BigSis skrev:
Åhå, en merca! Visste inte att de gjorde småbilar också...
Självklart vill jag ju ha en bil som både är liten, rymlig (eller i alla fall flexibelt rymlig som tex Toyota Yaris Verso), krocksäker, billig i drift och reparationer, skön att köra, rolig att köra (lite sportbilsfeeling gärna...). pålitlig, miljö"vänlig", aldrig gå sönder mm... men jag fattar ju att den perfekta bilen inte existerar. Inte för 50000 i alla fall. Men det viktigaste är nog att den är pålitlig och startar. Jag vill inte behöva åka in och ut till verkstäder stup i ett eller bli stående i nåt vägkrön med vägrande bil.
Jo visst gör Mercedes småbilar, en liten A-klass har jag själv haft! En mycket praktisk liten bil som är mycket stadig att köra och som sagt har hög säkerhet. A-klass W168 är även mycket billig i drift.
Du skrev dock tidigare att du inte ville ha en bil med kända fel, tyvärr har alla bilmodeller några former av fel så jag ser på det som så att välj den bilmodell du vill ha och se till att kunna dom vanligaste felen så att du kan kontrollera att ditt tilltänkta exemplar är fri från dessa.
W168 har nämligen några fel att saker att se upp med:
-Som så många andra småbilar är det trångt under huven på denna bilen, vilket i detta fallet innebär att startmotor, generator och kopplingsbyte blir lite dyrare än på "en vanlig bil" eftersom motorn måste lyftas ur. Värt att nämnas då är att A-klass är byggd för att motorn skall kunna lyftas ur enkelt av just denna anledningen, men ändå blir det lite dyrare jämfört med att byta på... säg en gammal Volvo. Detta är inget fel, dessa tre saker håller lika länge på W168 som på en vanlig bil, men det kan vara bra att veta.
-Luftmassemätare, en givare som på tidiga W168 brukade gå sönder och som är svindyr som reservdel. Om du undviker de tidigaste modellerna, 1997-2000, och köper ett uppdaterat exemplar från 2001 och framåt är dock detta åtgärdat. Men för säkerhet skull, om motorvarningslampan lyser så se till att kolla upp vad som är fel och gå inte på orden "Det är något enkelt, en givare för en tusenlapp".
-Rost, Mercedes har tyvärr haft ett mycket svagt rostskydd de senaste åren och A-klass är inget undantag. Detta är dock endast ett skönhetsfel, de punkter som är viktiga för funktion och säkerhet är väl rostskyddade utan det är dörrar, skärmkanter och så vidare som är känsliga.
Sedan finns det en punkt bland dina önskemål som A-klass inte uppfyller, körglädje. A-klass är... inte tråkig att köra utan väldigt speciell på ett sätt som man måste köra modellen för att förstå och eftersom den är liten och har hjulen i hörnen svänger den lätt och enkelt runt tajta gathörn i stan. Men någon sportbilskaraktär finns inte, styrningen har vag känsla, bilen är mycket understyrd, den lider av lite kraftreaktioner i ratten och antisladdsystemet går inte att stänga av utan lägger sig i körningen i tid och otid när man pressar bilen.
Men en trevlig liten bil det är den!
Edit: Skall du ha en A-klass, försök att undvika A140 med 82hk eftersom den är lite hopplöst klen. A160 med 102hk duger, men A190 med 125hk är riktigt pigg och har bättre bromsar, bättre chassi och bekvämare fjädring. Helst en Elegance, A-klass har rätt stum fjädring original och i sportversionen Avantgarde är frågan om det inte blir för mycket av det goda?