tanke om det?
Om 225/45 18 är originaldimensionen så kommer 225/40 att ge dig -3,3% rullomkrets och därmed ökad felvisning på hastighetsmätaren (Tex att du kör i 110km/h vilket motsvarar 100km/h i "verkligheten"). Och även -2,2cm i höjd, så rent kosmetiskt kommer bilen att "se högre" ut Fördelarna med lägre rullomkrets är "bättre" utväxling för snabbare acceleration, men skillnaden är nog inte märkbar.
Måste bara få rätta dig
Skillnaden blir -15mm i omkrets och -2,3% felmarginal mot original. Det är accepterat då tillåtna felmarginal är -+5% Ett mindre hjul visar snarare mer på hastigheten än mindre Har du dessutom ett mindre hjul att driva så blir accelerationen snabbare.
Min bil visar 120km/h med vid test med 4 olika navigatorer med olika märken så visade samtliga 115km/h. Kanske gynnar mig att minska på den felmarginalen? Tanke om det?
Läser du ens vad folk skriver på detta forumet?
Om du kör i 110km/h enligt bilens mätare vilket motsvarar 100km/h i verkligheten så kommer ju inte hastighetsmätaren att visa mer rätt om du använder hjul med ännu kortare rullomkrets (tex 225/40 istället för 225/45). Använder du längre rullomkrets som kommer felvisningen minska (eftersom de flesta bilars hastighetsmätare visar för mycket relativt mot verklig hastighet). Och har du lägre rullomkrets så får du bättre lämpad utväxling för snabbare acceleration, precis som jag skrev.
Om hastighetsmätaren visar 120km/h och verklig fart är 115km/h och du vill ha mindre felvisning så ökar du på rullomkretsen med några procent så kanske 120km/h på hastighetsmätaren motsvarar 120km/h i verkligheten.
Om 225/45 18 är originaldimensionen så kommer 225/40 att ge dig -3,3% rullomkrets och därmed ökad felvisning på hastighetsmätaren (Tex att du kör i 110km/h vilket motsvarar 100km/h i "verkligheten"). Och även -2,2cm i höjd, så rent kosmetiskt kommer bilen att "se högre" ut Fördelarna med lägre rullomkrets är "bättre" utväxling för snabbare acceleration, men skillnaden är nog inte märkbar.
Måste bara få rätta dig
Skillnaden blir -15mm i omkrets och -2,3% felmarginal mot original. Det är accepterat då tillåtna felmarginal är -+5% Ett mindre hjul visar snarare mer på hastigheten än mindre Har du dessutom ett mindre hjul att driva så blir accelerationen snabbare.
Min bil visar 120km/h med vid test med 4 olika navigatorer med olika märken så visade samtliga 115km/h. Kanske gynnar mig att minska på den felmarginalen? Tanke om det?
Läser du ens vad folk skriver på detta forumet?
Om du kör i 110km/h enligt bilens mätare vilket motsvarar 100km/h i verkligheten så kommer ju inte hastighetsmätaren att visa mer rätt om du använder hjul med ännu kortare rullomkrets (tex 225/40 istället för 225/45). Använder du längre rullomkrets som kommer felvisningen minska (eftersom de flesta bilars hastighetsmätare visar för mycket relativt mot verklig hastighet). Och har du lägre rullomkrets så får du bättre lämpad utväxling för snabbare acceleration, precis som jag skrev. http://www.forumbilder.se/images/3a5201274100Pb51e.jpg
Om hastighetsmätaren visar 120km/h och verklig fart är 115km/h och du vill ha mindre felvisning så ökar du på rullomkretsen med några procent så kanske 120km/h på hastighetsmätaren motsvarar 120km/h i verkligheten.
Tanke om det?
Ber om ursäkt, jag hade fullkomligt luddig hjärna när jag skrev. Självklart kommer den felmarginalen öka istället för minska då hjulet gör ett varv på ännu kortare tid än förut. Men vad gäller siffrorna... kika här http://www.dack.tk/ Där anger den -15mm i höjd och -2,3% felmarginal. Exakt samma siffror fick jag från däckfirman jag frågade.
Ber om ursäkt, jag hade fullkomligt luddig hjärna när jag skrev. Självklart kommer den felmarginalen öka istället för minska då hjulet gör ett varv på ännu kortare tid än förut. Men vad gäller siffrorna... kika här http://www.dack.tk/ Där anger den -15mm i höjd och -2,3% felmarginal. Exakt samma siffror fick jag från däckfirman jag frågade.
Allrighty then
Det var märkligt! Kanske räknas på olika sätt av någon konstig anledning (räknar med "osynlig" fälgbredd kanske). Den seriösaste kalkylatorn jag hittat är iaf denna: http://www.willtheyfit.com/ där man även lägger in vilken bredd fälgarna har.
De bästa jag haft är Goodyear Optigrip. Riktigt bra grepp i alla lägen, minimalt slitage och fantastiskt tysta. Rekommenderas starkt men jag är osäker på om de finns i 18". Kan även rekommendera Goodyear Excellence (som finns i 18"), har inte märkt så stor skillnad mot Optigrip sedan jag bytte till dessa. De sämsta däcken jag haft var Kumho KU31. Högljudda, dåligt grepp och slets ut på en säsong.
Kumho KU39 kör jag med inte KU31, de kanske inte är så bra
Mitt inlägg var inte menat som en pik åt din rekommendation. Delade med mig av mina erfarenheter och gav en rekommendation därefter.
Det är lugnt blev inte sur, ville dock bara påpeka för TS att det kan vara skillnad mellan KU31 och KU39