2821
Sök

Ojämnt laddtryck, Volvo 940 LTT

238 Inlägg
9 februari 2012
Trådstartare
#1
Tja!

Har länge undrat vad de beror på, har som sagt ojämnt laddtryck på 940n.

Från början åkte jag på pystrim, laddade runt 0.7, nu åker jag på uppskruvad klocka istället, de blev jämnare i början, men sen blev de ganska svajjigt.

Bilen går på E85 om de har någon betydelse, då gick den med orginal DP och sedan rakt 3" med en japsdämpare på slutet, laddade omkring 0.8 - 1.0bar.

Sen i besiktningssyfte så bytte jag till original (inkl. orginal kat) och ett rakt 3"rör efter bakaxeln, då sjönk laddet till 0.3 - 0.5, på höga varv laddar han 0.5, på låga varv 0.3, vad beror de på? har själv "byggt" justerbart stag med lite bröte jag hittade i garaget, men funkar som vilken justerbar som helst.

Vad kan de bero på, är de klockan som e helt kass? Åker med pluggad orginal dump och istället en öppen om de betyder något.

Tacksam för svar, orkar inte skruva mer innan jag vet vad de är för fel..

Ha de fint!

//PWalliN


Fri fart för ett fritt folk!
13 992 Inlägg
9 februari 2012
#2
gissar på att du har för hårt spänd klocka så den inte kan öppna fullt ut
eftersom du har högre ladd på högre varv

längden är avgörande för att den ska fungera bra eftersom locket måste kunna stänga och öppnas fullt ut

och fjädern i orginal klockorna är för klena för att klara av mer än orginal trycket

kör egna externa fjädrar eller byt ut tryck klockan

Kör fort så hinner inget hända...

238 Inlägg
9 februari 2012
Trådstartare
#3
Growe skrev:
gissar på att du har för hårt spänd klocka så den inte kan öppna fullt ut
eftersom du har högre ladd på högre varv

längden är avgörande för att den ska fungera bra eftersom locket måste kunna stänga och öppnas fullt ut

och fjädern i orginal klockorna är för klena för att klara av mer än orginal trycket

kör egna externa fjädrar eller byt ut tryck klockan
Hmm.. då till en fråga, kan verka dum, men när man ska höja trycker, ska man korta eller länga stången?
Antar att de är tryck i klockan som trycker på stången när man laddar på? smile


345 Inlägg
9 februari 2012
#4
Rätt gissat. Kortare stång ger högre laddtryck (spänner fjädern i klockan). För kort stång leder till högre laddtryck på högre varv då porten inte öppnast tillräckligt. På lägre varv räcker porten till och laddet är lägre. Eftersom orginal var 0,3bar är det väl en lågtryckare, rekommenderar att byta klocka eller dra en extrafjäder då lågtrycksklockans fjäder är otroligt lös.


55 Inlägg
10 februari 2012
#5
Är inte säker om LTT och FTT tryckklockorna har lika hårda fjädrar men jag rekommenderar att köpa en ställbar tryckklocka från t.ex. turbomeck. Stenhård och stabil. Pystrim är ostabila grejer...

238 Inlägg
13 februari 2012
Trådstartare
#6
ekaann skrev:
Är inte säker om LTT och FTT tryckklockorna har lika hårda fjädrar men jag rekommenderar att köpa en ställbar tryckklocka från t.ex. turbomeck. Stenhård och stabil. Pystrim är ostabila grejer...
Håller med er att pystrim e skit, men vafan wink
Va ligger en sådan på på ett ungefär, så man inte kollar runt o blir totalt blåst wink


238 Inlägg
13 februari 2012
Trådstartare
#7
Tack för svaren i alla fall !


Fri fart för ett fritt folk!
13 992 Inlägg
13 februari 2012
#8
ekaann skrev:
Är inte säker om LTT och FTT tryckklockorna har lika hårda fjädrar men jag rekommenderar att köpa en ställbar tryckklocka från t.ex. turbomeck. Stenhård och stabil. Pystrim är ostabila grejer...
finns vissa nackdelar lägsta trycket jag lyckas få är runt kilot
har lite spikningsproblem så det är inte roligt alls

åkte på isen i går och det är riktigt svårt att åka spikfritt när man måste ligga på så förbannat

men i övrigt är det helt klart rätt väg att gå

men det gäller att välja rätt klocka så man inte tar i lite för mycket

Kör fort så hinner inget hända...

238 Inlägg
13 februari 2012
Trådstartare
#9
Growe skrev:
ekaann skrev:
Är inte säker om LTT och FTT tryckklockorna har lika hårda fjädrar men jag rekommenderar att köpa en ställbar tryckklocka från t.ex. turbomeck. Stenhård och stabil. Pystrim är ostabila grejer...
finns vissa nackdelar lägsta trycket jag lyckas få är runt kilot
har lite spikningsproblem så det är inte roligt alls

åkte på isen i går och det är riktigt svårt att åka spikfritt när man måste ligga på så förbannat

men i övrigt är det helt klart rätt väg att gå

men det gäller att välja rätt klocka så man inte tar i lite för mycket
Är de med den klockan som e anpassad t 940? Känns som att jag vill ligga lite under kilot, typ 0.8, men går inte de med den då? sad


Fri fart för ett fritt folk!
13 992 Inlägg
13 februari 2012
#10
PWalliN skrev:
Growe skrev:
ekaann skrev:
Är inte säker om LTT och FTT tryckklockorna har lika hårda fjädrar men jag rekommenderar att köpa en ställbar tryckklocka från t.ex. turbomeck. Stenhård och stabil. Pystrim är ostabila grejer...
finns vissa nackdelar lägsta trycket jag lyckas få är runt kilot
har lite spikningsproblem så det är inte roligt alls

åkte på isen i går och det är riktigt svårt att åka spikfritt när man måste ligga på så förbannat

men i övrigt är det helt klart rätt väg att gå

men det gäller att välja rätt klocka så man inte tar i lite för mycket
Är de med den klockan som e anpassad t 940? Känns som att jag vill ligga lite under kilot, typ 0.8, men går inte de med den då? sad
kör med Art.nr: W-009

vet inte exakt vad jag har för ladd men den drar nästan hela skalan ut och då har jag skruvat ur den max för längre räcker inte gängorna och då skulle även wg stå öppen

dock spikar min bara när man just trycker på i vissa lägen och den spikar lika mycket oavsätt om jag laddar 1bar eller 1.2bar =/
hörde några rikta elaka spikningar på 5:an igår..=/ tror dock att det är stiftena som strular ur för soppa borde det finnas då spiknigarna har funnits där både före och efter att jag bytt alla pumpar

Kör fort så hinner inget hända...

1 229 Inlägg
13 februari 2012
#11
jag kör med bsr klockan och min ligger på stabilt 0.8 kör med viking ecomax chip i bränsle och no name i tänd och det spikar inget i allafall smile

edit: http://sv.bsr.se/products/521008/ den där kör jag med smile
Senast redigerat av manne_940 (13 februari 2012)

Fri fart för ett fritt folk!
13 992 Inlägg
13 februari 2012
#12
manne_940 skrev:
jag kör med bsr klockan och min ligger på stabilt 0.8 kör med viking ecomax chip i bränsle och no name i tänd och det spikar inget i allafall smile

edit: http://sv.bsr.se/products/521008/ den där kör jag med smile
antingen är mina stift dåliga eller kamremmen felmonterad
eller så är det ett piss chip i bränsle boxen blev bättre med tändningschip men inte helt bra

får nog offra mig i veckan och kolla kamremmen
för den är bytt för 1.5år sen av någon mupp verkstad

iövrigt går den ganska bra men låg tongång då den borde vara 100rpm högre

Kör fort så hinner inget hända...

55 Inlägg
15 februari 2012
#13
Jag kör med http://turbomeck.se/Wastegate-trycklockor-Volvo-940 på 0.7 ladd och vikingchip. Den tryckklockan är jättebra samt billigare än bsr's, 1250kr. Ska du ladda mer är 0.6 måste du ha ett chip. Rekommenderar Viking.

238 Inlägg
16 februari 2012
Trådstartare
#14
Okej, tackar för svar, ska bli chip i boxarna inom kort, men måste ha en wastegate innan då min e kass! sad



Sök